Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-37/09/BD
z 2 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-37/09/BD
Data
2009.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
informacja imienna
pracodawca
pracownik
przejęcie


Istota interpretacji
Czy nowy pracodawca jest zobowiązany wystawić PIT-11 i PIT-40 w stosunku do przejętych pracowników na podstawie art. 23’ Kodeksu pracy?



Wniosek ORD-IN 619 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 15 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonania rocznego obliczenia podatku oraz sporządzenia informacji PIT-11 w związku z przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę w trybie art. 23#61446; kodeksu pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonania rocznego obliczenia podatku oraz sporządzenia informacji PIT-11 w związku z przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę w trybie art. 23#61446; kodeksu pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi swą podstawową działalność gospodarczą w zakresie przewozów towarowych koleją. W związku z realizacją procesów restrukturyzacyjnych Spółka przejęła od innej Spółki pracowników w trybie przewidzianym w art. 23#61446; ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94). Przejście pracowników do Spółki nastąpiło z dniem 01 grudnia 2008r. Wynagrodzenia jakie pracownicy ci otrzymali w miesiącu grudniu 2008r. dotyczyły miesiąca listopada a ich wypłaty dokonywała Spółka będąca dotychczasowym pracodawcą. Wnioskodawca pierwszej wypłaty wynagrodzeń dla przyjętych pracowników dokonał w styczniu 2009r. (jest to wynagrodzenie za miesiąc grudzień 2008r.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uwzględniając treść art. 23#61446; Kodeksu pracy, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązanym do dokonania rocznego obliczenia podatku oraz do przekazania podatnikom i właściwym urzędom skarbowym imiennej informacji PIT-11 za rok 2008, w stosunku do przejętych pracowników jest Spółka...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym pracodawcy będący jednocześnie płatnikami zaliczek na podatek dochodowy pracowników, którzy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (odpowiednio urzędu skarbowego właściwego dla obcokrajowców) imienne informacje sporządzone na formularzu PIT-11. W ust. 2 art. 39 ww. ustawy wskazane zostało, że jeżeli obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są zobowiązani przekazać PIT-11 płatnikowi oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu. Aby zatem zachodziła konieczność sporządzenia w trakcie roku informacji PIT-11 musiałby ustać w trakcie roku obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy. Z uwagi na to, że zgodnie z powołanym art. 23#61446; Kodeksu pracy, po przejęciu przedsiębiorstwa, podmiot przejmujący zyskuje status pracodawcy, nie może być mowy o ustaniu w trakcie roku obowiązku poboru zaliczek. Uwzględniając opisany powyżej stan faktyczny Spółka stoi na stanowisku, że pomimo tego, iż nie wypłacała w roku 2008 przejętym pracownikom żadnych wynagrodzeń, z mocy prawa stała się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy i jest zobowiązana do dokonania rocznego obliczenia podatku oraz przekazania podatnikom (przejętym pracownikom) i właściwym urzędom skarbowym imiennej informacji PIT-11. Spółka zauważa, że zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, imienna informację PIT-11 przekazuje się w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. W okresie wyznaczonym do sporządzenia przedmiotowej informacji płatnikiem, w stosunku do przejętych pracowników, jest Spółka. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych by informację PIT-11 za 2008r. sporządzał i przekazał poprzedni pracodawca, skoro nie jest on już w tym okresie płatnikiem a obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy, w stosunku do przejętych pracowników nie ustał w ogóle. Wystawiającym informacje PIT-11, zarówno faktycznie jak i formalnie, będzie nowy pracodawca (Spółka) działający we własnym imieniu. Ponadto przejmujący pracodawca ma obowiązek dokonać rocznego obliczenia podatku (PIT-40) za tych przejętych pracowników, którzy uprzednio złożyli oświadczenie na druku PIT-12, traktowane na równi z zeznaniem, o spełnieniu warunków określonych w treści art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka wskazuje, że podobne stanowisko zajmują również organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, np. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/005-0394/04 z 12 lipca 2004r., Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPF/415-33/2005/ML z 22 kwietnia 2005r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

Stosownie do ust. 2 cytowanego artykułu, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są zobowiązani sporządzić informację określoną w ust. 1 i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jednakże w myśl art. 37 ust. 1 cyt. ustawy jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e, nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4, nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4, jak również nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5 - płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przejście pracowników nastąpiło w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 231 Kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. W związku z tym nie ma tutaj zastosowania cytowany powyżej art. 39 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 37 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na powyższe po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku PIT-40, winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy.

Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj