Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-89/09/ZG
z 7 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-89/09/ZG
Data
2009.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe --> Odpowiednie stosowanie przepisów dotychczasowej ustawy o podatku akcyzowym


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
pomniejszenie odliczenia
samochód osobowy


Istota interpretacji
Nie ma obowiązku korygowania deklaracji z tytułu sprzedaży niezarajestrowanych samochodów osobowych na terytorium kraju, złożonych za okresy rozliczeniowe przed wejściem w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w przypadku samochodów nabytych przed dniem 1 marca 2009 roku i sprzedaży ich po tej dacie, Wnioskodawca ma obowiązek złożenia deklaracji z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju i wykazania w niej sprzedaży opodatkowanej na zasadach określonych ustawą o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku.



Wniosek ORD-IN 456 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 roku (data wpływu 21.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia podatku od nabywanych samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 kwietnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia podatku od nabywanych samochodów osobowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca ma wątpliwości jak należy rozliczyć akcyzę od samochodów osobowych nabytych i opodatkowanych przed dniem 1 marca 2009 roku, a sprzedanych po tej dacie, czyli po wejściu w życie przepisów nowej ustawy o podatku akcyzowym. Samochód osobowy został nabyty od dostawcy krajowego przed dniem 28 lutego 2009 roku. Akcyza została zapłacona na podstawie faktury zakupu, która była jednocześnie akcyzą rozliczoną w deklaracji AKC-3 w momencie otrzymania faktury zakupu samochodu. Samochód został sprzedany po dniu 1 marca 2009 roku, czyli w okresie gdy akcyzę rozlicza się jednofazowo. Na rozrachunkach z urzędem celnym pozostało saldo, czyli różnica do rozliczenia w okresie późniejszym. Saldo jest niższe niż akcyza naliczona do zapasu samochodów będących na stanie dealera.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podatnik powinien skorygować deklarację złożoną przed zmianą przepisów, czyli za luty 2009 i ująć w niej akcyzę naliczoną od zapasów, czy też winien sporządzić korekty za okresy, w których odliczył akcyzę od nabycia samochodów ostatecznie sprzedanych bez akcyzy...


Zdaniem Wnioskodawcy powinno się skorygować akcyzę od samochodów stanowiących zapas na dzień 1 marca 2009 roku, nabytych do dnia 28 lutego 2009 roku. W związku z czym należy złożyć deklarację korygującą za miesiąc luty 2009, nie dokonując korekt deklaracji za poprzednie miesiące.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W świetle art. 80 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ze zm.), akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W związku z tym, jeśli samochód osobowy, który został sprzedany przez krajowego dostawcę, a następnie został sprzedany przed pierwszą rejestracją przez Wnioskodawcę, wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie Wnioskodawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy.

Zgodnie z wskazanym art. 79 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku.

W przedmiotowej sytuacji wielofazowość opodatkowania rozpoczyna dokonanie czynności pierwszej sprzedaży na terytoriom kraju niezarejestrowanego samochodu osobowego i powstający z tego tytułu obowiązek podatkowy, a kończy dokonanie ostatniej jego sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją.

Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tj. ostatniej sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą z tytułu wcześniejszej sprzedaży zapłaconą przez dostawcę krajowego, faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tj. przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009 roku, gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu pierwszej sprzedaży samochodu niezarejestrowanego została naliczona przez krajowego dostawcę, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona przez Wnioskodawcę od kwoty podatku akcyzowego z tytułu własnej sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju.

Reasumując stwierdza się, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku Spółka nie ma obowiązku korygowania deklaracji z tytułu sprzedaży niezarajestrowanych samochodów osobowych na terytorium kraju, złożonych za okresy rozliczeniowe przed wejściem w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w przypadku samochodów nabytych przed dniem 1 marca 2009 roku i sprzedaży ich po tej dacie, Wnioskodawca ma obowiązek złożenia deklaracji z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju i wykazania w niej sprzedaży opodatkowanej na zasadach określonych ustawą o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj