Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-718/08/DK
z 24 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-718/08/DK
Data
2009.02.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
agencja
doradztwo
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Sektorowy Program Operacyjny
środki pomocowe
usługi doradcze
wniosek


Istota interpretacji
Czy Spółka na podstawie art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych miała prawo zaliczyć wydatki poniesione na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanych inwestycji oraz pomocy merytorycznej i formalnej w przygotowaniu odpowiednich wniosków oraz opłaty bankowe związane z otrzymaniem promes kredytowych do wniosków o dotacje w koszty stanowiące koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych – uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) – w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie – uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) – dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2005 r. i 2008 r. Spółka składała do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wnioski o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycji na zakup środków trwałych. Inwestycje polegające na zakupach nowoczesnych maszyn poligraficznych, pozwolą Spółce na produkcję nowych, konkurencyjnych produktów, co prowadzi w końcu do zwiększenia przychodów. Brak inwestycji skutkowałby utratą pozycji rynkowej i znacznym spadkiem przychodów w przyszłości. W 2006 r. Spółka podpisała umowy z PARP na dofinansowanie inwestycji, które zostały zrealizowane na przestrzeni 2006 i 2007 r. Co skutkowało otrzymaniem dofinansowania ze środków unijnych.

Podczas pisania wniosków o dofinansowanie Spółka korzystała z usług doradczych firmy zewnętrznej. Za usługi te otrzymywała faktury VAT. Faktury były wystawiane w różnych okresach, w 2005, 2006 i w 2008 r. Konieczne było także uzyskanie promes kredytowych przy składaniu wniosków o dotacje unijne.

Spółka powyższe wydatki uznawała za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W ocenie Spółki koszty na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych oraz pomoc merytoryczną i formalną w przygotowaniu wniosków oraz koszty uzyskania promes kredytowych są kosztami pośrednimi, związanymi z funkcjonowaniem Spółki i zabezpieczeniem jej źródła przychodów. Poparte to zostało indywidualną interpretacją przepisów prawa podatkowego Ministra Finansów z dnia 30 września 2008 r. Nr IPPB3/423-1027/08-4/AS.


Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. Spółka wskazała, iż:


  • dofinansowanie otrzymała w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje,
  • wydatki na usługi doradcze nie były finansowane ani refinansowane z otrzymanego dofinansowania ze środków unijnych,
  • prawidłowy numer interpretacji na którą powołała się Spółka we wniosku to IP-PB3/423-1017/08-6/AS.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy Spółka na podstawie art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych miała prawo zaliczyć wydatki poniesione na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanych inwestycji oraz pomocy merytorycznej i formalnej w przygotowaniu odpowiednich wniosków oraz opłaty bankowe związane z otrzymaniem promes kredytowych do wniosków o dotacje w koszty stanowiące koszty uzyskania przychodów...


Zdaniem Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych miała ona prawo zaliczyć wydatki poniesione na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych na dofinansowanie planowanych inwestycji oraz pomocy merytorycznej i formalnej w przygotowaniu odpowiednich wniosków oraz opłaty bankowe za wydanie promes kredytowych do tych wniosków o dotacje w koszty stanowiące koszty uzyskania przychodów. Skoro wyżej wymienione wydatki nie będą zwiększały wartości inwestycji to powinny one stanowić koszt uzyskania przychodów.

Powyższe koszty są kosztami ogólnymi związanymi z funkcjonowaniem Spółki zabezpieczeniem jej źródła przychodów jakim jest produkcja różnego rodzaju opakowań.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy ww. ustawy dokonują, jak już wspomniano, podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. W ocenie organu podatkowego do takich kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć koszty sporządzenia wniosków o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, czy też koszty promes kredytowych związanych z przedmiotowymi wnioskami.

Uznanie kosztów przygotowania i złożenia ww. wniosków za koszty pośrednie oznaczać będzie, iż podlegać będą one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego (art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż stanowisko zaprezentowane przez Spółkę, w kwestii zaliczenia poniesionych przez Spółkę wydatków na opracowanie wniosków o dotację, jak również kosztów promes kredytowych związanych z przedmiotowymi wnioskami do kosztów uzyskania przychodów Spółki jest prawidłowe.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj