Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1455/08/KG
z 24 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1455/08/KG
Data
2008.12.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
rolety, żaluzje
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT na usługi malowania elementów wykorzystywanych w budownictwie mieszkaniowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008r. (data wpływu 30 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu 1 grudnia 2008r.) oraz pismem z dnia 19 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi malowania elementów wykorzystywanych w budownictwie mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi malowania elementów wykorzystywanych w budownictwie mieszkaniowym.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 26 listopada 2008r. (data wpływu 1 grudnia 2008r.) oraz z dnia 19 grudnia 2008r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-1455/08/KG z dnia 4 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca maluje metodą proszkową konstrukcje stalowe o przeznaczeniu budowlanym, drzwi, żaluzje i inne elementy, które są montowane w budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca nie dokonuje montażu tych elementów, ale posiada oświadczenia firm dla których wykonał usługę, gdzie te elementy będą zamontowane.

Ww. czynności Wnioskodawca zleca również do wykonania innym firmom jako podwykonawcom.

Przedmiot działalności Wnioskodawcy sklasyfikowany jest wg Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD (wg PKD 2004) PKD (wg PKD 2007).

Wnioskodawca wykonuje usługę malowania proszkowego.

Z umów zawartych z podwykonawcami wynika, iż mają wykonać usługę malowania proszkowego na elementach, które przekazał Wnioskodawcy jego kontrahent.

Po wykonaniu usługi podwykonawca wystawia Wnioskodawcy fakturę za wykonaną usługę.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest umowa na wykonanie usługi malowania.

Kontrahent dostarcza elementy do pomalowania. Natomiast Wnioskodawca kupuje farby i inne materiały potrzebne do wykonania tej usługi. W jednej pozycji faktury wykazuje kwotę do zapłaty za wykonaną usługę.

Usługa malowania elementów wykorzystywanych w budownictwie sklasyfikowana jest pod numerem:

- Roboty związane z malowaniem pozostałych konstrukcji inżynierskich,
- Roboty związane z malowaniem budynków wewnątrz,
- Roboty związane z malowaniem budynków zewnątrz.

Elementy, detale zlecone do malowania przed procesem lakierowania muszą być odpowiednio przygotowane, oczyszczone w wannach ze specjalnymi środkami do tego celu przeznaczonymi. Następnym etapem jest suszenie w komorze pieca. Potem następuje proces lakierowania, który polega na nanoszeniu farby proszkowej na elementy pistoletem elektrostatycznym lub pistoletem typu T. Gdy cały element pokryty jest farbą proszkową wtedy przechodzi proces tzw. wypalania w komorze grzewczej. Na tym kończy się cały proces technologiczny malowania proszkowego.

Z powyższego wynika, że usługa nie może być wykonana w miejscu przeznaczenia danego elementu, tam gdzie jest on montowany.

Informacje jakiego rodzaju usługa ma być wykonana oraz cel przeznaczenia Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta w formie zlecenia wykonywania usługi lub dokumentu WZ. Otrzymaną kopię WZ Wnioskodawca przekazuje swoim podwykonawcom, którzy wykonują dla niego usługę malowania.

Z otrzymanej WZ-tki wynika, jaką stawkę VAT mają zastosować wystawiając dla Wnioskodawcy fakturę.

Obecnie na fakturach, które Wnioskodawca wystawia kontrahentom, stosuje stawkę VAT 22%. Niektórzy kontrahenci sygnalizują, iż zastosowana stawka jest niewłaściwa, ponieważ malując np. okna, drzwi, żaluzje, parapety, ościeżnice, grzejniki, które są montowane w budynkach mieszkalnych powinien stosować stawkę 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi malowania elementów wykorzystywanych w budownictwie mieszkaniowym można opodatkować stawką 7% zarówno w firmie Wnioskodawcy, jak i u podwykonawców...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi malowania winny być opodatkowane stawką 7%. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do czynności wymienionych w poz. 161 zał. nr 3 do ustawy, przy spełnieniu warunków określonych dla budownictwa społecznego na podstawie odrębnych przepisów. W ww. poz. 161 znajduje się zapis: „Dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowanych w ramach budownictwa społecznego”.

Zatem aby zastosować odpowiednią stawkę VAT podstawowe znaczenie ma to, czy mamy do czynienia z budownictwem mieszkaniowym, czy nie.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania wymienione w Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadcząc usługi malowania Wnioskodawca otrzymuje konkretne zlecenie, w którym wskazane jest co ma pomalować, i gdzie to będzie wykorzystane. Zleceniodawca dostarcza towar, a Wnioskodawca świadczy tylko usługę. W przypadku zatem, gdy z umowy zlecenia wynika, że pomalowane przez Wnioskodawcę elementy (drzwi, żaluzje i inne) będą zamontowane w budynkach mieszkalnych – Wnioskodawca może zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca uważa, iż otrzymanie dokumentu (WZ) stanowi podstawę do tego jaką należy zastosować stawkę VAT.

Jeżeli elementy przeznaczone są do montażu w budownictwie mieszkaniowym, zdaniem Wnioskodawcy podwykonawca powinien zastosować stawkę VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008r., gdyż we wniosku z dnia 26 września 2008r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 30 listopada 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Powyższe zwolnienie utrzymane zostało w niezmienionej treści w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. § 6 ust. 2 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1336).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługę malowania proszkowego. Maluje metodą proszkową konstrukcje stalowe o przeznaczeniu budowlanym, np. okna, drzwi, żaluzje, parapety, ościeżnice, grzejniki i inne elementy, które są montowane w budynkach mieszkalnych.

Ze względu na proces technologiczny malowania proszkowego, usługa nie może być wykonana w miejscu przeznaczenia danego elementu, tam gdzie jest on montowany.

Wnioskodawca nie dokonuje montażu tych elementów, ale posiada oświadczenia firm dla których wykonał usługę, gdzie te elementy będą zamontowane.

Po wykonaniu usługi podwykonawca wystawia Wnioskodawcy fakturę za wykonaną usługę.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawarta jest umowa na wykonanie usługi malowania.

Kontrahent dostarcza elementy do pomalowania. Natomiast Wnioskodawca kupuje farby i inne materiały potrzebne do wykonania tej usługi. W jednej pozycji faktury wykazuje kwotę do zapłaty za wykonaną usługę.

Usługa malowania elementów wykorzystywanych w budownictwie sklasyfikowana jest pod numerem:

- Roboty związane z malowaniem pozostałych konstrukcji inżynierskich,
- Roboty związane z malowaniem budynków wewnątrz,
- Roboty związane z malowaniem budynków zewnątrz.

Ze względu na proces technologiczny malowania proszkowego, usługa nie może być wykonana w miejscu przeznaczenia danego elementu, tam gdzie jest on montowany.

Informacje jakiego rodzaju usługa ma być wykonana oraz cel przeznaczenia Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta w formie zlecenia wykonywania usługi lub dokumentu WZ. Otrzymaną kopię WZ Wnioskodawca przekazuje swoim podwykonawcom, którzy wykonują dla niego usługę malowania.

Z otrzymanej WZ-tki wynika, jaką stawkę VAT mają zastosować wystawiając dla Wnioskodawcy fakturę.

Ww. czynności Wnioskodawca zleca również do wykonania innym firmom jako podwykonawcom.

Z umów zawartych z podwykonawcami wynika, iż mają wykonać usługę malowania proszkowego na elementach, które przekazał Wnioskodawcy jego kontrahent.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 118 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Odnosząc cytowane wyżej przepisy do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż co do zasady remonty oraz roboty konserwacyjne dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7%.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż ze względu na proces technologiczny malowania proszkowego, usługa malowania nie może być wykonana w miejscu przeznaczenia danego elementu. Wnioskodawca posiada oświadczenia firm dla których wykonał usługę, gdzie te elementy będą zamontowane. Informacje jakiego rodzaju usługa ma być wykonana oraz cel przeznaczenia Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta w formie zlecenia wykonywania usługi lub dokumentu WZ. Otrzymaną kopię WZ Wnioskodawca przekazuje swoim podwykonawcom, którzy wykonują dla niego usługę malowania. Z otrzymanej WZ-tki wynika, jaką stawkę VAT mają zastosować wystawiając dla Wnioskodawcy fakturę.

W związku z powyższym przedmiotowa usługa malowania elementów związanych z budownictwem mieszkaniowym takich jak okna, drzwi, żaluzje, parapety, ościeżnice, grzejniki podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, pod warunkiem, że faktycznie dotyczy obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Również 7% stawką opodatkowane są usługi malowania świadczone przez podwykonawców na rzecz Wnioskodawcy, jeżeli usługi te dotyczą budownictwa mieszkaniowego.

Jeżeli jednak usługa malowania wykonana przez Wnioskodawcę, albo przez jego podwykonawców będzie dotyczyć remontu lub modernizacji (na podstawie odrębnej umowy) lokalu użytkowego, to do tej usługi powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

Dodać również należy, iż malowanie wskazanych przez Wnioskodawcę żaluzji korzystać będzie z preferencyjnej 7% stawki podatku, jeżeli tak jak Wnioskodawca wskazał są to konstrukcje stalowe i są na stałe związane z bryłą budynku mieszkalnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić jednak należy uwagę, iż niniejsza interpretacja jest prawidłowa pod warunkiem, że Wnioskodawca oraz podwykonawca wystawiając fakturę VAT z 7% stawką podatku, są w posiadaniu dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że usługa związana jest z remontem obiektów budownictwa mieszkaniowego (w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT) i to wystawiający fakturę ponosi odpowiedzialność za prawidłowe zastosowanie stawki podatku.

Podkreślić również należy, iż niniejsza interpretacja jest prawidłowa pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności do grupowania PKWiU 45.44.23, 45.44.21, 45.44.22. Zwrócić bowiem należy uwagę, iż ustawodawca nie upoważnił organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony wyrób lub usługę. Zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Należy również zauważyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie należy ponadto dodać, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 41 ust. 12 odwołujący do poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jest przepisem, który nigdy nie wszedł w życie, dlatego że zgodnie z art. 176 pkt 4 ustawy miał zacząć obowiązywać od dnia 1 stycznia 2008r., a z tym dniem ustawodawca zmienił brzmienie art. 41 ust. 12 oraz uchylił ww. poz. 161 załącznika nr 3.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj