Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-926/12/EJ
z 23 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2012r. (data wpływu 31 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2012r. (data wpływu 10 października 2012r.) oraz pismem z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 8 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 października 2012r. (data wpływu 10 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2012r. znak: IBPP3/443-926/12/EJ oraz pismem z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 8 listopada 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 października 2012r. znak: IBPP3/443-926/12/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w pismach z dnia 7 października 2012r. oraz 5 listopada 2012r.):

Wnioskodawca jest osobą prawną (działa na podstawie Prawo o stowarzyszeniach Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) działającą na rzecz społeczności lokalnej. Działalność statutową rozpoczęto w 2010r. i trwa do chwili obecnej. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest więc podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W celu realizacji zadania pn. „…” Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy a także podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Osi 4 LEADER PROW 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie LSR dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W wyniku realizacji ww. projektu w ramach działania 413 nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też podlegają opodatkowaniu czy zwolnione są od podatku. Realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” objętych PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008r. 08.138.868). Organizacja Pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację tzw. „małe projekty”, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków EFRROW. Zgodnie z § 1 pkt 3 poz. 1 powyższego Rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych „małych projektów” zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy Wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 lutego 2005r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez EFRROW (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005r. str. 1 ze zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Działania w ramach „Wdrażania LSR” będą skierowane na promocję miejscowości, jej lokalnych twórców, walorów kulturowych na terenie gminy oraz gmin sąsiednich. Wydanie ponad stustronicowej publikacji zgromadzonych przez zespół obrzędowy „...” scenariuszy sztuk, opatrzone profesjonalnym komentarzem, wstępem etnografa, z zachowaniem oryginalnego języka, zapisów nutowych, bogato opatrzone zdjęciami posłuży jako materiał dla nauczycieli, uczniów, studentów, umożliwi poznanie i kultywowanie tradycji, poznania obyczajów, miejscowych podań, muzyki, rzemiosła. Wydanie książki spowoduje wykorzystanie i zachowanie lokalnego potencjału rozwojowego z zakresu kultury regionu.

Rezultatem projektu będzie promocja wsi, rozwijanie tożsamości z małą Ojczyzną. Wydanie publikacji przyczyni się do ułatwienia dostępu upowszechnienia dokumentacji w tym zakresie dla nauczycieli, choreografów ludowych, etnografów, studentów, organizacji kulturowych. Publikacja zostanie wydana w liczbie 500 sztuk (1 egz. – 140 str.), w twardej oprawie. Zakres publikacji – scenariusze Zespołu „...”, zdjęcia, zapisy nutowe, komentarze, wstęp, etnografia. Miejsce przechowywania publikacji – Ośrodek Kultury. Egzemplarze bezpłatnie zostaną przekazane bibliotekom, szkołom, Urzędu Gminy, Parafii. Każda publikacja będzie przekazywana, udostępniana nieodpłatnie także podczas imprez kulturalnych w miejscowości. Na stronie tytułowej umieszczona została informacja o uzyskaniu pomocy z EFRROW, wydanie publikacji – drukarnia – faktura VAT, figuruje Wnioskodawca.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca dokonał zakupu usług. W ramach projektu do realizacji zostały przewidziane następujące działania: zawarcie umowy o dzieło z etnografem, który opracował wstęp, komentarze do publikacji a także zawarcie umowy wydawniczej obejmującej: skład, łamanie, druk – faktura.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując projekt nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny. Usługa wydawnicza została udokumentowana zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym w umowie o przyznanie pomocy – faktura VAT. Usługa etnografa – umowa o dzieło – zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym zawartym w umowie o przyznanie pomocy. Na fakturze figuruje jako nabywca Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 listopada 2012r.):

Czy Wnioskodawca realizując projekt w ramach PROW 2007-2013 może odzyskać podatek VAT? (pytanie oznaczone nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 5 listopada 2012r.), Stowarzyszenie realizując projekt w ramach programu PROW 2007-2013 nie może odzyskać VAT, gdyż powołując się na ustawę z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Realizacji projektu polega na wydaniu ponad stustronicowej publikacji zgromadzonych przez zespół obrzędowy „...” scenariuszy sztuk, opatrzone profesjonalnym komentarzem, wstępem etnografa, z zachowaniem oryginalnego języka, zapisów nutowych, bogato opatrzone zdjęciami posłuży jako materiał dla nauczycieli, uczniów, studentów, umożliwi poznanie i kultywowanie tradycji, poznania obyczajów, miejscowych podań, muzyki, rzemiosła. Wydanie książki spowoduje wykorzystanie i zachowanie lokalnego potencjału rozwojowego z zakresu kultury regionu. Egzemplarze bezpłatnie zostaną przekazane bibliotekom, szkołom, urzędowi gminy, parafii. Każda publikacja będzie przekazywana, udostępniana nieodpłatnie także podczas imprez kulturalnych w miejscowości.

Realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie składa deklaracji VAT-7, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż nie może odzyskać podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj