Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-116/09/AJ
z 30 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-116/09/AJ
Data
2009.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
Ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących usług najmu nieruchomości, które nie są dokumentowane fakturą.



Wniosek ORD-IN 410 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2009 roku został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta nie posiadającą osobowości prawnej. Podstawowym zadaniem Zakładu jest gospodarowanie i administrowanie komunalnymi nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi. Zakład dokonuje sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych. Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, sprzedaż na rzecz osób fizycznych dotycząca usług w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości, nie jest dokumentowana fakturą VAT. W części dotyczącej wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym zawierane są umowy, w których określona jest opłata z tytułu najmu. W 2008 roku sprzedaż z tytułu najmu lub dzierżawy nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynosiła ogółem 106.211.893 zł. Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy wynosi 100 %.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Zakład może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 100% i w związku z tym, zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).


Zgodnie z § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:


  1. do dnia 31 marca 2009 r. – podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 15 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (PKWiU ex 70.2) – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Ponadto, w myśl § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji zwalnia się podatników, dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w cytowanym wyżej art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 70%.


Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:


  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.


Z powołanej, w cytowanym § 2 pkt 1, treści § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (obowiązującego do dnia 31 grudnia 2008 r.) wynikało, iż podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%, zwolnieni byli z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 2 pkt 2 tego rozporządzenia, do dnia 31 października 2008 r. zwolnione były czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia. W pozycji 15 załącznika do powołanego rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 70.2).

Zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, traciło moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2008 r.; w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r., wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, i której nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia (§ 3 ust. 2 pkt 1).

Z powyższych przepisów wynika, iż wymienione w poz. 15 załącznika do rozporządzenia usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, które nie były dokumentowane fakturą, objęte były zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 października 2008 r. A zatem do prawidłowego ustalenia współczynnika, o którym mowa w cytowanym § 3 ust. 2 pkt 1, od 1 listopada 2008 r. czynności te nie mogły być uwzględniane jako czynności zwolnione.

Z informacji zawartych przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku oraz uzupełnieniu do niego wynika, że w ubiegłym roku przekroczono obrót w wysokości 40.000 zł z tytułu usług na rzecz osób wymienionych w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, a usługi w zakresie wynajmowania i dzierżawienia nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej stanowiły w 2008 r. 100% ogólnej wartości sprzedaży na rzecz ww. osób. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe czynności nie są dokumentowane fakturami.

Należy podkreślić, iż świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, które nie jest dokumentowane fakturą, nie zostało wymienione w, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Tym samym, wyklucza to możliwość zastosowania zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 15 załącznika do tego rozporządzenia .

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż, przy założeniu, że świadczone na rzecz osób, o których mowa w cytowanym art. 111 ust. 1 ustawy, usługi w zakresie wynajmowania i dzierżawienia nieruchomości są sklasyfikowane wg PKWiU do grupy 70.2, to stosownie do zapisu § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 marca 2009 r., o ile wcześniej nie utracił zwolnienia na podstawie cytowanego § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj