Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1084/08/IK
z 23 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1084/08/IK
Data
2009.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawki podatku
usługi związane z kulturą


Istota interpretacji
Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych korzystają ze zwolnienie od podatku od towarów i usług, pod warunkiem że nie obejmują należności pobieranych za wstępy.



Wniosek ORD-IN 857 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych – kompleksowa obsługa imprez estradowych, polegająca na obsłudze muzycznej koncertów, nagłośnieniu, oświetleniu i wykonaniu dekoracji. Usługi są świadczone na zamówienie osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nie sprzedaje Pani biletów wstępu na koncerty, przedstawienia, imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, ponieważ nie jest Pani ich organizatorem, a jedynie wykonawcą lub podwykonawcą. Świadczone przez Panią usługi w Polskiej Klasyfikacji Działalności występują pod poz. 9232z – działalność obiektów kulturalnych (zapis z zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON).

W piśmie z dnia 16 lutego 2009 r., wskazała Pani, że usługi nagłośnienia i oświetlenia imprez kulturalnych, polegające na zapewnieniu sprzętu nagłaśniającego wraz z obsługą i usługi dekoracji sceny, zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Urząd Statystyczny mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.32.10-00.00 jako „usługi związane z funkcjonowaniem obiektó2)w kulturalnych”. Natomiast obsługa muzyczna koncertów sklasyfikowana została w grupowaniu PKWiU 92.34.13 jako „usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy świadczone przez Panią usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, czyli kompleksową obsługą imprez estradowych są zwolnione od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Pani, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 poz. 11 symbol PKWiU 92, tzn. usługi związane z kulturą. Świadczone przez Panią usługi nie są wyłączone ze zwolnienia. Zatem kompleksowa obsługa imprez estradowych, polegająca na obsłudze muzycznej koncertów, nagłośnienia, oświetleniu i dekoracji sceny będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 11 tego załącznika jako zwolnione od podatku wymieniono usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:


  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.


Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. W skład usług świadczonych przez Panią wchodzi obsługa muzyczna koncertów sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.34.13, oraz nagłośnienia, oświetlenia i wykonania dekoracji sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.32.10 – 00.00. Nie sprzedaje Pani biletów wstępu na koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, ponieważ nie jest Pani ich organizatorem, a jedynie wykonawcą lub podwykonawcą.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że o ile świadczy Pani usługi, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.32.10-00.00 - „usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych” oraz w grupowaniu PKWiU 93.34.13 - „usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa, to korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (poz. 11 zał. nr 4 do ustawy). Wyłączenie ze zwolnienia dotyczy bowiem tylko należności pobieranych za wstępy, a więc nie odnosi się do usług świadczonych przez Panią.

Wskazać należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj