Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-7/09/KB
z 6 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-7/09/KB
Data
2009.01.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
spółka jawna
wspólnik
zaliczka
zaliczka uproszczona


Istota interpretacji
obowiązek wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego według uproszczonej formy po wystąpieniu ze Spółki jawnej i zarejestrowaniu indywidualnej działalności gospodarczej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana B., przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 16 października 2008r.), uzupełnionym w dniu 08 grudnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego według uproszczonej formy po wystąpieniu ze Spółki jawnej i zarejestrowaniu indywidualnej działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego według uproszczonej formy po wystąpieniu ze Spółki jawnej i zarejestrowaniu indywidualnej działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 25 listopada 2008r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 08 grudnia 2008r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca z dniem 30 września 2008r. zakończył działalność gospodarczą w Spółce jawnej, funkcjonującej od czerwca 1990r. Zgodnie z umową spółki spłata udziałów w uzgodnionej w oparciu o wycenę firmy wysokości nastąpi w okresie 30 października 2008r. do 31 grudnia 2011r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano m. in., iż:

  • z dniem 30 września 2008r. wnioskodawca wystąpił z pięcioosobowej spółki jawnej,
  • rozliczenie udziału, zgodnie z postanowieniami umowy spółki, nastąpi wyłącznie w formie pieniężnej,
  • spłata udziałów nastąpi w ratach, w ciągu kilku kolejnych lat, w tym kwota 56.000 zł płatna do dnia 31 października 2008r. a pozostała kwota płatna w równych miesięcznych ratach,
  • w dniu 23 października 2008r. wnioskodawca zarejestrował jednoosobową działalność gospodarczą,
  • pieniądze pochodzące z wypłaty udziałów zostaną wykorzystane w całości bądź w części w nowej działalności,
  • kapitał zakładowy spółki jawnej powstał w całości z kumulacji zysku po opodatkowaniu przez 18 lat działalności,
  • 20% udziału wnioskodawcy wynosi ok. 400.000 zł,
  • różnicę pomiędzy ww. kwotą a łączną kwotą udziału wnioskodawcy stanowi wartość nieruchomości będących własnością spółki, według wyceny firmy sporządzonej przez biegłego rzeczoznawcę,
  • wspólnicy spółki korzystali z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, zgodnie z art. 44 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy wnioskodawca do końca 2008r. ma płacić zaliczki na podatek dochodowy, wynikające z deklarowanej uproszczonej formy wpłacania zaliczek... (pytanie to oznaczono we wniosku nr 3)

Zdaniem wnioskodawcy w związku z zakończeniem udziału w wieloosobowej spółce jawnej z dniem 30 września 2008r. znika źródło dochodu będące podstawą ustalania i deklarowania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z przepisami art. 44 ust. 6b ustawy, dlatego ustaje obowiązek płacenia zaliczki.

Podstawą ustalenia dochodu będzie bilans Spółki na dzień 30 września 2008r. plus dochód z nowo uruchomionej jednoosobowej działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podatnicy osiągający dochody:

  1. z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
  2. z najmu lub dzierżawy
  • są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W myśl art. 44 ust. 3 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

  1. obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
  2. zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b,
  3. zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Stosownie natomiast do treści art. 44 ust. 3f ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, opodatkowani na zasadach określonych w art. 30c, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące, z uwzględnieniem art. 27b.

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mogą jednak wybrać tzw. uproszczoną formę wpłacania zaliczek. Zgodnie bowiem z treścią art. 44 ust. 6b ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008r.) podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 kwoty obliczonej, z zastrzeżeniem ust. 6h i 6i, przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym określonej w art. 27 ust. 1, od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), o którym mowa w art. 45 ust. 1, lub w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, złożonym:

  1. w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo
  2. w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata - jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej 2.790 zł; jeżeli również w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2.790 zł, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

W myśl art. 44 ust. 6c ww. ustawy podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani:

  1. do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy,
  2. stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy,
  3. wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 6,
  4. dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 45.

Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 6c pkt 1, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek (art. 44 ust. 6d ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż dokonując wyboru wpłacania zaliczek w formie uproszczonej należy stosować tę formę przez cały rok podatkowy. Co do zasady podatnicy, którzy w trakcie roku podatkowego likwidują pozarolniczą działalność gospodarczą i nie uzyskują z tego źródła dochodów, wpłacają zaliczkę za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, natomiast roczne rozliczenie podatku za cały rok podatkowy następuje w zeznaniu podatkowym, składanym do dnia 30 kwietnia następującego po roku podatkowym. Za miesiące następujące po miesiącu, w którym zakończyli prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej nie uiszczają zatem zaliczki na podatek, bowiem to źródło przychodów wygasło.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika jednak, iż w miesiącu następującym po miesiącu, w którym wnioskodawca wystąpił z pięcioosobowej spółki jawnej (a zatem zlikwidował prowadzoną w tej formie pozarolniczą działalność gospodarczą), rozpoczął prowadzenie tejże działalności w formie jednoosobowej. Nie doszło zatem u wnioskodawcy do wygaśnięcia źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż wnioskodawca nadal zobowiązany jest do uiszczania zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej w związku z dalszym prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej w zmienionej formie. Zmiany sposobu uiszczania zaliczek będzie mógł dokonać w następnym roku podatkowym poprzez złożenie zawiadomienia o którym mowa w ww. art. 44 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli tego nie uczyni, będzie zobowiązany do wpłacania zaliczek w tej formie także w 2009r.

Z uwagi na powyższe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25 – 366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj