Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-152/09-6/AK
z 29 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-152/09-6/AK
Data
2009.04.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
odrębna własność lokalu
prawo do lokalu
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu


Istota interpretacji
Przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego – pierwsze zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokali miało miejsce przed 1 maja 2004 r.



Wniosek ORD-IN 439 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu: 6 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu: 3 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej ustanowienia praw odrębnej własności do lokali mieszkalnych,
  • prawidłowe – w części dotyczącej ustanowienia prawa odrębnej własności do lokalu użytkowego.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2009 r. oraz z dnia 21 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

  1. Spółdzielnia realizować będzie po 1 stycznia 2009 r. wnioski o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego dla lokali, gdzie ustanawiane było lokatorskie prawo po raz kolejny po 1 maja 2004 r., ale nie minęło jeszcze 5 lat od jego ustanowienia w budynkach wybudowanych i po raz pierwszy zasiedlonych przed 1 maja 2004 r. Kwota należna z tytułu tych przekształceń, na podstawie art. 12 ust. 1, ogranicza się do żądania przez Spółdzielnię spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu.
  2. Spółdzielnia realizować będzie po 1 stycznia 2009 r. wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po raz kolejny po 1 maja 2004 r., ale nie minęło jeszcze 5 lat od jego ustanowienia w budynkach wybudowanych i po raz pierwszy zasiedlonych przed 1 maja 2004 r. Kwota należna z tytułu tego przekształcenia, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1, ogranicza się do żądania przez Spółdzielnię spłaty nie wniesionej części kosztów budowy (wkładu mieszkaniowego) i spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu.
  3. Spółdzielnia realizować będzie po 1 stycznia 2009 r. wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po raz kolejny po 1 maja 2004 r. w wyniku tej czynności powstanie odrębna własność dwóch lokali: lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca oświadczył, iż we wszystkich przypadkach pierwsze zasiedlenie i pierwsze ustanowienie prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r. w przypadku nr 3, Wnioskodawca nie dokonywał żadnych nakładów na ulepszenie lokalu, a dostawa lokalu (lokatorskiego prawa do lokalu) nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze ustanowienie prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług należy zastosować stawkę VAT dla czynności przekształcenia lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanych wyżej przypadkach, nie ma podstaw do opodatkowania czynności realizowanych po dniu 1 stycznia 2009 r. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz ust. 2 pkt 1, opisane czynności podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Wszystkie zdarzenia związane z zasobami mieszkaniowymi wybudowanymi i zamieszkanymi po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 w połączeniu z ust. 2 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10.

W opinii Wnioskodawcy, zapis art. 153 ust. 2 ustawy o VAT, mówiący o zasiedleniu lokalu przed dniem 1 maja 2004 r., dotyczy pierwszego zasiedlenia, co potwierdziła nowela ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. w przypadkach kolejnych zasiedleń mają zastosowanie przepisy o zwolnieniach.

W uzupełnienie do wniosku Spółdzielnia oświadczyła, iż jej zdaniem w przypadku nr 3, opisana czynność korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej ustanowienia praw odrębnej własności do lokali mieszkalnych oraz prawidłowe w części dotyczącej ustanowienia prawa odrębnej własności do lokalu użytkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.


Tak więc, przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkaniowego w prawo odrębnej własności stanowi dostawę towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Według z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie do art. 43 ust. 7 ustawy, zwolnienie określone w ust. 1 pkt 10 nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8. Natomiast, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


W myśl art. 153 ust. 2 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z powyższego przepisu wynika, iż wyłączeniu spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2 ustawy, podlegają czynności przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r., i które zostały zasiedlone przed tą datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności ma zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed dniem 1 maja 2004 r.

Natomiast ustanowienie odrębnej własności do lokali, dla których wcześniej nie ustanowiono praw spółdzielczych, zastosowanie ma zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a albo też podstawowa 22% stawka podatku VAT.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, iż Spółdzielnia planuje po 1 stycznia 2009 r. przekształcić lokatorskie prawa do lokali w prawa własności. w przypadku wskazanym przez Wnioskodawcę w pkt 3, przekształcone zostanie lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. w wyniku tej czynności powstanie odrębna własność dwóch lokali: lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego. Wnioskodawca nie dokonywał żadnych nakładów na ulepszenie tego lokalu, a jego dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W każdym z przestawionych przypadków, ustanowienie po raz pierwszy lokatorskich praw do lokali mieszkalnych i ich zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Ponowne ustanowienie lokatorskich praw do lokali miało miejsce po tej dacie. Do lokalu użytkowego, wydzielonego z lokalu mieszkalnego, wcześniej nie było natomiast ustanowione prawo spółdzielcze. Wnioskodawca planuje dopiero ustanowienie odrębnej własności tego lokalu.

Reasumując, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, ustanowienie praw odrębnej własności do lokali mieszkalnych, w miejsce spółdzielczych lokatorskich praw do lokali, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 153 ust. 2 ustawy. Natomiast, ustanowienie prawa odrębnej własności do lokalu użytkowego będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W niniejszej interpretacji stanowisko Spółdzielni uznano za nieprawidłowe w części dotyczącej ustanowienia prawa odrębnej własności do lokali mieszkalnych, ponieważ – jak wyżej wyjaśniono – czynność przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność wyłączona jest spod działania ustawy, a nie – jak wskazuje Wnioskodawca – korzysta ze zwolnienia.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność. Kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie przekształcenia lokatorskich praw do lokali w odrębną własność została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-152/09-5/AK z dnia 29 kwietnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj