Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-215/08-2/JK
z 12 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-215/08-2/JK
Data
2009.02.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
pomoc materialna
stypendia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
stypendia będące pomocą materialną o charakterze socjalnym przyznawane i wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowane z dotacji celowej korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że pomoc materialna podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie obowiązku pobierania oświadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b tej ustawy. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.



Wniosek ORD-IN 256 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 09.12.2008 r. (data wpływu 22.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium będących formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium będących formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina, zgodnie z art. 90b ust. 1-4, art. 90c ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90d ust. 1-4, 6-9, 11, 13 i art. 90n ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy. (zmienionego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 10 listopada 2005 r. i Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2006 r.), począwszy od 2005 r. wypłaca stypendia szkolne uczniom, uczęszczającym do szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz kolegiów nauczycielskich, zamieszkałych na terenie Gminy.

Gmina otrzymuje środki na ten cel z budżetu państwa w formie dotacji celowej. Wypłacane przez Gminę stypendia są pomocą materialną o charakterze socjalnym i korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym całość wypłaconej pomocy materialnej podlega przedmiotowemu zwolnieniu. Do chwili obecnej odbierane były od stypendystów oświadczenia PIT-2C oraz sporządzane informacje o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S.

W bieżącym roku Urząd Skarbowy wystąpił z pismami z dnia 27.10.2008 r. i z dnia 28.10.2008 r. o uzupełnienie brakujących numerów NIP w związku z przekazanymi informacjami o wysokości wypłacanego stypendium za rok 2005 i rok 2006. Urząd Skarbowy nie odniósł się do roku 2007, gdzie z telefonicznej informacji wynika, że Urząd Skarbowy będzie wzywał uczniów, dla których zostały złożone informacje o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S za rok 2007 i w tym przypadku zwalnia płatnika z obowiązku pośredniczenia w dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego ucznia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od przyznawanych i wypłacanych na podstawie art. 90b ust. 1-4, art. 90c ust. 1 i 2 pkt 1, art. 90d ust. 1-4, 6-9, 11, 13 i art. 90n ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) stypendiów i zasiłków szkolnych płatnik ma obowiązek:

  • przyjmowania od uczniów oświadczenia PIT-2C przed pierwszą wypłatą i sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S...
  • pośredniczyć w złożeniu zeznania identyfikacyjnego NIP-3 dla uczniów pobierających stypendium, którzy ww. numeru nie maja nadanego...

Zdaniem Wnioskodawcy

Gmina jako płatnik w tym przypadku nie jest obowiązana do odbierania oświadczenia PIT-2C i sporządzania informacji o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, gdyż art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązuje płatników do wykonywania tych czynności, lecz tylko w przypadku zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b. Nie jest także zobowiązana do pośredniczenia w dokonywaniu zgłoszenia identyfikacyjnego uczniów, dla których zostały przekazane informacje o wysokości wypłaconego stypendium, ponieważ nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Wobec tak ustalonego stanu faktycznego i nasuwającymi się wątpliwościami, co do prawidłowego stosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca uprzejmie prosi o wydanie pisemnej interpretacji odnośnie obowiązków płatnika w zakresie prawa podatkowego.

Odpowiedź na pytanie Nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania 2 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a – pomoc materialna dla uczniów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.)

W świetle art. 90b ust. 1 ww. ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 90c ust. 1 i 2 ww. ustawy pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami w zakresie pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne i zasiłek szkolny. Zasady udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego regulują przepisy art. 90d i 90e ustawy. Na podstawie art. 90f ww. ustawy, Rada Gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy o charakterze socjalnym, natomiast zgodnie z zapisem art. 90m ustawy o systemie oświaty, świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Gmina począwszy od 2005 r. wypłaca uczniom zamieszkałym na terenie Gminy K. stypendia i zasiłki szkolne o charakterze socjalnym. Na ten cel Gmina otrzymuje środki z budżetu państwa w formie dotacji celowej. Do chwili obecnej odbierane były od stypendystów oświadczenia PIT-2C oraz sporządzane informacje o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że stypendia będące pomocą materialną o charakterze socjalnym przyznawane i wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowane z dotacji celowej korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że pomoc materialna podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie obowiązku pobierania oświadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b tej ustawy. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj