Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-74/08-10/TK
z 23 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-74/08-10/TK
Data
2008.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca posiadający skład podatkowy, wprowadzając do składu podatkowego zakupiony alkohol etylowy PKWiU 15.92.11 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, po wykonaniu czynności uszlachetniania przez dodanie związku chemicznego np. wodorotlenku sodu, może dokonać dalszej sprzedaży? Czynności te nie są skażaniem spirytusy i zostaną zawarte w regulaminie składu podatkowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 1 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu alkoholem etylowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu alkoholem etylowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiadający skład podatkowy po wprowadzeniu zakupionego alkoholu etylowego PKWiU 15.92.11 do składu podatkowego dokona uszlachetniania tego spirytusu poprzez dodanie związku chemicznego (wodorotlenku sodu). Po wykonanych czynnościach wystawi nowy dokument ADT i WzS i dokona sprzedaży do innego odbiorcy posiadającego skład podatkowy. Dodanie wodorotlenku sodu nie jest czynnością skażania wyrobów akcyzowych.

Czynności zgłoszone w regulaminie składu podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca posiadający skład podatkowy, wprowadzając do składu podatkowego zakupiony alkohol etylowy PKWiU 15.92.11 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, po wykonaniu czynności uszlachetniania przez dodanie związku chemicznego np. wodorotlenku sodu, może dokonać dalszej sprzedaży... Czynności te nie są skażaniem spirytusy i zostaną zawarte w regulaminie składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotne jest to, aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywało się między składami podatkowymi na właściwych dokumentach. Ta czynność w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zdaniem Zainteresowanego, zostanie zachowana. Natomiast wystawienie faktury sprzedaży, rozliczenie podatku VAT i kto ma na tym zyskać jest nieistotne w świetle przepisów regulujących przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi.

Zakup i dalsza odsprzedaż alkoholu etylowego po wprowadzeniu do składu podatkowego lub z jego pominięciem, nie powinna być zabroniona jeśli będzie odbywała się z zastosowaniem właściwych dokumentów i przy udziale pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, gdy alkohol ten zostanie nadany oraz odebrany za potwierdzeniem dokumentu ADT w składach podatkowych


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.


Z kolei w myśl art. 30 ust. 2 ustawy, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (w tym alkoholu etylowego art. 67 tej ustawy) mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).


Natomiast przepis art. 31. ust. 1 ustawy, wskazuje iż zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
  2. jest podatnikiem podatku od towarów i usług,
  3. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe,
  4. nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  5. złoży zabezpieczenie akcyzowe,
  6. nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.


Przepisy ustawy o podatku akcyzowym rozróżniają zatem dwa podstawowe typy składów podatkowych: tzw. skład podatkowy „producencki” i „magazynowy”.

Skład podatkowy „producencki” jest miejscem, w którym podmiot prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu (art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Drugim typem składu podatkowego jest tzw. skład podatkowy „magazynowy – usługowy”, służący do prowadzenia działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot (art. 31 ust. 2 ustawy).

Aby otrzymać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego magazynowego, podmiot obok warunków określonych w art. 31 ust. 1, winien spełniać dodatkowo warunki wymienione w ust. 2 pkt 1-3 tego artykułu, które zostały szczegółowo określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zm.).

Powyższe przepisy nie wykluczają możliwości magazynowania przez podmiot prowadzący tzw. produkcyjny skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należących bądź wyprodukowanych przez inny podmiot. Dla niniejszej działalności prowadzący „producencki skład podatkowy” nie jest zobligowany do spełnienia dodatkowych warunków zawartych w art. 31 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz w § 13 cytowanego rozporządzenia, gdyż warunki te, jak wyżej wskazano, dotyczą wyłącznie składu typu magazynowego.

Reasumując, należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w składzie podatkowym w zakresie produkcji alkoholu etylowego i dodawał wodorotlenek sodu, to będzie mógł dokonać sprzedaży tego alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki przedstawionej we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu alkoholem etylowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z dnia 29 września 2008 r. wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj