Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-123/09/ŁW
z 16 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-123/09/ŁW
Data
2009.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
przedmiot opodatkowania
własność
zwolnienie z długu


Istota interpretacji
korekt podatku VAT w związku z przeniesieniem prawa własności nieruchomości w zamian za zaległości podatkowe



Wniosek ORD-IN 629 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008r. (data wpływu 15 grudnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz Gminy, w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 KC w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz Gminy, w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 KC w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stanu faktycznego:

Gmina B. zawarła z Spółką z siedzibą w B. kilka umów przeniesienia własności nieruchomości nie zabudowanych w zamian za zaległości podatkowe w trybie art. 66 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 127 , poz. 926 ze zm.).

Zawarte umowy stanowiły podstawę do wydania decyzji o odpisaniu zaległości podatku od nieruchomości, jakie Sp. z o. o. miała w stosunku do Gminy.

Umowy zawarto, a decyzje wydano po wejściu w Zycie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (dz. U. Nr 54, poz. 535).

W związku z powyższym do wartości nieruchomości określonych na podstawie operatów szacunkowych wykonanych przez rzeczoznawcę majątkowego doliczony został podatek VAT, który odprowadzony został przez Spółke.

W wydanych przez Gminę B. decyzjach o odpisaniu zaległości podatkowych od nieruchomości rozliczono kwoty stanowiące wartość nieruchomości powiększone o podatek VAT.

Umowy przeniesienia własności nieruchomości w trybie art. 66 ustawy Ordynacja podatkowa były zawierane począwszy od 29 czerwca 2004r. do końca roku 2007r. pomiędzy Gminą a Spółką.

Gmina B. planuje zawrzeć z Spółką kolejne umowy w trybie art. 66 ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku interpretacji ,że czynność ta nie była opodatkowana podatkiem VAT Gmina B. może dokonać korekty wydanych na podstawie poprzednich umów decyzji o odpisaniu zaległości podatku od nieruchomości w ten sposób , że do rozliczeń przyjęte zostaną wyłącznie wartości nieruchomości określone przez rzeczoznawcę majątkowego bez doliczonego uprzednio VAT-u...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę uchwałę siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 października 2007r. IFPS 2/07, nie należało pobierać podatku VAT od opisach powyżej czynności. Właściwa jest korekta w stosunku do decyzji wydanych wcześniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. ustawy czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez pojecie towary rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 453 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) jeżeli dłużnik w celu zwolnienia się z zobowiązania spełnia za zgodą wierzyciela inne świadczenie, zobowiązanie wygasa. Jednakże gdy przedmiot świadczenia ma wady, dłużnik obowiązany jest do rękojmi według przepisów o rękojmi przy sprzedaży.

W myśl art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

  1. Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
  2. gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

Stosownie do art. 66 § 4 cyt. ustawy w przypadkach wymienionych w § 1 za termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uważa się dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka przenosiła własność nieruchomości na rzecz Gminy w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej. Umowy były zawierane począwszy od 29 czerwca 2004r. do końca roku 2004r. Od powyższych decyzji przeniesienia własności na rzecz Gminy naliczono należny VAT. Powyższe przeniesienie własności jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W wyniku powyższego przeniesienia Gmina rozporządza powyższą nieruchomością jak właściciel. Wspomniane przeniesienie ma charakter odpłatny, gdyż Spółka przenosząc prawo własności zmniejsza swoje zobowiązania wobec Gminy. Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o VAT czynność przeniesienia prawa własności na rzecz Gminy jest uznawana za odpłatną dostawę, niezależnie od zachowania formy oraz warunków przewidzianych w przepisach dla dostawy towarów.

Wymieniona przez Wnioskodawcę uchwała 7 sędziów NSA z dnia 8 października 2007r. I FPS2/07 została podjęta w oparciu o przepisy nieobowiązującej już ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), w której posługiwano się pojęciem sprzedaży towarów a nie pojęciem dostawy, więc w niniejszej sprawie nie ma ona zupełnie zastosowania.

Reasumując przeniesienie prawa własności na rzecz Gminy w trybie art. 66 ustawy Ordynacja podatkowa podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT. Wobec powyższego Gminie nie przysługuje prawo do korekty od powyższych czynności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj