Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1666/08/LSz
z 16 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1666/08/LSz
Data
2009.01.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
film
kultura
obniżenie podatku należnego
projekt


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "Sieć Kin Cyfrowych inwestycje".



Wniosek ORD-IN 893 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008r., (data wpływu w dniu 10 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "Sieć Kin Cyfrowych inwestycje" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "Sieć Kin Cyfrowych inwestycje".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z przystąpieniem przez Wnioskodawcę do projektu "Sieć Kin Cyfrowych inwestycje" aplikowanego do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach działania 3.3. "Inwestycje kultury Schemat A Rozwój Infrastruktury Kulturalnej" Wnioskodawca dokona zakupu środka trwałego - sprzętu projekcyjnego z systemem nagłaśniania dolby digital, oraz wykona prace adaptacyjne istniejącego pomieszczenia (kabiny projekcyjnej) dla potrzeb kina m.in.: zasilanie 3-fazowe, wentylacja wymuszona z przygotowanym kanałem, okienko projekcyjne, klimatyzacja, łącze internetowe - szerokopasmowe.

Zgodnie z zawartą umową partnerską Wnioskodawca zobowiązany jest m.in. do:

  • propagowania celów idei Sieci Kin Cyfrowych,
  • udostępnienia obiektu w celu przystosowania kabiny projekcyjnej do możliwości projekcji cyfrowych oraz zainstalowania projektora cyfrowego i innego niezbędnego sprzętu.

Wnioskodawca zobowiązał się w umowie partnerskiej do wniesienia wkładu finansowego w wysokości 25% wartości projektu. Wkład Wnioskodawcy stanowić będzie 25% kosztów realizacji projektu w należącym do Wnioskodawcy obiekcie. Całkowita wartość nakładów inwestycyjnych w ramach projektu poniesionych w odniesieniu do obiektu Wnioskodawcy wynosi netto: x zł. Wkład własny Wnioskodawcy wynosi y zł. Wnioskodawca zobowiązany jest pokryć wydatki niekwalifikowane w ramach projektu i należącego do niego obiektu.

Wypłata kolejnych transz dofinansowania będzie dokonywana w formie refundacji poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków. Refundacji podlegać będą tylko wydatki kwalifikowane.

Wnioskodawca podaje, że zgodnie z pismem dyrektora Centrum Kultury z dnia 10 października 2008r. wyżej wymieniony sprzęt wykorzystywany będzie wyłącznie za odpłatnością w formie sprzedaży biletów wstępu na seanse kinowe lub w formie wynajmu sali wraz ze sprzętem i projekcją, które to czynności są opodatkowane.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT (od 1997r.) posiadającym numer NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT wynikający z faktur na zakup środka trwałego (projektora) i z faktur dokumentujących wydatki związane z adaptacją kabiny projekcyjnej dla potrzeb Kina podlega w całości odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy VAT wynikający z faktur zakupu środka trwałego dla potrzeb kina (projektora kinowego) oraz z faktur dokumentujących pozostałe wydatki związane z koniecznością adaptacji kabiny projekcyjnej podlega w całości odliczeniu w związku z wykorzystaniem ich wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209 poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT (od 1997r.) posiadającym numer NIP, zamierza przystąpić do projektu "Sieć Kin Cyfrowych inwestycje" aplikowanego do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach działania 3.3. "Inwestycje kultury Schemat A Rozwój Infrastruktury Kulturalnej". W ramach projektu Wnioskodawca dokona zakupu środka trwałego - sprzętu projekcyjnego z systemem nagłaśniania dolby digital, oraz wykona prace adaptacyjne istniejącego pomieszczenia (kabiny projekcyjnej) dla potrzeb kina m.in.: zasilanie 3-fazowe, wentylacja wymuszona z przygotowanym kanałem, okienko projekcyjne, klimatyzacja, łącze internetowe - szerokopasmowe.

Wnioskodawca zobowiązał się w umowie partnerskiej do wniesienia wkładu finansowego w wysokości 25% wartości projektu. Ponadto wyżej wymieniony sprzęt wykorzystywany będzie wyłącznie za odpłatnością w formie sprzedaży biletów wstępu na seanse kinowe, lub w formie wynajmu sali wraz ze sprzętem i projekcją, które to czynności podlegają opodatkowaniu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT określonych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizowanego projektu, gdyż jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego nabywane towary i usługi, będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "Sieć Kin Cyfrowych inwestycje".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj