Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-77/09/AW
z 15 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-77/09/AW
Data
2009.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
miejsce wykonywania czynności
miejsce wykonywania działalności
miejsce zameldowania
miejsce zamieszkania
właściwość miejscowa
właściwość urzędu skarbowego
zmiana miejsca wykonywania czynności
zmiana miejsca wykonywania działalności
zmiana miejsca zamieszkania
zmiana właściwości urzędu skarbowego


Istota interpretacji
Czy zmiana miejsca zameldowania powoduje zmianę właściwości organu podatkowego



Wniosek ORD-IN 892 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. organu 22 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zmiany właściwości miejscowej organu podatkowego w związku ze zmianą miejsca zameldowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zmiany właściwości miejscowej organu podatkowego w związku ze zmianą miejsca zameldowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą w K. W 2008r. nabył mieszkanie w B. Zameldował się w nim w grudniu 2008r. z zamiarem zamieszkania po ukończeniu remontu w I kwartale 2009r. Ponadto, w związku z kontynuacją działalności gospodarczej w Katowicach, będzie zmuszony przebywać tam około trzech dni w tygodniu. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca zamierza utrzymywać tamtejsze mieszkanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana zameldowania nie będzie miała wpływu na właściwość miejscową organów, gdyż przepisy art. 4 pkt 3 lit. a ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w powiązaniu z art. 17 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa i art. 3 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług odnoszą się do zamieszkania i nie wskazują definicji tego określenia, jak też nie wymagają, by było to jedyne lub w jakiś sposób przeważające miejsce zamieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 § 1 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:

  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych – ze względu na miejsce zamieszkania.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą w K. W 2008r. nabył mieszkanie w B. Zameldował się w nim w grudniu 2008r. z zamiarem zamieszkania po ukończeniu remontu w I kwartale 2009r. Ponadto, w związku z kontynuacją działalności gospodarczej w K., będzie zmuszony przebywać tam około trzech dni w tygodniu. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca zamierza utrzymywać tamtejsze mieszkanie.

Wobec powyższego, Wnioskodawca twierdzi, że zmiana zameldowania nie będzie miała wpływu na właściwość miejscową organów podatkowych.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów stwierdzić należy, że przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności uzależniają właściwość miejscową naczelnika urzędu skarbowego od miejsca wykonywania przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według miejsca zamieszkania właściwość miejscową ustala się jedynie w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną, gdy czynności podlegające opodatkowaniu wykonywane są przez niego na terenie objętym działaniem dwóch lub więcej urzędów skarbowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w K. oraz że będzie ją tam kontynuował. Z wniosku nie wynika natomiast, żeby Wnioskodawca zmienił miejsce prowadzenia działalności gospodarczej ani nie wynika, aby rozpoczął wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych. Wnioskodawca wskazał co prawda, że nabył mieszkanie w B. i zameldował się w nim, jednak fakt ten pozostaje bez wpływu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca wyraźnie bowiem zaznaczył, że będzie kontynuował działalność gospodarczą w K. i w związku z tym zmuszony będzie tam przebywać około trzech dni w tygodniu.

W związku z powyższym zmiana miejsca zamieszkania lub zameldowania Wnioskodawcy (niezwiązana ze zmianą miejsca wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, ani niepowodująca, że czynności te wykonywane będą na terenie objętym działaniem dwóch lub więcej urzędów skarbowych) nie spowodowała w przedmiotowej sprawie zmiany właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że zmiana zameldowania nie będzie miała wpływu na właściwość miejscową naczelnika urzędu skarbowego w zakresie podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe, jednak na podstawie innej argumentacji niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Na marginesie należy zaznaczyć, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 4 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.), dotyczy właściwości naczelników urzędów skarbowych, lecz wyłącznie w zakresie spraw związanych z ewidencją podatników i płatników oraz nadawaniem numerów NIP. Nie dotyczy natomiast zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego w przypadku zmiany miejsca zameldowania podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku, gdyby Wnioskodawca prowadził działalność na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj