Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-95/08/JT
z 16 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-95/08/JT
Data
2009.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz celowy
płatnik
podstawa opodatkowania
refundacja


Istota interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymane przez te osoby fizyczne z Miejskiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie do modernizacji ogrzewania domów i mieszkań będących ich własnością lub wynajmowanych, jako refundacja poniesionych przez te osoby kosztów i czy Urząd Miasta winien wystawić PIT – 8C na podstawie art. 39 ust. 3 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?



Wniosek ORD-IN 585 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz . U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 04 listopada 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 28 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania do modernizacji ogrzewania domów i mieszkań będących własnością osób fizycznych, które dofinansowanie otrzymały - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania do modernizacji ogrzewania domów i mieszkań będących własnością osób fizycznych, które dofinansowanie otrzymały.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miasta jako wnioskodawca będący jednostką budżetową stwierdza, iż w Mieście działa Miejski Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, utworzony jako fundusz celowy na podstawie art. 400 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz.150).

Fundusz ten dzieli się na Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Podstawą gospodarki finansowej funduszu jest roczny plan finansowy aktualizowany w ciągu roku w miarę potrzeb. Przychodami funduszu są wpływy z tytułu korzystania ze środowiska, opłat za wycinkę drzew, administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ww. ustawy i innych przepisów szczegółowych. Środki Funduszu przeznacza się na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz na współfinansowanie różnych przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska w tym na dofinansowywanie osób fizycznych i prawnych zakresie dokonywanej przez nich modernizacji ogrzewania domów i mieszkań.

W zakresie tego dofinansowania z osobami tymi zawierane są umowy i przekazywane są środki jako refundacja poniesionych przez te osoby wydatków na podstawie kserokopii faktur potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracowników Urzędu Miasta.

Szczegółowe zasady dotyczące kwoty dofinansowania i warunków, które należy spełnić zawiera Regulamin Gospodarowania Środkami Miejskiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zatwierdzony przez Prezydenta Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymane przez te osoby fizyczne z Miejskiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie do modernizacji ogrzewania domów i mieszkań będących ich własnością lub wynajmowanych, jako refundacja poniesionych przez te osoby kosztów i czy Urząd Miasta winien wystawić PIT – 8C na podstawie art. 39 ust. 3 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zm.)

Zdaniem wnioskodawcy, dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do modernizacji ogrzewania domów i mieszkań przekazywane osobom fizycznym na podstawie zawartej umowy stanowi refundację poniesionych przez te osoby wydatków i nie jest przychodem do opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego Urząd Miasta nie ma obowiązku wystawiania tym osobom PIT 8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość o trzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić zatem w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Takie korzyści występują również w przedmiotowej sprawie. Mieszkańcy Miasta nie ponoszą bowiem samodzielnie kosztu modernizacji ogrzewania we własnych lub wynajmowanych mieszkaniach i domach. Koszt ten ponosi faktycznie za osobę fizyczną Miasto, gdyż to Miasto zwraca swoim mieszkańcom poniesione uprzednio wydatki. Mieszkańcy uzyskują zatem realną korzyść finansową. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również przepisu, który pozwalałby na zwolnienie z opodatkowania tak uzyskanego przychodu.

Mając powyższe na względzie, wartość otrzymanej przez osoby fizyczne refundacji kosztów modernizacji ogrzewania domów i mieszkań do nich należących stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega wykazaniu w informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy i opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z „innych źródeł”. Z powołanych powyżej przepisów oraz z opisanego stanu faktycznego wynika, że stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj