Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-358/09-2/AP
Data
2009.06.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek naliczony
sprzęt rehabilitacyjny
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu SPZOZ ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji projektu?
Wniosek ORD-IN
327 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.04.2009 r. (data wpływu 09.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizowanego projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.04.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizowanego projektu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowo zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy w poz. 9 – „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych”. W miesiącu październiku 2008 r. SPZOZ, w ramach programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami” zrealizował projekt „Zakup sprzętu rehabilitacyjnego służącego do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów SPZOZ” sfinansowany w 75% ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. SPZOZ zgodnie z art. 86 ust. 1 nie dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturze dot. zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, gdyż zakup ten jest związany wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną, nieopodatkowaną VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu SPZOZ ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy
SPZOZ prezentuje stanowisko, iż nie posiada możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwot podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, że SPZOZ świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, gdzie zakupywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług SPZOZ nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturze dotyczącej zakupu sprzętu rehabilitacyjnego finansowanego ze środków PFRON w ramach Projektu. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania. Niniejsza interpretacja jest niezbędna do przedłożenia w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT). Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż SPZOZ świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, podlegające przedmiotowo zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT (poz. 9). W październiku 2008 r. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „Zakup sprzętu rehabilitacyjnego służącego do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów SPZOZ”. Przedmiotowy projekt w 75% został sfinansowany ze środków PFRON. Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, bowiem zakup sprzętu rehabilitacyjnego związany jest wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia podlegających zwolnieniu z podatku VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu pn. „Zakup sprzętu rehabilitacyjnego służącego do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów SPZOZ”.
Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|