Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-355/09/AW
z 17 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-355/09/AW
Data
2009.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
hodowla (chów) zwierząt
skóra


Istota interpretacji
Dostawa surowych (w stanie nieprzetworzonym) skór z norek i lisów podlega opodatkowaniu w wysokości 22% ponieważ została wyłączona z opodatkowania stawką 3% i stawką 7%



Wniosek ORD-IN 529 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009r. (data wpływu 15 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy surowych (nieprzetworzonych) skór z norek i lisów na rynek krajowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy surowych (nieprzetworzonych) skór z norek i lisów na rynek krajowy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3. Jako rolnik prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie hodowli zwierząt futerkowych tj. lisów i norek. W kwietniu tego roku Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT. Większość produkcji Wnioskodawcy tj. skór surowych z norek i lisów, będzie sprzedawana na aukcji w Kopenhadze, ale część tych skór będzie również sprzedawana na rynek krajowy.

Jako rolnik zarejestrowany dla celów VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawiania faktury VAT. Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę VAT ma zastosować dokonując sprzedaży surowych (nieprzetworzonych) skór z norek i lisów na rynek krajowy. Numer PKWiU na skóry surowe z norek to: 01.25.31-00.10, natomiast na skóry surowe z lisów to: 01.25.31-00.20.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż produktów Wnioskodawcy na rynek krajowy w stanie surowym (nieprzetworzonym) będzie opodatkowana stawką podatkową 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy stosować stawkę 22% na skóry surowe (nieprzetworzone) z lisów i norek.

W załączniku nr 3 do ustawy poz. 8 PKWiU ex 01.2 zostały wyłączone skóry futerkowe z opodatkowania stawką 7%. Skóry futerkowe zostały również wyłączone z załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008r. (poz. 444) z opodatkowania stawką 3% poz. 8 PKWiU ex 01.2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 tej ustawy, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem dla celów ustalenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług zastosowanie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – PKWiU (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009r. Zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta tego produktu, gdyż to właśnie producent posiada wszystkie niezbędne do tego informacje. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 13 ww. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. W myśl art. 42 ust. 2 tej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 74, poz. 444) w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W pozycji nr 8 powyższego załącznika wymieniono towary o symbolu PKWiU ex 01.2 tj. zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wełny i sierści zwierzęcej cienkiej i grubej,
  2. zwierząt żywych pozostałych (PKWiU 01.25.10), z zastrzeżeniem pozycji 9
  3. kokonów jedwabników, nadających się do motania (PKWiU 01.25.24),
  4. wosków owadzich i spermacetów (PKWiU ex 01.25.25),
  5. skór futerkowych oraz skór pozostałych, niejadalnych.

Ponadto z objaśnień do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu dostawy towarów zwolnionych od podatku albo opodatkowanych stawką 0%, a znak „ex” oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Stosownie do załącznika nr 3 do ustawy o VAT, będącego wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy), w poz. 8 wymieniono zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego o symbolu ex 01.2, z wyłączeniem:

  1. wełny i sierści zwierzęcej cienkiej i grubej,
  2. zwierząt żywych pozostałych (PKWiU 01.25.10), z zastrzeżeniem pozycji 9,
  3. wosków owadzich i spermacetów,
  4. skór futerkowych oraz skór pozostałych, niejadalnych.

Z objaśnień 1) i 2) do ww. załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% i 3%, a znak „ex” oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3. Jako rolnik prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie hodowli zwierząt futerkowych tj. lisów i norek. W kwietniu tego roku Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT. Większość produkcji Wnioskodawcy tj. skór surowych z norek i lisów, będzie sprzedawana na aukcji w Kopenhadze, ale część tych skór będzie również sprzedawana na rynek krajowy.

Jako rolnik zarejestrowany dla celów VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawiania faktury VAT. Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę VAT ma zastosować dokonują sprzedaży surowych (nieprzetworzonych) skór z norek i lisów na rynek krajowy. Numer PKWiU na skóry surowe z norek to: 01.25.31-00.10, natomiast na skóry surowe z lisów to: 01.25.31-00.20.

Z powyższego wynika, iż skóry surowe z norek i lisów sklasyfikowane pod wskazanym przez Wnioskodawcę, symbolem PKWiU 01.25.31 zostały wyłączone z wykazu towarów, których dostawa podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 3%, a także zostały wyłączone z wykazu towarów i usług, których sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką obniżoną do wysokości 7%.

Ponadto z żadnego innego przepisu nie wynika, aby dostawa tego typu towarów korzystała ze zwolnienia z opodatkowania lub 0% stawki VAT.

W świetle powyżej przedstawionych przepisów stwierdzić należy, iż dostawa skór surowych z norek i lisów klasyfikowanych przez producenta do PKWiU 01.25.31, przy braku uregulowań dotyczących stosowania do tej dostawy stawki preferencyjnej lub zwolnienia, opodatkowana jest 22% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj