Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-227/08/EJ
z 6 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-227/08/EJ
Data
2009.02.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
ochrona środowiska
odliczenia
powiat
prawo do odliczenia
projekt
urząd miejski
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu „Innowacyjny ś. klaster czystych technologii węglowych”



Wniosek ORD-IN 938 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008r. (data wpływu 12 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania bądź odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Innowacyjny Klaster Czystych Technologii Węglowych” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania bądź odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu PN. „Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych” . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych, numer projektu: Z/2.24/11/2.6/11/05. Finansowanie: Zgodnie z umową nr Z/2 .24/II/2.6/11/05/U73/06 z dnia 7 lutego 2006r. projekt pn. „Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych" otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości). Okres realizacji:

Zgodnie z umową nr 0871/06 z dnia 30 czerwca 2006r., aneksem nr 1 z dnia 20 listopada 2006r. oraz aneksem nr 2 z dnia 01 czerwca 200 r. okres realizacji projektu został określony następująco:

  • rozpoczęcie realizacji - 1 marca 2006r.,
  • zakończenie rzeczowe realizacji - 31 sierpnia 2007r.,
  • zakończenie finansowe realizacji - 30 października 2007r.

Opis projektu: Miasto T. na podstawie umowy nr 0871/06 z 30 czerwca 2006 roku, zawartej z GIG, zostało Partnerem przedmiotowego projektu.

Cel nadrzędny przedmiotowego projektu został zdefiniowany jako stworzenie Ś. DOLINY CZYSTYCH TECHNOLOGII WĘGLOWYCH, stanowiącej dla Polski szansę dla realizacji zrównoważonego rozwoju i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w oparciu o rozwój i wdrożenie Czystych Technologii Węglowych, jako sposobu wykorzystania surowca oraz przedmiotu działań nauki i zainteresowania firm produkcyjnych regionu. Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych to regionalna organizacja zorientowana na rozwój i wdrażanie Czystych Technologii Węglowych w pełnym cyklu produkcji i przetwarzania węgla oraz na ograniczanie oddziaływań ekologicznych produkcji i wytwarzania węgla. Celem klastra jest przyspieszenie procesu przemian i rozwoju regionalnej gospodarki oraz integracji lokalnego przemysłu, środowisk naukowo-badawczych, małej i średniej przedsiębiorczości i władz lokalnych dla podniesienia konkurencyjności regionu na lokalnych oraz zagranicznych rynkach. Podstawą rozwoju regionu będzie stanowić innowacyjność i transfer wiedzy w zakresie Czystych Technologii Węglowych, w kierunku bezpiecznej, o ograniczonym wpływie na środowisko i konkurencyjnej produkcji i utylizacji węgla.

T.jako Partner projektu, na podstawie umowy nr 0871/06, wykonało następujące, powierzone zadania:

  • przeprowadzenie spotkań roboczych w mieście,
  • wypracowanie marki klastra - wykonanie filmu promującego,
  • przeprowadzenie seminariów promujących klaster w mieście,
  • pozyskanie partnerów zewnętrznych,
  • zakup materiałów na potrzeby realizacji projektu.

T.jako partner projektu zrealizował jak i nadal realizuje założenia „Innowacyjnego Ś. Klastra Czystych Technologii Węglowych" poprzez „Kompleksowy program, zmierzający do obniżenia niskiej emisji w dzielnicach obrzeżnych miasta T. z budynków mieszkalnych jednorodzinnych z indywidualnych kotłowni węglowych", w którym znajdują praktyczne zastosowanie tzw. „Czyste Technologie Węglowe". Audyt zewnętrzny stwierdził całościowe wykonanie zadań przez miasto T., wynikających z zestawienia planowanych wydatków w ramach projektu.

Reasumując powyższe, rola miasta w przedmiotowym projekcie dotyczyła trzech obszarów:

  1. promocji, czyli promowaniu miasta jako realizującego zrównoważony rozwój poprzez działalność proekologiczną ze szczególnym uwzględnieniem obniżenia niskiej emisji,
  2. edukacji, czyli propagowaniu wśród mieszkańców działalności proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców budynków jednorodzinnych z indywidualnymi kotłowniami węglowymi,
  3. rozwoju MSP, czyli rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem firm, świadczących usługi w zakresie produkcji, montażu i serwisu indywidualnych ekologicznych systemów wytwarzania energii cieplnej (kotłów).

W piśmie z dnia 2 lutego 2009r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Urząd Miasta T. wskazał, że obszar realizacji przedmiotowej inwestycji znajduje odniesienie w zakresie zadań publicznych wykonywanych przez Powiat (zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym) tj.:

  1. obszar promocji – promocja powiatu (art. 4 § 1 ust. 21) – promowanie miasta jako realizującego zrównoważony rozwój poprzez działalność proekologiczną,
  2. obszar edukacji – edukacja publiczna (art. 4 § 1 ust. 1 ) – propagowanie wśród mieszkańców działalności proekologicznej,
  3. obszar rozwoju MŚP – promocja i ochrona zdrowia (art. 4 § 1 ust. 13) – rozwój lokalnej przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem firm świadczących usługi w zakresie produkcji, montażu oraz serwisu indywidualnych ekologicznych systemów wytwarzania energii cieplnej (kotłów).

Realizacja przedmiotowego projektu nie generowała przychodów. W związku z powyższym, projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych (numer Projektu: Z/2.24/II/2.6/11/05), dofinansowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (działanie 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy) na podstawie umowy Z/2.24/II/2.6/11/05/U/3/06 z dnia 7 lutego 2006r., istnieje możliwość odzyskania bądź odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Miasto T....



Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach wymienionego projektu z czynnościami opodatkowanymi Miasto T. nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu naliczonego podatku VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2a ww. ustawy Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. Powyższe wynika także z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), który stanowi, że Powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na obszarze którego znajduje się terytorium powiatu. Do zadań własnych powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody oraz promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 21 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto T. w ramach realizacji zadań powiatowych zrealizowało projekt pn. „Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych” dofinansowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 2 – Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – promocja Przedsiębiorczości). Celem klastra jest przyspieszenie procesu przemian i rozwoju regionalnej gospodarki oraz integracji lokalnego przemysłu, środowisk naukowo-badawczych, małej i średniej przedsiębiorczości i władz lokalnych dla podniesienia konkurencyjności regionu na lokalnych oraz zagranicznych rynkach. Realizacja przedmiotowego projektu nie generowała żadnych przychodów. W związku z powyższym, projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj