Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-900/08/AT
z 12 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-900/08/AT
Data
2008.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
inkasenci
opłata
usługi finansowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Jaka jest stawka podatku od towarów i usług dla tych usług?



Wniosek ORD-IN 953 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług inkasa - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług inkasa.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%, która stanowi działalność podstawową. W sezonie letnim dodatkowo wynajmował Pan pokoje gościnne w liczbie pozwalającej również na skorzystanie ze zryczałtowanej formy opodatkowanej według stawki 17%. Z tytułu wynajmu pokoi został Pan zobligowany przez Urząd Miasta do pobierania od wczasowiczów tzw. opłaty środowiskowej i odprowadzania jej na rachunek bankowy tego urzędu. Na powyższą okoliczność została zawarta pomiędzy Panem, a Urzędem Miasta umowa, na podstawie której za ww. czynności (czynności inkasa) przysługuje wynagrodzenie w wysokości prowizji od pobranej kwoty opłat, po uprzednim wystawieniu faktury VAT. Wskazana umowa zawarta została w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Pismem z dnia 12 listopada 2008 r. uzupełniono wniosek poprzez wskazanie, iż jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz że ww. umowa, na podstawie której pobiera Pan wskazaną opłatę dotyczy poboru opłaty uzdrowiskowej, o której mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka jest stawka podatku od towarów i usług dla tych usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług działalność w zakresie usług finansowych jest zwolniona z tego podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, wykonywanie czynności pośrednictwa w pobieraniu opłat i odprowadzaniu ich na rachunek bankowy Urzędu Miasta stanowi usługi finansowe sklasyfikowane w PKWiU w dziale 65 (sekcja J) jako „usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane” (65.12.10-00.90).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 powołanej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zauważyć jednakże należy, iż zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a nawet zwolnienie od podatku.


Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.


Pod poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca umieścił usługi pośrednictwa finansowego PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:


  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
  2. ,
  3. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej
  4. ,
  5. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20)
  6. ,
  7. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń
  8. ,
  9. usług ściągania długów oraz faktoringu
  10. ,
  11. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy
  12. ,
  13. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy
  14. ,
  15. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności
  16. ,
  17. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości
  18. .


Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, że na podstawie podpisanej umowy z Urzędem Miasta jako inkasent, świadczy Pan usługi inkasa polegające na poborze od swoich wczasowiczów opłaty uzdrowiskowej. Za pobieranie tej opłaty przysługuje Panu prowizja. Usługi klasyfikuje Pan do grupowania PKWiU w dziale 65 sekcja J jako „usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane” (65.12.10-00.90).

W świetle powołanych przepisów oraz przedstawionej przez Pana sytuacji faktycznej, stwierdzić należy, że o ile usługi inkasa, o których mowa w zapytaniu mieszczą się w kategorii pośrednictwo finansowe, to tym samym stanowią one czynności opodatkowane (prowizja), co do których ustawodawca zastosował zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zawartych w załączniku nr 4, pod poz. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji przedmiotowych usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania ich do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na Wnioskodawcy.

W związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj