Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-132/09/ENB
z 9 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-132/09/ENB
Data
2009.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
zapomoga


Istota interpretacji
Czy w przypadku zapomóg losowych wypłaconych ze środków finansowanych z budżetu Ministra Obrony Narodowej w 2008 roku może mieć zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 roku (data wpływu 2 lutego 2009 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomóg losowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lutego 2009 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomóg losowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 23 stycznia 2008 roku doszło do katastrofy samolotu, w wyniku której śmierć poniosło 20 żołnierzy. W związku z tym zdarzeniem rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza zostały przyznane zapomogi losowe przez Ministra Obrony Narodowej w kwocie 15.000 zł, Dowódcę … w kwocie 7.000 zł i Dowódcę …. w kwocie 5.000 zł. Łączna kwota zapomóg wypłaconych dla rodziny przekraczała w roku podatkowym kwotę 2.280 zł określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od kwoty 24.720 zł został pobrany i odprowadzony podatek w wysokości 4.697 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku zapomóg losowych wypłaconych ze środków finansowanych z budżetu Ministra Obrony Narodowej w 2008 roku rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza może mieć zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w związku z tym zapisem wypłacone wdowie po żołnierzu zapomogi losowe powinny być zwolnione całkowicie od podatku dochodowego od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, zapomogi wypłacone rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza finansowane były z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej oraz mają związek z zaistniałym tragicznym zdarzeniem losowym, w związku z czym powinny korzystać z całkowitego zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z tytułu jednorazowej pomocy materialnej finansowanej ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym.

Powyższy przepis został dodany przez art. 1 pkt 11 lit. a) tiret ósme ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316). Natomiast stosownie do art. 14 ustawy zmieniającej, przepisy te mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r., z wyjątkiem między innymi art. 1 pkt 1-3, pkt 11 lit. a tiret piąte, tiret ósme w zakresie dodawanego pkt 26a, tiret szesnaste oraz lit. c w zakresie dodawanego ust. 23, pkt 19 lit. a, c i lit. e, 20, 22, pkt 23 lit. a w zakresie tiret pierwszego i drugiego oraz lit. c, pkt 25, pkt 27, pkt 31, pkt 37, pkt 39 lit. g i lit. i, pkt 40 w zakresie dodawanego art. 45c ust. 1-3 i 5, art. 4 pkt 2, 4, pkt 5 lit. b, pkt 6 w zakresie dodawanego art. 21 b ust. 1-3 i 5, pkt 7-9 oraz art. 6 i 7, które mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2008 r.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w dniu 23 stycznia 2008 roku doszło do katastrofy samolotu, w wyniku której śmierć poniosło 20 żołnierzy. W związku z tym zdarzeniem rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza zostały przyznane zapomogi losowe przez Ministra Obrony Narodowej w kwocie 15.000 zł, Dowódcę … w kwocie 7.000 zł i Dowódcę …. w kwocie 5.000 zł. Zapomogi wypłacone tragicznie zmarłemu żołnierzowi finansowane były z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Od kwoty 24.720 zł został pobrany i odprowadzony podatek w wysokości 4.697 r.

Zgodnie z powyższym przyznane zapomogi zostały wypłacone w związku z zaistniałym w 2008 roku zdarzeniem losowym, ze środków budżetu państwa, tj. środków budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

Zatem, zapomogi wypłacone w związku z zaistniałym w 2008 roku zdarzeniem losowym, ze środków pochodzących z budżetu państwa, w całości podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj