Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-230/09-3/MR
z 5 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-230/09-3/MR
Data
2009.05.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
monety
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy Zainteresowana traci prawo do zwolnienia i kiedy, w przypadku sprzedaży zakupionej wcześniej monety wybitej ze stopu, w której zgodnie z katalogiem jest zawarty metal szlachetny?



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani .., przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży detalicznej monet. Sprzedaż ta dotyczyłaby kolekcji numizmatycznej, którą Zainteresowana posiada. Monety stanowiące kolekcję, Wnioskodawczyni zbierała od najmłodszych lat, inne otrzymała w darowiźnie i stanowią jej prywatny majątek. Są to monety polskie bite od Kazimierza Jagielończyka (1446-1492) do 1795 r. oraz kilka monet zaboru rosyjskiego bite w mennicy warszawskiej. Monety te są skatalogowane, jednakże w żadnym katalogu nie określa się stopu z jakiego zostały wybite.

Jednocześnie, Wnioskodawczyni planuje zakup monet na giełdach i od innych kolekcjonerów, oraz ich sprzedaż. Możliwe, że kupować będzie także monety XIX i XX-wieczne, również z udziałem metali szlachetnych – skatalogowane i z określonym rodzajem stopu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana traci prawo do zwolnienia i kiedy, w przypadku sprzedaży zakupionej wcześniej monety wybitej ze stopu, w której zgodnie z katalogiem jest zawarty metal szlachetny...

Zdaniem Wnioskodawczyni, utrata prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy w powiązaniu z § 26 i pkt 31 załącznika do rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, następuje w dniu sprzedaży monety z określonym katalogowo składem stopu – z udziałem metalu szlachetnego powyżej 2%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni planuje rozpoczęcie sprzedaży detalicznej monet. Sprzedaż ta dotyczyć będzie kolekcji numizmatycznej, którą Zainteresowana posiada. Monety te są skatalogowane, jednakże w żadnym katalogu nie określa się stopu z jakiego zostały wybite. Jednocześnie, Wnioskodawczyni planuje zakup monet na giełdach i od innych kolekcjonerów oraz ich sprzedaż. Możliwe, że kupować będzie monety również z udziałem metali szlachetnych – skatalogowane i z określonym rodzajem stopu.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali.

Natomiast zgodnie z § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali gdzie w pozycji 31 umieszczono monety o symbolu PKWiU 36.21.10-10.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że planowana przez Zainteresowaną sprzedaż monet w sytuacji, gdy są one wykonane z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali oraz jeśli stanowią one monety o symbolu PKWiU 36.21.10-10, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, ze względu na wartość sprzedaży opodatkowanej, gdyż stanowią one towary, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W związku z powyższym, Zainteresowana ma obowiązek dokonania rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług przed dniem wykonania pierwszej sprzedaży monet, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet. Kwestia dotycząca zwolnienia od podatku przy sprzedaży monet została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 5 maja 2009 r. nr ILPP2/443-230/09-2/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj