Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-229/08-4/KT
z 25 lutego 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-229/08-4/KT
Data
2009.02.25
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności kulturalnej zajmuje się organizacją imprez (turniejów tanecznych) sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Przedmiotowe usługi objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT
Wniosek ORD-IN 457 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 27.11.2008r. (data wpływu 05.12.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do opłat za udział w turnieju tańca - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 05.12.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do opłat za udział w turnieju tańca. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, która na mocy obowiązującego statutu prowadzi działalność w zakresie upowszechniania kultury poprzez m.in. zespołowe zajęcia taneczne. Centrum organizuje turniej tańca nowoczesnego, na który wstęp dla publiczności jest nieodpłatny. Od grup tanecznych biorących udział w turnieju pobierana jest opłata akredytacyjna (wpisowe). W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy tzw. wpisowe pobierane od uczestników turnieju korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, czy też należy zastosować stawkę 7% VAT... Zdaniem Wnioskodawcy organizowany turniej tańca sklasyfikowany został jako usługa związana z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10-00.00). Są to zajęcia skierowane do określonej grupy zainteresowanych osób i organizowane w ramach funkcjonowania tego obiektu kulturalnego. Nie można o nich powiedzieć, że są to przedstawienia, spektakle czy imprezy. Opłaty wnoszone przez uczestników turnieju, tzw. wpisowe, nie stanowią wpłat tytułem wstępu na przedstawienia, spektakle i imprezy. W świetle powyższego należy uznać, iż opłaty za te zajęcia objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…). Art. 8 ust. 3 ustawy stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Należy przy tym zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. W oparciu o art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo ( PKWiU 92.12 ), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach, 5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72), 6) działalności agencji informacyjnych 7) usług wydawniczych, 8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz.12. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono „usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).” Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności kulturalnej zajmuje się organizacją imprez (turniejów tanecznych) sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Są to imprezy ogólnodostępne, nie pobiera się opłat za wstęp (biletów) od publiczności. A zatem nie występuje tu wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w cytowanym załączniku nr 4 poz. 11 pkt 4 ustawy. Nie ma również zastosowania stawka 7% VAT dla usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 156 pkt 2. Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego przez Centrum Kultury stanu faktycznego należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT. Wskazuje się jednocześnie, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym grupowania. Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pozostałe pytania Wnioskodawcy dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku (pytanie nr 1 i pytanie nr 3) wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne nr: IPPP3/443-229/08-3/KT oraz IPPP3/443-229/08-5/KT. W zakresie pytania nr 4 interpretacja zostanie wydana po uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-229/08-2/KT z dnia 17.02.2009r. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.