Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-302/09-2/AS
z 14 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-302/09-2/AS
Data
2009.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochód
podwójne opodatkowanie
pracownik
spółki
Wielka Brytania
wynagrodzenia


Istota interpretacji
1. Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym Spółka jest zobowiązana jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych do poboru zaliczek na ten podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, którzy zostali oddelegowani do pracy w Wielkiej Brytanii na okres trwający od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 15 czerwca 2009 r.?
2. Czy w przypadku, gdy pobyt pracowników Spółki w Wielkiej Brytanii zostanie przedłużony i będzie trwał dłużej niż 183 dni w roku podatkowym Spółka będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych oddelegowanym pracownikom po upływie 183 dnia pobytu pracowników w Wielkiej Brytanii w danym roku podatkowym?



Wniosek ORD-IN 513 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.04.2009 r. (data wpływu 22.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do pracy w Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.04.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do pracy w Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oddelegowała swoich pracowników do pracy w Wielkiej Brytanii. Pracownicy Spółki zostali oddelegowani na okres od dnia 1 stycznia 2009 roku do dnia 15 czerwca 2009 roku. Spółka zakłada, iż oddelegowani do pracy w Wielkiej Brytanii pracownicy po okresie świadczenia pracy za granicą powrócą do pracy w Spółce. Spółka przewiduje, iż okres pobytu oddelegowanych pracowników w Wielkiej Brytanii zakończy się 15 czerwca 2009 roku, jednakże nie może przesądzić jednoznacznie w chwili obecnej czy okres ten nie ulegnie przedłużeniu.

W okresie pobytu za granicą pracownicy są wynagradzani przez Spółkę, posiadają ze Spółką ważną umowę o pracę oraz znajdują się na liście płac Spółki. Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobiera od wynagrodzeń wypłacanych oddelegowanym do Wielkiej Brytanii pracownikom zaliczki na ten podatek.

W okresie oddelegowania zakres zadań i prac wykonywanych przez oddelegowanych pracowników jest określany przez Spółkę. Wynagrodzenie oddelegowanych pracowników wypłacane i ponoszone jest przez Spółkę.

Ponadto, należy wskazać, iż, Spółka nie posiada w Wielkiej Brytanii zakładu w rozumieniu konwencji zawartej dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (dalej jako: „UPO”.

Dodatkowo, należy wskazać i rok podatkowy w Wielkiej Brytanii rozpoczyna się 6 kwietnia i kończy 5 kwietnia roku następnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym Spółka jest zobowiązana jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych do poboru zaliczek na ten podatek od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, którzy zostali oddelegowani do pracy w Wielkiej Brytanii na okres trwający od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 15 czerwca 2009 r....

  2. Czy w przypadku, gdy pobyt pracowników Spółki w Wielkiej Brytanii zostanie przedłużony i będzie trwał dłużej niż 183 dni w roku podatkowym Spółka będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych oddelegowanym pracownikom po upływie 183 dnia pobytu pracowników w Wielkiej Brytanii w danym roku podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. Pytanie Nr 1.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Z kolei, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jednakże przepis art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przepisy art. 3 ust. 1, 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W świetle natomiast przepisu art. 14 ust. 1 UPO pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Państwie.

Z powyższego przepisu art. 14 UPO wynika zatem, iż co do zasady wynagrodzenie za pracę wykonywaną w Wielkiej Brytanii przez osoby będące polskimi rezydentami podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii.

Jednakże w świetle przepisu ust. 2 art. 14 UPO wynagrodzenie wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce za pracę wykonywaną w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu w Polsce w przypadku, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. pracownik przebywa w Wielkiej Brytanii przez okres lub okresy nie dłuższe niż w sumie 183 dni w okresie 12 miesięcy w danym roku podatkowym.
  2. pracodawca wypłacający wynagrodzenie nie może mieć siedziby w Wielkiej Brytanii,
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z przepisem art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, ze względu na fakt, iż pracownicy Spółki zostali oddelegowani do Wielkiej Brytanii na okres od 1 stycznia 2009 r. do 15 czerwca 2009 r. i będą przebywać w Wielkiej Brytanii przez okres krótszy niż 183 dni w roku podatkowym oraz wynagrodzenia tych pracowników wypłacane i ponoszone jest przez Spółkę mającą siedzibę w Polsce oraz ze względu na fakt, iż Spółka nie posiada w Wielkiej Brytanii zakładu w rozumieniu przepisu art. 5 UPO, dochody oddelegowanych pracowników Spółki podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Spółki jest ona zobowiązana więc na podstawie przepisu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oddelegowanych na okres od 1 stycznia 2009 r. do 15 czerwca 2009 r.

Ad. Pytanie Nr 2.

W wypadku, gdy pobyt oddelegowanych do pracy w Wielkiej Brytanii pracowników ulegnie przedłużeniu i będzie wynosił łącznie ponad 183 dni w okresie dwunastu miesięcy w danym roku podatkowym wynagrodzenia wypłacane oddelegowanym pracownikom będą w świetle przepisów UPO podlegały opodatkowaniu podatkiem PIT w Wielkiej Brytanii.

W świetle bowiem przepisu art. 14 ust. 2 UPO nie zostaną w takim przypadku bowiem spełnione wszystkie przesłanki warunkujące opodatkowanie wynagrodzenia wypłaconego oddelegowanym pracownikom podatkiem dochodowym w Polsce.

Zgodnie z brzmieniem art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakład pracy jest co do zasady zobowiązany jako płatnik obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy. Jednakże, w myśl art. 32 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakład pracy nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem, że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na wniosek podatnika zakład pracy pobiera zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do przepisu ust. 1 – 5, z uwzględnieniem art. 27 ust. 9 i 9a.

Wobec powyższego Spółka, jako płatnik nie powinna pobierać zaliczek na podatek dochodowy, w sytuacji, gdy okres pobytu pracowników w Wielkiej Brytanii przekroczy 183 dni w okresie 12 miesięcy rozpoczynających się lub kończących w latach podatkowych trwających od 6 kwietnia 2008 r. – 5 kwietnia 2009 r. i 6 kwietnia 2009 r. – 5 kwietnia 2010 r., bowiem wynagrodzenia za pracę podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem PIT w Wielkiej Brytanii. W takiej sytuacji jedynie na wniosek pracowników Spółka byłaby zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Zatem zdaniem Spółki w przypadku pracowników, którzy zostali oddelegowani do pracy w Wielkiej Brytanii na okres od 1 stycznie 2009 r. do 15 czerwca 2009 r. Spółka powinna zaprzestać poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z chwila przekroczenia praz danego pracownika 183 dnia pobytu w Wielkiej Brytanii podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj