Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-785/08/BK
z 29 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-785/08/BK
Data
2008.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Strona


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
pełnomocnictwo
podpis
zakres pełnomocnictwa


Istota interpretacji
dot. Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości podpisywania deklaracji podatkowych przez osobę prowadzącą usługowo podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ewidencje VAT oraz ewidencje przychodów



Wniosek ORD-IN 922 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani H. przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 6 października 2008r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości podpisywania deklaracji podatkowych przez osobę prowadzącą usługowo podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ewidencje VAT oraz ewidencje przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości podpisywania deklaracji podatkowych przez osobę prowadzącą usługowo podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ewidencje VAT oraz ewidencje przychodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 12 listopada 2008r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 21 listopada 2008r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie prowadzić biuro rachunkowe. Podmiotom gospodarczym, będącym klientami biura zamierza usługowo prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ewidencje VAT, ZUS oraz płac.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy potrzebuje licencje lub inne zezwolenie, żeby prowadzić usługowo (zarobkowo) książki przychodu i rozchodu, VAT, ZUS, płace klientom...

Czy może podpisywać za podatników, którym by prowadziła księgowość (dotyczy tylko książek przychodu i rozchodu, ewidencji VAT (sprzedaży i zakupu), ryczałtu) deklaracje VAT-7, PIT-4R...

Jakie warunki musi spełnić żeby mogła prowadzić biuro księgowe (zarobkowo) oferując wyżej wymienione usługi, bez jednoczesnego prowadzenia pełnej księgowości...

Zdaniem wnioskodawczyni na prowadzenie pełnej księgowości trzeba mieć licencję.Nie można usługowo prowadzić ewidencji VAT, zakupu i sprzedaży, ryczałtu, książek przychodu i rozchodu, oraz nie można na podstawie pełnomocnictwa od klientów rozliczających się w jej przyszłym biurze podpisywać za nich deklaracji VAT-7, PIT-4R.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Przepisy art. 80a-80b Ordynacji podatkowej normują jeden z aspektów obowiązku składania deklaracji, tj. dopuszczalność ich podpisywania przez pełnomocnika podatnika, płatnika oraz inkasenta.

Udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji nie wyklucza możliwości jej podpisywania i złożenia przez samego podatnika, płatnika lub inkasenta. Art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi jedynie, iż jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.

Jeżeli to nastąpi, to w myśl art. 80b Ordynacji podatkowej podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji.

Należy podkreślić, że ww. pełnomocnictwo zgodnie z przepisami Działu III Rozdziału 9a Ordynacji Podatkowej obejmuje jedynie uprawnienie do podpisywania deklaracji z wyłączeniem innych działań na rzecz podatnika. Za złożenie deklaracji odpowiedzialność ponosi podatnik, płatnik lub inkasent, obowiązani do tego na podstawie ustaw podatkowych.

W art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej zamieszczono odesłanie do odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym, tj. art. 136-137 tego aktu prawnego.

W myśl art. 136 Ordynacji podatkowej strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Zgodnie natomiast z art. 137 § 1 pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Nie musi to być zatem osoba mająca określone uprawnienia.

Pełnomocnictwo powinno być przy tym udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu (art. 137 § 2 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z art. 80a § 2 pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, jeżeli podmioty, którym wnioskodawczyni na podstawie odrębnych (nie będących przepisami prawa podatkowego) przepisów prawa prowadzić będzie ewidencje podatkowe udzielą jej szczegółowego pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji VAT i PIT, wówczas posiadać będzie ona stosowne uprawnienie umożliwiające podpisywanie deklaracji w imieniu klientów.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż odnośnie pozostałych pytań ujętych w pozycji. 51 wniosku, a dotyczących interpretacji przepisów, nie będących przepisami prawa podatkowego, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj