Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1518/08/BD
z 2 grudnia 2008 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/285/OBQ/13/RD-2907/14 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1518/08/BD
Data
2008.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
fundusz remontowy
przychody z innych źródeł
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
zwrot wydatków


Istota interpretacji
1. Czy dokonany częściowy zwrot poniesionych kosztów wymiany stolarki okiennej, balkonowej i drzwiowej spowoduje u osób którym je zwrócono przychód z „innych źródeł”.
2. Czy spółdzielnia będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C?



Wniosek ORD-IN 727 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 15 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu członkom i osobom nie będącym członkami Spółdzielni częściowo poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej, balkonowej i drzwiowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu członkom i osobom nie będącym członkami Spółdzielni częściowo poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej, balkonowej i drzwiowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do obowiązków spółdzielni mieszkaniowej, jak wynika z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych należy zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Spółdzielnia mieszkaniowa tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy. Obowiązek świadczenia na ten fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Spółdzielnia realizuje ciążące na niej obowiązki utrzymania zasobów mieszkaniowych w należytym stanie technicznym w ramach zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą, planu gospodarczego i Regulaminu Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi. W oparciu o ww. przepisy spółdzielnia mieszkaniowa wypłaca członkom spółdzielni oraz osobom niebędących jej członkami kwoty z tyt. częściowego zwrotu poniesionych przez nich uprzednio kosztów związanych z wymianą stolarki okiennej, balkonowej i drzwiowej w lokalach mieszkaniowych. Środki na ten cel pochodzą z wcześniej utworzonego funduszu remontowego. Ponadto mieszkańcy nie odliczali w ramach ulgi podatkowej wydatków poniesionych na wymianę stolarki ze względu na zniesienie tej ulgi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonany członkom i nieczłonkom spółdzielni częściowy zwrot poniesionych kosztów wymiany stolarki okiennej, balkonowej i drzwiowej spowoduje u tych osób powstanie obowiązku podatkowego od przychodów z „innych źródeł” i czy spółdzielnia jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy, częściowy zwrot uprzednio poniesionych wydatków przez członków i nieczłonków spółdzielni na wymianę stolarki okiennej, balkonowej i drzwi wejściowych nie powoduje przysporzenia majątkowego po ich stronie a w konsekwencji nie stanowi ich przychodu podlegającego opodatkowaniu w związku z czym spółdzielnia mieszkaniowa nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C. Stanowisko w tej sprawie zajęły sądy administracyjne między innymi WSA w Kielcach w wyroku z dnia 27 czerwca 2008r. sygn. Akt I SA/Ke 149/08. Zdaniem sądu częściowy zwrot wydatków obciążających spółdzielnię mieszkaniową, poniesionych za nią przez podatnika, w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po jego stronie a w konsekwencji nie stanowi jego przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie ma przy tym znaczenia czy zwrot ten następuje ze środków wpłaconych uprzednio na fundusz remontowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powołana powyżej ustawa w art. 21 zawiera zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych, enumeratywnie wymieniając rodzaje dochodów, których uzyskanie nie rodzi obowiązków podatkowych. Wśród tych dochodów objętych zwolnieniem brak jest kwot zwrotów wypłaconych przez Spółdzielnie swoim członkom i osobom nie będącym członkami z tytułu poniesionych przez nich uprzednio wydatków na wymianę stolarki okiennej, balkonowej czy drzwiowej.

Z uwagi na fakt, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są zawsze wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, zwolnień nie wolno rozszerzać na dochody, których w art. 21 ust. 1 ustawy nie wymieniono. Konsekwencją tego jest uznanie, że otrzymany od Spółdzielni częściowy zwrot wydatków stanowi dla wszystkich podatników przychód z innych źródeł.

Stosownie bowiem do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy przychodem są „inne źródła”, za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”.

Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmuje także kwoty wypłacone przez Spółdzielnię z funduszu remontowego będące częściowym zwrotem kosztów wymiany stolarki.

Oznacza to, iż kwota częściowych zwrotów wypłaconych przez Spółdzielnię z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż Spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek członków Spółdzielni i osób niebędących członkami Spółdzielni, to otrzymany od Spółdzielni zwrot wydatków stanowi dla wszystkich podatników przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstał przychód. Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek, składki te tworzą przychód Spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podatnik. Członkowie i osoby nie będące członkami Spółdzielni otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, z dochodów tego podmiotu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na Spółdzielni, która dokonała częściowego zwrotu poniesionych wydatków remontowych ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi, oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

Odnosząc się natomiast do wskazanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroku sądu, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami stanowisko wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj