Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1000/08/PP
z 26 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1000/08/PP
Data
2009.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
opłata
utrzymanie nieruchomości
wspólnota mieszkaniowa
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy zaliczki na utrzymanie części wspólnej nieruchomości wpłacane przez właścicieli lokali użytkowych, których właścicielem nie jest wspólnota mieszkaniowa tylko indywidualny właściciel lub Skarb Państwa winny być zwolnione z opodatkowania dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 752 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 04 listopada 2008r.), uzupełnionym w dniu 19 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z wpłat właścicieli lokali użytkowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z wpłat właścicieli lokali użytkowych. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 8 grudnia 2008r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 19 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnoty mieszkaniowe, którymi zarządza Wnioskodawca, uzyskują przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Wspólnoty mieszkaniowe nie są właścicielami żadnych lokali użytkowych. Jednakże w budynku wspólnot są lokale użytkowe, których właścicielem jest Skarb Państwa lub indywidualny właściciel, który wykupił taki lokal i ma na to akt notarialny.

Właściciele za swoje lokale odprowadzają do wspólnoty mieszkaniowej takie same zaliczki na utrzymanie części wspólnej, remonty i media jak pozostali właściciele zgodnie z obowiązującą uchwałą i udziałem % zapisanym w akcie notarialnym. Czynsze wnoszone zarówno przez właścicieli lokali mieszkalnych, jak i właścicieli lokali użytkowych (lokale nie są własnością wspólnoty) przeznaczone są na cele związane z utrzymaniem części wspólnej nieruchomości zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zaliczki na utrzymanie części wspólnej nieruchomości wpłacane przez właścicieli lokali użytkowych, których właścicielem nie jest wspólnota mieszkaniowa tylko indywidualny właściciel lub Skarb Państwa winny być zwolnione z opodatkowania dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody wspólnoty uzyskane na utrzymanie części wspólnej i media od właściciela, który jest właścicielem lokalu użytkowego nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ lokale użytkowe nie są własnością wspólnoty mieszkaniowej i wspólnota nie otrzymuje z tego tytułu pożytków. Właściciel lokalu użytkowego, na podstawie aktu notarialnego jest zaewidencjonowany we wspólnocie mieszkaniowej na takich samych zasadach jak wszyscy właściciele lokali mieszkalnych i uiszcza do wspólnoty zaliczki na utrzymanie części wspólnej nieruchomości, remonty i media w takiej samej wysokości jak pozostali zgodnie z obowiązującą uchwałą. Osoby, w posiadaniu których znajdują się lokale użytkowe obowiązane są uczestniczyć w wydatkach nie tylko związanych z eksploatacją i utrzymaniem swoich lokali, ale również z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz kosztami ich zarządu. Właściciele lokali użytkowych sami winni odprowadzać podatki z tytułu zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dla wspólnoty nie jest istotny bowiem fakt, jakie przeznaczenie ma lokal zakupiony przez indywidualnego właściciela. Obowiązują go takie same opłaty i regulamin wspólnoty jak wszystkich właścicieli.

Wspólnota mieszkaniowa nie wynajmuje lokali użytkowych, gdyż nie jest ich właścicielem – nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym uzyskane dochody od wszystkich właścicieli w tym od właścicieli lokali użytkowych pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i są przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a co za tym idzie nie podlegają opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – w dalszej części - updop) przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej czy też otrzymane w inny sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek wspólnoty stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej, przychód. Dotyczy to zarówno uiszczonych przez członków wspólnoty zaliczek na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, jak i opłat za dostarczone do poszczególnych lokali media. Do wpłat tych nie ma zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Istotą wspólnoty mieszkaniowej nie jest bowiem świadczenie usług na rzecz członków wspólnoty, a jedynie gromadzenie środków i dokonywanie z nich opłat niezbędnych dla utrzymania lokali w należytym stanie.

Z kolei kosztem uzyskania przychodów wspólnoty mieszkaniowej, w myśl art. 15 ust. 1 updop będą wszelkie wydatki ponoszone przez wspólnotę na uregulowanie kosztów zarządu, związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, w tym opłat za dostarczone media.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  1. dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także
  2. dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia jak np. garaże, strychy, sutereny. Z powyższego wynika, że do zasobów mieszkaniowych nie zalicza się lokali użytkowych.

W związku z tym dochody uzyskane z lokali użytkowych, jako nieosiągnięte z zasobów mieszkaniowych, należy zaliczyć do dochodów, które bez względu na cel na jaki zostaną przekazane, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy również zauważyć, że bez znaczenia na kwestię zwolnienia z opodatkowania pozostaje fakt czy lokal użytkowy stanowi własność wspólnoty mieszkaniowej czy też członka wspólnoty.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku, iż wpłaty zaliczek na utrzymanie części wspólnej nieruchomości dokonywane przez właścicieli lokali użytkowych są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj