Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-151/09-2/TK
z 14 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-151/09-2/TK
Data
2009.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
koszt przesyłki
podstawa opodatkowania
stawki podatku
usługi pocztowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo do refakturowania kosztów przesyłki, uwzględniając tą samą stawkę podatku VAT, która widnieje na fakturze wystawionej przez Pocztę Polską?



Wniosek ORD-IN 434 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej towarów, m.in. koszulek. Dostawa towaru odbiorcom odbywa się za pośrednictwem poczty, tzn. towary Zainteresowany wysyła odbiorcom korzystając z usług poczty.

Wnioskodawca opłatami za nadanie przesyłki zamierza obciążyć odbiorcę. Obciążenie polegać będzie na fakturowaniu sprzedaży w dwóch pozycjach, tj. osobno ujęta będzie sprzedaż towarów oraz osobno ujęta będzie usługa wysyłki (z tą samą treścią usługi jaką otrzyma przy zakupie od Poczty Polskiej).

Zainteresowany twierdzi, iż pobrane od odbiorcy koszty przesyłki nie stanowią elementu kalkulacyjnego ceny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do refakturowania kosztów przesyłki, uwzględniając tą samą stawkę podatku VAT, która widnieje na fakturze wystawionej przez Pocztę Polską...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi zasadami, z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy przedmiotem refakturowania są usługi. Z usług tych nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiona jest pierwotna faktura, ale korzysta również podmiot trzeci. Sprzedaż (odsprzedaż) jest dokonywana po cenie zakupu. Podmiot dokonujący refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) lub paragon z uwzględnieniem tej samej stawki VAT (bądź stosując zwolnienie od podatku), która widnieje na fakturze pierwotnej.

Zainteresowany twierdzi, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi wymienione w zał. Nr 4 do ustawy, gdzie pod poz. 2 wymienione są usługi świadczone przez pocztę państwową o symbolu PKWiU 64.11. W grupie tej znajdują się m.in. usługi poczty państwowej, związane z przesyłkami listowymi i usługi związane z paczkami pocztowymi.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż pobierając od odbiorcy koszty przesyłki, które nie stanowią elementu kalkulacyjnego ceny towaru, zobowiązany jest koszty przesyłki stanowiące opłatę za usługę poczty wykazać w oddzielnej pozycji. Zgodnie z zasadami obowiązującymi przy refakturowaniu usług, zobowiązany jest on uwzględnić tą samą stawkę podatku VAT – w tym przypadku zwolnienie od podatku, które widnieje na fakturze pierwotnej wystawionej przez Pocztę Polską.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że cena jednostkowa towaru nie może być uzależniona od kosztów przesyłki, ponieważ jest niska a towar wysyłany jest w ilościach od jednej sztuki do kilku. Dodanie do jednostkowej ceny towaru tego kosztu oznaczałoby obciążenie nabywcy dokonującego zakupu większej ilości towaru wielokrotnością kosztów przesyłki, a dobra praktyka handlowca wymaga obniżenia ceny nabywcom dokonującym zakupów większych ilości towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej towarów, m.in. koszulek. Dostawa towaru odbiorcom odbywa się za pośrednictwem poczty, tzn. towary Zainteresowany wysyła odbiorcom korzystając z usług poczty.

Wnioskodawca opłatami za nadanie przesyłki zamierza obciążyć odbiorcę. Obciążenie polegać będzie na fakturowaniu sprzedaży w dwóch pozycjach, tj. osobno ujęta będzie sprzedaż towarów oraz osobno ujęta będzie usługa wysyłki (z tą samą treścią usługi jaką otrzyma przy zakupie od Poczty Polskiej).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Koszt przesyłki stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych, kształtujących kwotę należną, którą sprzedawca żąda od nabywcy. Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dokonywaną przez Zainteresowanego sprzedażą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedającego w imieniu nabywcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie fakturowane z odrębną stawką podatku od towarów i usług właściwą dla tych usług. Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie ich sprzedaży, natomiast koszty dodatkowe, które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. W świetle powyższego, koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów winny nie tylko zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, ale winny być także opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży towarów. Należy więc przyjąć, że ponoszone koszty przesyłki powinno się w całości opodatkowywać według stawki podatku właściwej dla dostawy poszczególnych produktów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych różnymi stawkami podatku, to koszty przesyłki powinny zostać przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami podatku.

Art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową i oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury).

Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, koszty przesyłki pobierane przez Zainteresowanego od nabywcy towaru zwiększają kwotę należną z tytułu dostawy towarów, co oznacza, że podstawa opodatkowania na fakturze lub paragonie dokumentującym dostawę tego towaru, powinna obejmować również kwotę stanowiącą koszty przesyłki. W konsekwencji, koszt dostarczenia towaru nabywcy powinien być opodatkowany taką stawką podatku od towarów i usług jak wysyłany towar.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj