Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1799/08/BM
z 11 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1799/08/BM
Data
2009.02.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
cmentarze
stawki podatku
usługi pogrzebowe


Istota interpretacji
usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług pogrzebowych i pokrewnych



Wniosek ORD-IN 682 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy H., przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2008r. (data wpływu 10 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług pogrzebowych i pokrewnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług pogrzebowych i pokrewnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Gmina H. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina świadczy usługi związane z zarządzaniem cmentarzami. Pobiera z tego tytułu następujące opłaty:

  1. opłata za miejsce na cmentarzu za okres 20 lat wg rodzaju grobu,
  2. opłata za wykop dołu pod grób, zasypanie i uformowanie nagrobka wg rodzaju grobu,
  3. opłata za demontaż pomnika, wykop i ponowny montaż,
  4. opłata za postawienie nagrobka wg rodzaju grobu,
  5. opłata za korzystanie z domu przedpogrzebowego tj. przechowalnia zwłok, sala odwiedzin, kaplica i katafalk chłodniczy.

Świadczone usługi należą do grupy PKWiU 93.03 tj. "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczonych łącznie z trumną lub urną".

Na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług wyszczególnionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%.

W Gminie często występują sytuacje kiedy klienci uiszczają np. tylko opłatę za miejsce na cmentarzu lub tylko opłatę za korzystanie z domu przedpogrzebowego, ponieważ sam pochówek odbywa się na innym cmentarzu. W takich przypadkach mamy do czynienia z tzw. usługą niekompleksową.

Wnioskodawca dla usług niekompleksowych np.: wykopanie grobu i korzystanie z kaplicy przedpogrzebowej stosuje symbol klasyfikacji PKWiU 93.03.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla ww. usług w momencie świadczeń kompleksowych, a jaka stawka dla usług częściowych, wybranych...

Zdaniem Wnioskodawcy, bez względu na fakt czy jest to usługa kompleksowa, czyli obejmująca wszystkie oferowane przez Gminę usługi pogrzebowe, czy też usługa niekompleksowa obejmująca tylko część świadczeń ze względu na zaistniałe potrzeby stawka podatku zawsze wynosi 7%.

Gmina klasyfikuje wszystkie świadczone usługi pogrzebowe wg grupy PKWiU 93.03 tj. "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczonych łącznie z trumną lub urną".

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wyszczególnieniem w załączniku Nr 3 poz. 160 do ww. ustawy Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 7% dla świadczonych usług pogrzebowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 160 wymienionego załącznika Nr 3 stanowiącego „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%”, wymieniono usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną”.

Należy wskazać, że w § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) zostało zawarte zastrzeżenie, iż do dnia 31 grudnia 2008r. w zakresie podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), przedłużono do dnia 31 grudnia 2009r. stosowanie – do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług – Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej wymienionym wyżej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997r. w Dziale 93 „Usługi pozostałe” wyodrębniono klasę 93.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Tak więc, kwestia stawki podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wnioskodawca świadczy usługi związane z zarządzaniem cmentarzami, za które pobiera opłaty m.in. za miejsce na cmentarzu za okres 20 lat wg rodzaju grobu, z tytułu świadczenia usług polegających na wykopie dołu pod grób, zasypania i uformowania nagrobka wg rodzaju grobu, demontażu pomnika, wykopie i ponownym montażu, postawieniu nagrobka wg rodzaju grobu, korzystaniu z domu przedpogrzebowego. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zaklasyfikował wykonywane usługi do grupowania PKWiU 93.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż występują sytuacje kiedy klienci uiszczają np. tylko opłatę za miejsce na cmentarzu lub tylko opłatę za korzystanie z domu przedpogrzebowego, ponieważ sam pochówek odbywa się na innym cmentarzu. W takich przypadkach mamy do czynienia z tzw. usługą niekompleksową. Wnioskodawca dla usług niekompleksowych np.: wykopanie grobu i korzystanie z kaplicy przedpogrzebowej stosuje również symbol klasyfikacji PKWiU 93.03.

Należy zaznaczyć, iż to podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do zaklasyfikowania świadczonych usług do właściwego grupowania.

Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też do weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji (opinii) w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych.

Niniejszą interpretację oparto zatem na klasyfikacji PKWiU wskazanej przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego, jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03 to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj