Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-553/09/EŁ
z 16 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-553/09/EŁ
Data
2009.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
opodatkowanie
organ władzy publicznej
podatnik
usługi weterynaryjne


Istota interpretacji
Opodatkowania czynności wykonywanych przez lekarza weterynarii w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 17 lipca 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez lekarza weterynarii w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym w dniu 17 lipca 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez lekarza weterynarii w imieniu Powiatowego Lekarza Weterynarii.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan lekarzem weterynarii prowadzącym działalność gospodarczą od 1991 r. W 2007 r. została zawarta umowa cywilnoprawna na czas określony (od 2 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.) pomiędzy Powiatowym Lekarzem Weterynarii jako zleceniodawcą, a Panem jako osobą fizyczną, pomimo prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług weterynaryjnych. W umowie określono, że za wykonanie czynności zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1837) oraz zwrotu udokumentowanych kosztów w związku z wykonywaniem tych czynności. W umowie zawarto zakres i miejsce wykonywania zleconych czynności, wysokość wynagrodzenia oraz termin płatności. Zgodnie z § 1 pkt 1 tej umowy - jest ona następstwem decyzji administracyjnej wyznaczającej wykonawcę określonych czynności urzędowych przypisanych Inspekcji Weterynaryjnej. Wykonanie czynności objętych ww. umową nie stanowi zatrudnienia w rozumieniu przepisów Kodeks Pracy. Wskazano ponadto, iż Powiatowy Inspektorat Weterynarii potrącił zaliczki na podatek dochodowy, a przychody przekroczyły kwotę 10.000 euro.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przychody lekarzy weterynarii, wyznaczonych w trybie art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w drodze decyzji administracyjnej do wykonywania określonych zadań, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane od Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej w ramach ww. umowy na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na wstępie wskazuje się, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisy powołane zostały w brzmieniu obowiązującym w okresie, którego dotyczy złożony wniosek, tj. od dnia 2 stycznia do 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednakże w świetle ust. 3 pkt 3 tegoż artykułu, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wskazać należy, iż w rozumieniu z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Uwzględniając to, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zm. oraz t. j. z 2007 r. Dz. U. Nr 121, poz. 842 ze zm.), powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej, jest organem inspekcji weterynaryjnej, stwierdzić należy, że powiatowy lekarz weterynarii wyłączony jest z kategorii podatników podatku od towarów i usług, w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (w tym zadań nałożonych przepisem art. 16 tej ustawy) w sytuacji, gdy wykonywane przez niego czynności nie będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do wykonywania czynności określonych w tym przepisie. Przepis ust. 2 powołanego artykułu, określa tryb postępowania przy wyznaczaniu danej osoby do wykonywania określonych czynności. Z przepisu tego wynika, że wyznaczenie do wykonania zleconych czynności następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania, a następnie poprzez zawarcie stosownej umowy (art. 16 ust. 3). Należy również zauważyć, że stosownie do ust. 4 tegoż artykułu, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi listę osób wyznaczonych do wykonywania określonych czynności. Ponadto z art. 5 ust. 3 cyt. ustawy wynika, że lekarze weterynarii i osoby wyznaczone do wykonywania określonych czynności, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jako lekarz weterynarii niebędący pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej, świadczący usługi weterynaryjne, został Pan wyznaczony, w oparciu o postanowienia ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, do wykonywania czynności określonych w tej ustawie, za które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, otrzymuje stosowne wynagrodzenie oraz zwrot udokumentowanych kosztów w związku z wykonywaniem tych czynności. W umowie, będącej następstwem decyzji administracyjnej, zostały określone warunki wykonania czynności, tj. zakres i miejsce ich wykonania, jak również kwota wynagrodzenia i termin płatności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, wykonywane przez Pana jako lekarza weterynarii niebędącego pracownikiem Inspekcji, będące konsekwencją decyzji administracyjnej wyznaczającej wykonawcę tych czynności, w warunkach i okolicznościach, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług – nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Wykonywane przez Pan czynności w świetle art. 15 ust 3 pkt 3 ww. ustawy, nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, bowiem jest Pan związany ze zlecającym wykonanie czynności umową, co do warunków wykonania tych czynności oraz nie ponosi odpowiedzialności za ich wykonanie wobec osób trzecich.

W konsekwencji powyższego czynność, za którą otrzymał Pan wynagrodzenie, na postawie powołanego we wniosku rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r., nie jest objęta opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do Pana stanowiska zawartego we wniosku, iż „...przychody uzyskane od Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej w ramach ww. umowy na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z tego podatku” wskazać należy, że czynności, o których mowa we wniosku nie figurują w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, ani w rozporządzeniach wykonawczych do niej. Natomiast powołany wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wskazuje na czynności, których nie uznaje się za wykonywane w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, co powoduje, że osoby je wykonujące nie posiadają statusu podatnika. Zatem – wbrew Pana stanowisku - nie należy przedmiotowej transakcji traktować jako zwolnionej od podatku od towarów i usług, ale jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem. Z uwagi na powyższe stanowisko Pana należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj