Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-146/09/BJ
Data
2009.04.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenia
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zakup towarów i usług wynikającego z faktur związanych z realizacją opisanej we wniosku inwestycji?
Wniosek ORD-IN
464 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywanych czynności dotyczących: usług, dzierżawy i sprzedaży nieruchomości rolniczych PKWiU – 70.20.12, usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowej, usług wynajmu mieszkań PKWiU – 70.20.11. Wnioskodawca w bieżącym roku zamierza złożyć wniosek o wsparcie finansowe w ramach Programu Rozwoju Obiektów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu „Odnowy i Rozwoju Wsi” na zadanie dotyczące rozbudowy świetlicy przy O. Budynek oraz grunt jest własnością gminy. Inwestycja ta polegać będzie na pracach rozbiórkowych, budowlanych, zagospodarowania terenu wokół budynku oraz wyposażenia świetlicy w sprzęt potrzebny do jej funkcjonowania. Świetlica będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności wiejskiej poprzez: organizowanie zebrań wiejskich, zebrań Rady, członków O. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie przewiduje żadnej działalności podlegającej opodatkowaniu od towarów i usług w tej świetlicy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zakup towarów i usług wynikającego z faktur związanych z realizacją opisanej we wniosku inwestycji...
Wnioskodawca, stoi na stanowisku, że nie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, w opisanej sytuacji. Świetlica służyć będzie tylko do zaspokojenia potrzeb społeczności wiejskiej, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina nie będzie z jej działalności uzyskiwać dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Gmina uważa zatem, że podatek od towarów i usług od przedmiotowej inwestycji powinien być uznany za koszt kwalifikowany.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|