Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-94/09/MW
Data
2009.04.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż nieruchomości
zakup gruntu
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wydatkowanego na zakup działki w stosunku do której wydana została decyzja o warunkach zabudowy.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 30 stycznia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 22 kwietnia 2004r. wnioskodawczyni nabyła w drodze przetargu, na licytacji w urzędzie skarbowym nieruchomość składającą się z działek 7380, 7379 o powierzchni 1995 m2, jako użytkownik wieczysty. Ww. działki według wypisu z rejestru gruntów stanowiły pastwiska trwałe i nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W dniu 28 listopada 2006r. wnioskodawczyni zbyła prawo użytkowania wieczystego ww. działek (tj. działki 7380, 7379) za kwotę 30.000 zł. W dniu 15 grudnia 2006r. wnioskodawczyni złożyła do urzędu skarbowego oświadczenie o przeznaczeniu przychodu osiągniętego ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości. Za uzyskane pieniądze wnioskodawczyni nabyła w dniu 30 września 2008r. działkę nr 417/2. Zakupiona działka na podstawie zaświadczenia wydanego dnia 12 września 2008r. przez Wójta Gminy, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy jest przeznaczona na cele budownictwa jednorodzinnego, co zostało zapisane w akcie notarialnym. Ww. działkę wnioskodawczyni nabyła za kwotę 20.000 zł, od powstałej różnicy 10.000 zł uiściła podatek dochodowy. Przy dokumentowaniu sposobu wydatkowania kwoty uznanej za zwolnioną z opodatkowania zażądano od wnioskodawczyni dodatkowo przedstawienia planu zagospodarowania nabytej działki i zezwolenia na budowę budynku mieszkalnego, który będzie posadowiony na tej działce. W innym przypadku wnioskodawczyni zobowiązana będzie do uiszczenia podatku od przychodu, tj. od kwoty 20.000 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy nabywając na terenie Rzeczpospolitej grunt przeznaczony na budownictwo mieszkaniowe, co zostało zapisane w akcie notarialnym, wnioskodawczyni powinna uzyskać zwolnienie od podatku dochodowego, tj. od kwoty 20.000 zł czyli od kwoty, za którą nabyła działkę...
Zdaniem wnioskodawczyni, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 – zwolnienia przedmiotowe mówi, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane od sprzedaży nieruchomości, wydatkowane na nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego. Zdaniem wnioskodawczyni, skoro w akcie notarialnym sprzedaży został zawarty zapis, że decyzją Wójta Gminy, od której zakupiła grunt, jest on w warunkach zabudowy przeznaczony na cele budownictwa jednorodzinnego, jest to jednoznaczne z faktem, że zakupiona działka jest przeznaczona wyłącznie pod budowę budynku mieszkalnego. Uzyskanie planu zagospodarowania konkretnej działki wiąże się z 9-cio miesięcznym lub nawet dłuższym okresem wyczekiwania na uzyskanie zezwolenia, uzgodnień mediów itp. oraz wieloma wydatkami, których ze względu na osobistą sytuację zdrowotną wnioskodawczyni wolałaby w chwili obecnej uniknąć. Wnioskodawczyni wskazała również, że gdy w 2006r. składała w urzędzie skarbowym deklarację otrzymała informację, iż do zwolnienia z podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości wystarczy zakup działki budowlanej, bez konieczności rozpoczęcia czynności związanych z budową budynku mieszkalnego. Ponadto wnioskodawczyni stwierdziła, iż podobną informację uzyskała telefonicznie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie m. in.: - nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w dniu 28 listopada 2006r. zbyła prawo użytkowania wieczystego działek nabyte w dniu 22 kwietnia 2004r. Tym samym zastosowanie w tym przypadku będą miały przepisy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r. W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. podatek z odpłatnego zbycia m.in. prawa wieczystego użytkowania gruntów ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada, o której mowa w ust. 2, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) (art. 28 ust. 2a ww. ustawy). W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży: - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
- na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
- na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
- na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja jednego z powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez wnioskodawczynię ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na: - nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przypadku wydatkowania środków na nabycie gruntu, jednym z podstawowych warunków, uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego. Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących w chwili nabycia przepisach prawa. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. W związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003r. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w przypadku braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto przepis art. 6 ust. 2 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do zagospodarowania terenu, do którego nabył tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich. Natomiast stosownie do przepisu art. 2 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ilekroć w ustawie jest mowa o „działce budowlanej” - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zakupiona działka na podstawie zaświadczenia wydanego przez Wójta Gminy, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy jest przeznaczona na cele budownictwa jednorodzinnego, co zostało zapisane w akcie notarialnym. Biorąc więc pod uwagę cytowane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż ustawodawca nie uzależnił przedmiotowego zwolnienia od konieczności istnienia planu zagospodarowania przestrzennego. Wystarczy aby przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości został w terminie 2 lat przeznaczony na własne cele mieszkaniowe. W opisywanym przypadku wystarczy aby wnioskodawczyni posiadała prawomocną decyzję o warunkach zabudowy, który to dokument będzie aktem wystarczającym – zastępującym plan miejscowy – świadczącym o okoliczności, że nabyty grunt posiada charakter budowlany.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż uzyskany przez wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek, w części wydatkowanej na zakup przedmiotowej działki, będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|