Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-798/08/ŁW
z 28 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-798/08/ŁW
Data
2009.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
napoje alkoholowe
produkcja
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
powstawanie obowiązku podatkowego podczas wytwarzania przepalanki ze spirytusu



Wniosek ORD-IN 663 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008r. (data wpływu 12 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego podczas wytwarzania przepalanki ze spirytusu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego podczas wytwarzania przepalanki ze spirytusu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka na terenie stanowiącej jej własność obiektu hotelowego – gastronomicznego prowadzi działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia baru przy restauracji. Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę stosowanymi zezwoleniami na terenie baru przy restauracji. Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę stosownymi zezwoleniami na terenie baru oraz restauracji podawane są konsumentom alkohole do 4,5%, piwo, alkohole od 4,5% do 18% oraz alkohole powyżej 18%. Alkohole te podawane są konsumentom zarówno w postaci niezmienionej, jak i w postaci poddawanej specjalnemu przygotowaniu – tzn. w postaci drinków czy koktajli.

Jednocześnie Wnioskodawca zamierza wzbogacić swoją ofertę drinków i koktajli o tzw. Przepalankę, tzn. alkohol otrzymany ze zrumienionego karmelu rozpuszczonego w gorącej wodzie z dodatkiem cukru waniliowego, a następnie zmieszanego ze spirytusem. Służący do przygotowania tzw. Przepalanki spirytus pochodził będzie z zakupu w hurtowni zajmującej się sprzedażą alkoholi wysokoprocentowych. Przygotowaniem tego alkoholu, podobnie jak innych drinków i koktajli, będą zajmować się pracownicy baru / restauracji. Tak przygotowany alkohol (tzw. Przepalankę) Spółka zamierza wyłącznie podawać konsumentom w barze oraz restauracji, w specjalnych, tradycyjnych butelkach, oznaczonych etykietą „wódka weselna”. Jednocześnie z uwagi na walory smakowe tego alkoholu, jego podanie konsumentowi będzie mogło nastąpić dopiero po upływie ok. 1 tygodnia od dnia przygotowania.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy takie przygotowanie i podanie konsumentowi tzw. Przepalanki nie różni się niczym od podania alkoholu w formie drinka lub koktajlu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy takie przygotowanie alkoholu ze spirytusu ( w formie tzw. Przepalanki) i jego podanie w prowadzonych przez Spółkę barze i restauracji konsumentom w sposób opisany szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy przygotowanie alkoholu w formie tzw. Przepalanki i jego podanie konsumentowi w barze lub restauracji nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Nie stanowi bowiem czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym. Takie przygotowanie alkoholu nie różni się bowiem niczym od przygotowania alkoholu w formie drinku lub koktajlu, nie będzie zatem rodziło obowiązku podatkowego z zakresie podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych;
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W myśl art. 30 ust. 1 ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami ( art. 2 pkt 12 ustawy).

Jednakże w myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) - nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji legalnej produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W myśl słownikowej definicji słowa „produkcja”, produkcją jest celowa działalność ludzka przystosowująca zasoby i siły przyrody do wytwarzania dóbr materialnych .

Jednakże, odwołując się do konkretnych przepisów ustawy o podatku akcyzowym, wskazano co jest produkcją.

Zgodnie z art. 72 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym producentem alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest podmiot dokonujący wyrobu, oczyszczania, skażania, wydzielania z innego wyrobu lub odwadniania alkoholu etylowego, a także podmiot dokonujący wyrobu lub rozlewu napojów alkoholowych destylowanych.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza wzbogacić swoją ofertę drinków i koktajli o tzw. Przepalankę, tzn. alkohol otrzymany ze zrumienionego karmelu rozpuszczonego w gorącej wodzie z dodatkiem cukru waniliowego, a następnie zmieszanego ze spirytusem. Służący do przygotowania tzw. Przepalanki spirytus pochodził będzie z zakupu w hurtowni zajmującej się sprzedażą alkoholi wysokoprocentowych. Przygotowaniem tego alkoholu do konsumpcji, podobnie jak innych drinków i koktajli, będą zajmować się pracownicy baru / restauracji. Tak przygotowany alkohol (tzw. Przepalankę) Spółka zamierza wyłącznie podawać konsumentom w barze oraz restauracji, w specjalnych, tradycyjnych butelkach, oznaczonych etykietą „wódka weselna”. Jednocześnie z uwagi na walory smakowe tego alkoholu, jego podanie konsumentowi będzie mogło nastąpić dopiero po upływie ok. 1 tygodnia od dnia przygotowania.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu spirytusu oznaczonego znakami akcyzy poza procedurą zawieszenia akcyzy i poza składem podatkowym z zapłaconą akcyzą. Następnie do owego spirytusu będzie dodawany zrumieniony karmel rozpuszczony w gorącej wodzie z dodatkiem cukru waniliowego. Tak przygotowany produkt w celu nabrania cech gotowego produktu leżakowany będzie około 1 tygodnia. Przedmiotowe czynności mieszczą się zatem w definicji produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 podlegają opodatkowaniu akcyzą.

Przygotowanie Przepalanki spełnia znamiona produkcji napoi alkoholowych. Wspomniane przygotowanie stanowi pewien proces technologiczny produkcji napoi alkoholowych, w którym można wyróżnić etapy takie jak: słodzenie, rozlanie, dojrzewanie – leżakowanie, etykietowanie. Czynność przygotowania Przepalanki mieści się w definicji produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Równocześnie zauważyć należy, iż w świetle powołane wyżej § 2 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, w sytuacji gdy kwota należnej od wyprodukowanego napoju alkoholowego (tzw. przepalanki) będzie równa lub niższa od kwoty akcyzy zapłaconej od alkoholu (spirytusu) wykorzystanego do jego produkcji – produkcja napoju alkoholowego z wykorzystaniem tego alkoholu może mieć miejsce poza składem podatkowym. Nie zwalnia to jednak Wnioskodawcy od obowiązku posiadania stosownych dowodów, z których wynikać winno, iż produkcja wyrobu gotowego – będącego wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, odbywa się z wykorzystaniem wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, od którego została zapłacona akcyza, a ponadto kwota należnej akcyzy od wyrobu gotowego winna być równa lub niższa od akcyzy uprzednio zapłaconej od wykorzystanego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj