Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-222/09-2/IG
Data
2009.06.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
usługi kulturalne
usługi rozrywkowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowo jest wystawiana faktura VAT ze stawką 7% na usługi związane z kulturą?
Wniosek ORD-IN
405 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 06 marca 2009r. (data wpływu 10 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla artysty prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla artysty prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca wykonuje zawód piosenkarki estradowej. Od 1991r. prowadzi działalność gospodarczą – symbol 92.31.2. Jest płatnikiem VAT. Występy estradowe prowadzi z towarzyszeniem własnego zespołu muzycznego na terenie całego kraju. Miejscami koncertów są domy kultury, sale koncertowe i teatralne. Są to imprezy, na które przychodzi publiczność, która wykupuje bilety. Organizatorami koncertów są domy kultury i agencje artystyczne prowadzące działalność koncertową i imprezową. W przypadku imprez biletowanych wnioskodawca wystawia faktury z 7% VAT – zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług – zał. nr 3 poz. 92.31.2. W niektórych przypadkach organizator koncertu odmawia przyjęcia faktury z 7% VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowo jest wystawiana faktura VAT ze stawką 7%...
Zdaniem wnioskodawcy przedstawiony stan faktyczny i zaprezentowane stanowisko wynika z: analizy dokumentów opisujących podobny stan faktyczny – interpretacja US , Interpretacja US , klasyfikacji PKWiU – poz. 92.31.22, stanowiska informacji podatkowej – rozmowa z dnia 26 lutego 2009r. oraz z artykułu z niezbędnika Gazety Prawnej z dn. 06.06.2005r. Przedstawione interpretacje jednoznacznie stwierdzają, że zwolnione z VAT są usługi artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów. Nie dotyczy to jednak twórców i artystów, którzy prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Co do zasady towary i usługi są opodatkowane ,zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawką podatku 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W art. 41 ust. 2 ww. ustawy w związku z poz. 162 do załącznika nr 3 do ustawy o VAT postanowiono, że opodatkowaniu stawką 7% podlegają usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Jednocześnie jednak w objaśnieniach do tego załącznika wskazano, że nie ma on zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%. W załączniku nr 4 do ustawy o VAT pod poz. 11, określającym usługi zwolnione od podatku, wymieniono – wskazując na symbol ex 92 PKWiU - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach, 5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72), - działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżenie poz. 12.
Treść pkt 4, poz. 11 załącznik Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć w ten sposób, że wyłączone ze zwolnienia od podatku są opłacone biletami wstępu usługi świadczone przez organizatorów spektakli, koncertów, przedstawień i imprez:
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.33 92.34.11, 92.34.12)
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12).
Wówczas usługi te opodatkowane są stawką 7% na podstawie poz. 156 załącznika Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU ex 92.3). Z przedstawionego we wniosku zdarzenia faktycznego wynika, że organizatorami koncertów wnioskodawcy są instytucje kultury i agencje artystyczne prowadzące działalność koncertową i imprezową. W tym przypadku stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% na podstawie poz. 156 załącznika nr 3 ustawy, dotyczy jedynie tych podmiotów, lecz nie dotyczy usług świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz tych podmiotów. Ponieważ usługi wymienione w poz. 162 załącznika nr 3 oraz w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy w części się pokrywają, stwierdzić należy, że opodatkowaniu stawką 7% podlegają jedynie usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, które nie są zaliczane do usług związanych z kulturą, czyli generalnie nie są klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.31.22 „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów”, a takie praktycznie nie występują w przypadku tej grupy podmiotów. Jednakże z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, że usługi świadczone przez wnioskodawcę są klasyfikowane w PKWiU w poz. 92. W związku z tym usługi świadczone przez wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. W przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest fakt, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż skutek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług jest podobny. W przypadku gdyby wnioskodawca nie świadczył usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to usługi te nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast w sytuacji, gdy wnioskodawca wykonuje te usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to usługi te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyżej przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy co do wystawiania faktur ze stawką podatku VAT w wysokości 7% jest nieprawidłowe.
Ponadto w sprawie będącej przedmiotem sprawy należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.
|