Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1163/08-2/GZ
z 20 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1163/08-2/GZ
Data
2009.03.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
catering
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
usługi kateringowe


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT od zakupu usług cateringowych.



Wniosek ORD-IN 633 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą handlingową, wykonującą usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne usługi wykonywane na rzecz przewoźników powietrznych. W zakres innych usług wchodzi między innymi dostawa usług cateringowych na pokład samolotu, dokonywana przez Zainteresowanego, na zlecenie przewoźnika powietrznego oraz dowóz załóg samolotu do i z hotelu, a także dowóz pasażerów do miejsc zakwaterowania (miejsce zamieszkania, hotel) w przypadku odwołanych lotów -rejsów.

Zarówno usługi cateringowe jak i usługi transportowe są zlecane przez Wnioskodawcę podmiotom zewnętrznym, a Zainteresowany jedynie dokonuje refakturowania przedmiotowych usług na rzecz podmiotu zlecającego. Do usług zlecanych na zewnątrz, a następnie refakturowanych na ich odbiorcę, Spółka dolicza niewielką marżę tytułem zrekompensowania części kosztów ponoszonych w związku z zakupem tych usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy z tytułu zakupu usług cateringowych (dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych) na zaopatrzenie statków powietrznych, przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu tych usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od nabytych usług cateringowych związanych z dostarczaniem posiłków dla odbiorców zewnętrznych, które w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymienione są pod symbolem PKWiU 55.5.

Ten rodzaj usług nie jest usługą gastronomiczną, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Powyższe zróżnicowanie w klasyfikacji PKWiU, która decyduje o zakresie znaczeniowym usług w ustawie o VAT, powoduje, iż VAT naliczony przy nabyciu usług cateringowych podlega odliczeniu, bowiem usługi takie nie są wymienione w art. 88 ustawy o VAT. Ponadto należy podkreślić, iż wydatki na usługi cateringowe stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem w odniesieniu do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem nie ma również zastosowania ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2. Biorąc pod uwagę powyższe zapisy, należy stwierdzić, iż nie ma podstaw do zanegowania prawa do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach zakupu usług cateringowych z przeznaczeniem na zaopatrzenie statków powietrznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 88 ustawy zawiera szereg ograniczeń prawa do odliczenia, mimo spełnienia przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.


Oznacza to, że generalną zasadą jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług gastronomicznych i noclegowych.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), stosowanym dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług, usługi gastronomiczne wymienione są pod symbolem PKWiU 55.3, natomiast usługi stołówkowe i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych pod symbolem PKWiU 55.5.

Z powyższego wynika, że usługa cateringu jest sklasyfikowana odrębnie niż usługa gastronomiczna, jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych. Tym samym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług cateringowych, pod warunkiem, że nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przyjmuje zlecenia, a następnie sam zleca podmiotom zewnętrznym wykonanie usługi cateringowej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 55.5. Zatem, w zakresie w jakim zakup usług cateringowych służy Spółce wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług cateringowych.

Nadmienić należy, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że od 1 grudnia 2008 r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie będzie mieć znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie stawki przy refakturowaniu usług cateringowych została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2009 r. nr ILPP2/443-1163/08-3/GZ.


Natomiast w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie stawki przy refakturowaniu usług przewozu osób została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2009 r. nr ILPP2/443-1163/08-4/GZ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj