Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1568/08-2/AK
z 12 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1568/08-2/AK
Data
2008.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
pośrednictwo
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
usługi pośrednictwa świadczone przez Spółkę na rzecz Dostawcy opodatkowane będą poza terytorium Polski; świadczenie tej usługi nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.



Wniosek ORD-IN 531 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. …, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008r. (data wpływu 18 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: „B” lub „Spółka”) zamierza świadczyć na rzecz zagranicznego kontrahenta (dalej: „Dostawca”) kompleksową usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z realizowaną przez Dostawcę sprzedażą drukarek, urządzeń wielofunkcyjnych, faksów, systemów etykietowania i innych (dalej: „Towary”) na rynek polski. B będzie wyłącznym przedstawicielem Dostawcy na terytorium Polski.

Dostawca jest Spółką posiadającą siedzibę na terytorium Austrii, zarejestrowaną dla potrzeb podatku VAT w tym kraju. Dostawca będzie posługiwać się austriackim numerem rejestracji VAT dla potrzeb nabywania przedmiotowej usługi pośrednictwa od Wnioskodawcy.

Spółka będzie pośredniczyć w transakcjach zawieranych przez Dostawcę z polskimi kontrahentami, aczkolwiek Towary będące przedmiotem świadczonych przez nią usług pośrednictwa będą dostarczane nabywcom zlokalizowanym na terytorium Polski bezpośrednio przez Dostawcę. W ramach dokonywanych dostaw Towary będą przemieszczane z terytorium innych państw na terytorium Polski. Prawo własności Towarów na żadnym etapie dokonywanych transakcji nie będzie przechodzić na Spółkę.

Zasadniczym celem czynności podejmowanych przez Spółkę w ramach usługi pośrednictwa świadczonej na rzecz Dostawcy, będzie zapewnienie realizacji transakcji sprzedaży oferowanych Towarów. Stąd, w ramach pośrednictwa w sprzedaży Towarów, Spółka będzie także podejmować szereg pomocniczych czynności ukierunkowanych na utrzymywanie pożądanych bieżących relacji handlowych z dotychczasowymi kontrahentami Dostawcy oraz nawiązywanie relacji z nowymi nabywcami Towarów. Powyższe pomocnicze czynności będą obejmować w szczególności promocję: Towarów w Polsce, przeprowadzanie akcji marketingowych, spotkania z kontrahentami itp.

Celem dokonywanych przez Spółkę uzgodnień handlowych z nabywcami Towarów będzie doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży pomiędzy Dostawcą a nabywcami z Polski, na warunkach ostatecznie ustalanych między Dostawcą a polskimi kontrahentami.

W związku ze świadczeniem na rzecz Dostawcy opisanych powyżej usług związanych z dostawą Towarów, Spółka będzie otrzymywała od Dostawcy prowizję obliczaną jako określony procent wartości sprzedaży Towarów, dokonanych przez Dostawcę na terytorium Polski w danym okresie. Spółka uprawniona będzie do otrzymania prowizji w stosunku do wszystkich transakcji sprzedaży Towarów w Polsce, zaakceptowanych przez Dostawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przedstawionej kompleksowej usługi pośrednictwa związanego z dostawami towarów, która będzie świadczona przez Spółkę, za miejsce jej świadczenia (opodatkowania), należy uznać, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT, miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu, a w konsekwencji, w przypadku świadczenia przez Spółkę przedstawionych powyżej usług pośrednictwa, miejscem ich świadczenia (opodatkowania) będzie terytorium państwa, z którego wysyłane będą Towary, a w efekcie, usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia usług jest, co do zasady, miejsce dokonania dostawy towarów.

Ewentualnie, w przypadku gdyby Dostawca podał Spółce dla celów nabycia usługi pośrednictwa, numer identyfikacji podatkowej nadany Dostawcy w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż państwo członkowskie, z którego dokonano dostawy towarów, miejscem świadczenia byłoby państwo członkowskie, którego numerem identyfikacji posłużył się Dostawca.

Zdaniem Spółki, w ww. przypadkach usługi pośrednictwa świadczone przez Spółkę na rzecz Dostawcy opodatkowane będą poza terytorium Polski. W konsekwencji, świadczenie tej usługi nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Charakter usług i okoliczności jej świadczenia

Spółka pragnie wskazać, iż wszystkie czynności, które zostaną przez nią podjęte w ramach świadczenia przedstawionej powyżej usługi pośrednictwa, będą czynnościami podejmowanymi w imieniu i na rzecz Dostawcy oraz będą czynnościami wykonywanymi w bezpośrednim związku z dostawami Towarów realizowanymi przez Dostawcę.

Poprawność stanowiska Spółki uzasadniona jest przede wszystkim literalną interpretacją przepisów ustawy o VAT. Ustawodawca wskazał, iż opodatkowaniu w miejscu dokonania dostawy towarów podlegają usługi pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich. Jednocześnie przepisy o podatku VAT nie precyzują ani też nie wskazują w żaden specyficzny sposób, jak należy rozumieć pojecie „w imieniu i na rzecz”.

Przyjęcie w ustawie o VAT takiej konstrukcji przepisu, prowadzi do wniosku, iż w kontekście tego przepisu zwrot „w imieniu i na rzecz” powinien być interpretowany według ogólnych zasad języka polskiego. Słownik języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN, (www.sjp.pwn.pl)) wskazuje, iż określenie „w imieniu” oznacza działanie „z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś”. Natomiast określenie „na rzecz” oznacza tyle, co działanie „na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra”. Z uwagi na brak w ustawie o VAT odmiennych postanowień określenia te powinny być pojmowane szeroko, zgodnie z ich językowym rozumieniem wskazanym przez słownik języka polskiego.

Spółka jednocześnie wskazuje, iż przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm., dalej: „KC”) odnoszą się zarówno do kwestii działania w cudzym imieniu, jak i kwestii działania na rzecz kogoś. W art. 758 ust. 1 KC postanowiono, iż agent przyjmujący zlecenie (tj. pośrednik) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Należy zaznaczyć, iż Spółka występując w roli pośrednika m.in.: będzie przedstawiać w imieniu i na rzecz Dostawcy propozycje sprzedaży Towarów potencjalnym nabywcom, negocjować w jego imieniu i na jego rzecz wstępne warunki handlowe etc. W konsekwencji, świadcząc przedstawioną powyżej usługę, Spółka będzie występować w charakterze pośrednika działającego w imieniu i na rzecz Dostawcy w związku z dostawami towarów realizowanymi na rzecz nabywców.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż poprawność jej stanowiska potwierdzają również interpretacje prawa podatkowego udzielane przez organy podatkowe na zapytania skierowane przez podatników. W jednej z interpretacji, organ podatkowy uzasadniając swoje stanowisko stwierdził, iż usługa przedstawiona w zapytaniu podatnika jest usługą świadczoną przez pośrednika występującego w imieniu i na rzecz osób trzecich (postanowienie z dnia 22 czerwca 2005r. wydane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, sygnatura: 1471/NUR1/443-175/05/BM), o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT. Organ podatkowy wskazał wyraźnie, iż podatnik „został ustanowiony pośrednikiem w sprzedaży towarów na terytorium Polski”, a jego działania „mają na celu doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży towarów pomiędzy dostawcami a nabywcami z Polski (sam (...) nie jest upoważniony do podpisywania umów dotyczących sprzedaży produktów)”. Wskazane okoliczności, zdaniem organu, nakazują stwierdzić, iż znajduje zastosowanie przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT.

Podobne stanowisko wyraził Minister Finansów stwierdzając w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2008r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura: IP-PP2-443-135/08-2/KCH, iż w sytuacji podobnej do opisanej powyżej, świadczący usługę jest pośrednikiem działającym w imieniu i na rzecz dostawcy towarów. W efekcie również w tym przypadku, zdaniem Ministra, miał zastosowanie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT.

Także Wojewódzki Sąd Administracyjny (wyrok z dnia 26 stycznia 2007r., sygn. akt IIISA/Wa 3996/06) stanął na podobnym stanowisku w sprawie podatnika, który był reprezentantem podmiotu zagranicznego na rynku polskim, pozyskiwał nabywców na towary zleceniodawcy na rynku polskim i prowadził negocjacje, a pozyskane zamówienia przesyłał do zagranicznego mocodawcy do realizacji. W przedmiotowej sytuacji podatnik nie posiadał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu mocodawcy. W orzeczeniu Sąd wskazał, że „wymóg działania w imieniu osób trzecich, należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa”.

Należy zauważyć, iż wszystkie działania podejmowane przez Spółkę w ramach świadczenia przedstawionych usług pośrednictwa będą zmierzały bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży Towarów pomiędzy Dostawcą a nabywcami. Stąd też przedstawiona powyżej usługa powinna zostać uznana, zdaniem Spółki, za usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z dostawą towarów, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT.

Miejsce dokonania dostawy Towarów

Jak wskazano powyżej, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia usług jest, co do zasady, miejsce dokonania dostawy towarów.

Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dokonania dostawy towarów jest – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W przypadku dostaw Towarów, w związku z którymi będą świadczone przez Spółkę przedmiotowe usługi pośrednictwa, transport będzie rozpoczynał się poza terytorium Polski. Stąd, miejscem świadczenia (i opodatkowania podatkiem VAT) przedstawionych usług pośrednictwa nie będzie terytorium Polski.

Brak możliwości zmiany miejsca opodatkowania

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, w określonych okolicznościach, miejsce świadczenia (opodatkowania) usług pośredników związanych bezpośrednio z dostawą towarów może zostać określone w sposób odmienny niż wynikający ze wskazanej powyżej zasady ogólnej. Zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie ze wskazaną powyżej ogólną zasadą ma miejsce świadczenia usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Aby przenieść miejsce opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych przez Spółkę na terytorium Polski, koniecznym byłoby, aby Dostawca posłużył się dla celów nabycia usługi pośrednictwa polskim numerem rejestracji VAT. Ponieważ jednak Dostawca będzie się posługiwać austriackim numerem rejestracji VAT dla potrzeb omawianej transakcji, wyjątek ten nie znajdzie zastosowania, tj. w opisanym przypadku świadczone usługi pośrednictwa nie będą opodatkowane VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj