Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-443/09-4/MT
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-443/09-4/MT
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
dochód
działalność pozarolnicza
podatek liniowy
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
umowa
wspólnik


Istota interpretacji
Przychody ze świadczenia usług o współpracę w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane w ramach zawartej umowy o współpracę czynności, w rzeczywistości (choćby częściowo), będą wyrazem wynikającego z art. 208 § 2 K.s.h. prawa i obowiązku wspólnika prowadzenia spraw spółki (jakie ciążą na wnioskodawczyni, jako członku zarządu tej Spółki) – zawarta umowa może zostać uznana za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, z wykonywania której przychody podlegają opodatkowaniu w sposób właściwy dla źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście.



Wniosek ORD-IN 323 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2009 r. (data wpływu 15.06.2009 r.) oraz piśmie (data nadania 09.07.2009 r.), (data wpływu 15.07.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-443/09-2/MT z dnia 30.06.2009 r. (data nadania 01.07.2009 r., data doręczenia 07. 07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.06.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „spółka”). Jednocześnie na podstawie powołania Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki pełniąc tę funkcję nieodpłatnie. Wnioskodawca jako przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej planuje zawrzeć ze spółką na czas nieokreślony umowę o współpracy w ramach której zobowiąże się do:

  1. stałego podejmowania działań z zakresu public-relations, promocyjnych i reklamowych, w tym organizowania spotkań promocyjnych i szkoleń,
  2. opracowania i nadzoru nad strategią sprzedaży, w tym sporządzanie analiz i raportów ekonomicznych, handlowych,
  3. prowadzenia stałej analizy w zakresie tworzenia i utrzymania tożsamości marek,
  4. stałego doradztwa w zakresie it,
  5. projektowania graficznego oraz projektowania architektury informacji, w tym tworzenia aplikacji multimedialnych, tworzenie stron www.,
  6. wykonywanie innych czynności uzgadnianych każdorazowo pisemnie pomiędzy stronami umowy.

Umowa ta nie będzie dotyczyć czynności z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, które Wnioskodawca wykonuje obecnie w ramach sprawowanej funkcji w zarządzie spółki.

Z kolei spółka w ramach planowanego zawarcia umowy zobowiązałaby się do:

  1. delegowania. na wniosek wnioskodawcy, swoich pracowników lub współpracowników do wykonywania obowiązków zleconych Wnioskodawcy,
  2. umożliwienia Wnioskodawcy korzystania z zaplecza technicznego spółki,
  3. współpracowania z Wnioskodawcą w realizacji postanowień umowy,
  4. uiszczania na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenia przewidzianego tą umową

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 30.06.2009r. Nr IPPB1/415-443/09-2/MT Wnioskodawca uzupełnił swój wniosek w dniu 15.07.2009 r. informując, iż w ramach prowadzonej działalności nie świadczy i nie świadczył w roku podatkowym, ani w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub też spółdzielczego stosunku pracy usługi na rzecz spółki z o.o., z którą zawarł współpracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane z tytułu opisanej umowy mogą podlegać opodatkowaniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tj. w oparciu o stawkę liniową 19% jeżeli podatnik dokona takiego wyboru...

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane z tytułu wyżej opisanej umowy stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i jako takie mogą zostać rozliczone w oparciu o art. 30c u.p.d.o.f. tj. podatek dochodowy w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów jest:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 tej ustawy za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą – uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Natomiast w świetle art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m. in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  • wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  • wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednocześnie na podstawie powołania Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki pełniąc tę funkcję nieodpłatnie. Wnioskodawca jako przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej planuje zawrzeć ze spółką na czas nieokreślony umowę o współpracy. Umowa ta nie będzie dotyczyć czynności z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem. Wnioskodawca oświadczył również, iż w roku podatkowym, ani w roku poprzedzającym ten rok nie świadczył usług w ramach stosunku pracy lub też spółdzielczego stosunku pracy na rzecz spółki z o.o., z którą zawarł umowę o współpracę.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli sprawowanie przez Wnioskodawcę funkcji członka zarządu spółki z o.o. w istocie nie następuje w ramach stosunku pracy (spółdzielczego stosunku pracy), to w takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy pozbawiające możliwości opodatkowania uzyskiwanych dochodów tzw. podatkiem liniowym. W konsekwencji, bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, jest badanie czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę (w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) są tożsame z czynnościami wykonywanymi w związku z pełnieniem przez niego funkcji członka zarządu.

Reasumując należy stwierdzić, iż przychody ze świadczenia usług o współpracę w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą z ww. zastrzeżeniem być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane w ramach zawartej umowy o współpracę czynności, w rzeczywistości (choćby częściowo), będą wyrazem wynikającego z art. 208 § 2 K.s.h. prawa i obowiązku wspólnika prowadzenia spraw spółki (jakie ciążą na wnioskodawczyni, jako członku zarządu tej Spółki) – zawarta umowa może zostać uznana za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, z wykonywania której przychody podlegają opodatkowaniu w sposób właściwy dla źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj