Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-24/09/AJ
z 25 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-24/09/AJ
Data
2009.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
przegląd techniczny


Istota interpretacji
Termin wykonania przeglądu technicznego.



Wniosek ORD-IN 835 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania przeglądu technicznego kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania przeglądu technicznego kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca użytkuje kilka kas fiskalnych. Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 obowiązującego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, w dniu 29 września 2008 r. kasa została poddana obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, który należało wykonać co 12 miesięcy. Od 1 grudnia 2008 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. W stosunku do obowiązującego poprzednio rozporządzenia, między innymi zmieniona została częstotliwość wykonywania przeglądów technicznych kas rejestrujących na 24 miesiące (§ 16 ust. 1). Zakres przeglądu poprzednio zdefiniowany w załączniku nr 7 pkt 12 został zmieniony. Obecnie zakres przeglądu jest opisany w § 15 i został poszerzony o sprawdzenie stanu akumulatorów wewnętrznego zasilania kasy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy kolejny przegląd techniczny należy wykonać do dnia 29 września 2010 r. czy też 29 września 2009 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłową datą jest 29 września 2009 r., a kolejny dopiero po 24 miesiącach. Wnioskodawca zauważa, że zakres obowiązkowego przeglądu został poszerzony. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, przegląd powinien być wykonany po 12 miesiącach od wykonanego w 2008 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a powołanej ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych.

Producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących są obowiązani do uzyskania dla kas służących do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, potwierdzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać (art. 111 ust. 6b).

Zgodnie z art. 111 ust. 6c ustawy, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących, którzy uzyskali potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, są obowiązani do zorganizowania serwisu kas dokonującego między innymi przeglądów technicznych kas.

Kryteria i warunki techniczne, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie zostały określone w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

W myśl przepisu § 2 pkt 19 powołanego rozporządzenia, przez serwis kas rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, stosowanie do treści § 7 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, są obowiązani między innymi do zgłaszania do obowiązkowego przeglądu technicznego kas u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1. Zgodnie z tym przepisem, obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o którym mowa w art. 111 ust. 6c ustawy, dokonuje się co 24 miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2. W przypadku kas, o których mowa w § 4 ust. 2 (kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami), obowiązkowego przeglądu dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika (§ 16 ust. 2).

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywało w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.)

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 tego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązani byli między innymi do wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis. Przepisy powyższego rozporządzenia straciły jednak moc z dniem 1 grudnia 2008 r. na podstawie § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Odnosząc przedstawiony opis stanu faktycznego do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, kasy rejestrujące należy poddawać obowiązkowym przeglądom technicznym co 24 miesiące.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że ostatni przegląd techniczny kasy rejestrującej Spółka przeprowadziła w dniu 29 września 2008 r. Zatem mając powyższe na względzie, przy założeniu, że Spółka nie stosuje do ewidencjonowania kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami, obowiązek dokonania kolejnego przeglądu technicznego kasy rejestrującej przypadnie na wrzesień 2010 r.


Należy zauważyć, że stosownie do treści § 15 obowiązującego od 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia, przeglądem technicznym kas należy objąć:


  1. stan wszystkich plomb kasy i zgodność ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;
  2. stan obudowy kasy;
  3. czytelność dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;
  4. program pracy kasy i program archiwizujący, jego wersję, zgodność z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;
  5. poprawność działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;
  6. poprawność działania wyświetlacza klienta;
  7. stan płyty głównej, pamięci fiskalnej kasy i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją konstrukcyjną kasy, a wynik przeglądu wraz z zaleceniami należy wpisać do książki kasy;
  8. sprawdzenie stanu technicznego akumulatorów wewnętrznego zasilania kasy.


Końcowo nadmienia się, że stosownie do punktu 7 załącznika nr 6 do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, stanowiącego katalog warunków zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mających znaczenie dla ewidencjonowania, serwis kas stosowanych do prowadzenia ewidencji przez podatnika nie może być prowadzony lub wykonywany przez niego ani przez osobę zatrudnioną przez podatnika na podstawie stosunku pracy, zlecenia, umowy o dzieło, agencyjnej i innych umów o podobnym charakterze.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj