Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-164/09/AJ
z 18 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-164/09/AJ
Data
2009.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
zaprzestanie działalności


Istota interpretacji
Zaprzestanie prowadzenia sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ustawy a kasa rejestrująca.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrującej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 lutego 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Z dniem 15 stycznia 2009 r. zawiesiła Pani na czas nieokreślony część prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży towarów ewidencjonowanej za pośrednictwem kasy rejestrującej. Nadal prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, których sprzedaż dokumentowana jest za pomocą faktur. Nie dokonała Pani odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w zaistniałej sytuacji może Pani wyrejestrować kasy fiskalne i nie przeprowadzać rocznych przeglądów tych urządzeń (przechowując przez okres trzech miesięcy pamięć fiskalną)...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji bezzasadne jest posiadanie kasy rejestrującej i dokonywanie ich corocznych przeglądów. Z zaświadczenia o dokonaniu zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wynika, że Wnioskodawca zgłosił działalność w zakresie handlu obwoźnego art. spożywczymi, przemysłowymi pochodzenia krajowego i zagranicznego, art. gospodarstwa domowego, RTV, export-import (art. na które nie jest wymagana koncesja), usług reklamowych, poligraficznych, działalności agencyjnej niewymagającej koncesji. Obecnie Wnioskodawca prowadzi jedynie działalność w zakresie usług reklamowych i agencyjnych i nie będzie ich wykonywać na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy, tego rodzaju usługi nie muszą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z powyższego przepisu wynika, że podstawowym kryterium decydującym o obowiązku w zakresie kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub usług.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), określone zostały między innymi obowiązki podatników w zakresie warunków stosowania kas rejestrujących.

Stosownie do treści § 7 ust. 1 pkt 6 tego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zgłaszać do obowiązkowego przeglądu technicznego kasy u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika, iż przeglądu technicznego kas dokonuje się co 24 miesiące.


Jak wynika z zapisu § 7 ust. 8 powołanego rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.


Natomiast w myśl zapisu § 7 ust. 9 tego rozporządzenia, pamięć fiskalna kasy podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zaprzestał całkowicie (zgłaszając zawieszenie na czas nieokreślony) działalność w zakresie sprzedaży detalicznej, której ewidencję prowadził przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca nie dokonał odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy. Obecnie prowadzi działalność w zakresie usług reklamowych i agencyjnych na rzecz podmiotów gospodarczych.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że działalność prowadzona wyłącznie na rzecz innych podmiotów gospodarczych nie podlega obowiązkowi w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Innymi słowy, skoro zaprzestał wykonywania sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22, na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1, to nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wobec tego, Wnioskodawca może zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego używaną dotychczas kasę rejestrującą do odczytania i wyrejestrowania w związku z zaprzestaniem wykonywania ww. czynności, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 7 ust. 8 powołanego rozporządzenia.

Należy nadmienić, że Zainteresowany może również pozostawić kasę rejestrującą w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące do momentu, kiedy podejmie decyzję o ponownym podjęciu sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy bowiem podkreślić, iż jako podatnik, wobec którego powstał wcześniej obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do jej prowadzenia w przypadku dokonania każdej transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj