Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-380/09-3/KG
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-380/09-3/KG
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
limit obrotu
najem
warunki zwolnienia
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Wnioskodawca przekraczając wartość sprzedaży usług w kwocie 50.000 zł był zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.05.2009r. (data wpływu 11.05.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.05.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony poprzez wniesienie opłaty w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-380/09-2/KG z dnia 02.06.2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące stan faktyczny.

Wnioskodawca zgodnie z uchwałą Wspólnoty wynajmuje część nieruchomości wspólnej tj. dach pod antenę. Środki pozyskiwane z wynajmu stanowią pożytek dla Wspólnoty.

W 2008 roku z tytułu najmu części dachu Wspólnota uzyskała 53.800,00 zł przychodu. Z uwagi na zapis ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącym przekroczenia wartości sprzedaży świadczeń tj. 50.000,00 zł w miesiącu grudniu 2008 roku Wspólnota została zarejestrowana jako podatnik VAT.

Równolegle od uzyskanej kwoty przychodu tj. 50.000,00 zł Wspólnota odprowadziła 19% podatku dochodowego tj. 10.222,25 zł. Stąd uzyskany dochód Wnioskodawcy wyniósł 43.578,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wspólnota staje się podatnikiem VAT od kwoty przychodu czy też od kwoty dochodu...
  2. Czy w przedstawionej sytuacji Wspólnota została prawidłowo zarejestrowana jako podatnik VAT...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dopóki wartość sprzedaży świadczeń nie przekroczy równowartości 50.000,00 zł, to zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, Wspólnota może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. W tym przypadku Wspólnota nie powinna być zarejestrowana jako podatnik VAT z uwagi na kwotę uzyskanego dochodu nie przekraczającą 50.000,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie natomiast do art. 113 ust. 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei ust. 9 wyżej cyt. artykułu wskazuje, iż podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 tj. kwoty 50.000zł.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 powołanej ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonywał sprzedaży usług wynajmu części nieruchomości tj. dachu pod antenę. Z wniosku nie wynika natomiast, aby Podmiot rozpoczął wykonywanie tych czynności w trakcie roku podatkowego. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług powyższe usługi są opodatkowane stawką w wysokości 22%. W miesiącu grudniu 2008r. wartość sprzedaży u Wnioskodawcy ww. usług wyniosła 53.800 zł a zatem przekroczyła kwotę 50.000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy stanowiącą limit do zwolnienia z podatku VAT.

W przedstawionej sytuacji znajdzie ponadto zastosowanie art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy, z którego wynika, iż podmiot, który utraci zwolnienie od podatku obowiązany jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia.

Należy zatem wskazać, iż Wnioskodawca przekraczając wartość sprzedaży usług w kwocie 50.000 zł był zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. A zatem Wspólnota została prawidłowo zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług.

Ponadto podkreślenia wymaga fakt, iż pojęcia „przychód” i „dochód” zawarte we wniosku są zdefiniowane w ustawach dotyczących podatku dochodowego i w zakresie będącym przedmiotem niniejszej interpretacji nie mają zastosowania.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż Wspólnota nie powinna być zarejestrowana jako podatnik VAT z uwagi na kwotę uzyskanego dochodu w wysokości 43.578,00zł stanowiącego różnicę pomiędzy kwotą przychodu a odprowadzonym 19% podatkiem dochodowym jest nieprawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj