Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-410/09-2/JG
z 24 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-410/09-2/JG
Data
2009.08.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty dotacji
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
środek trwały
usługi doradcze
wartość początkowa środka trwałego
wydatek


Istota interpretacji
Czy Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na przygotowanie dokumentacji, sporządzenie wniosku w celu uzyskania dotacji na zakup środka trwałego? Jeżeli tak, to czy są to koszty zwiększające wartość początkową środka trwałego?



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 03 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka czyni starania o dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka” zakupu środków trwałych w nowo tworzonym oddziale firmy.

Stan faktyczny.

W związku z powyższym:

  • podpisano umowę z firmą doradczą o świadczenie usług doradczych, związanych z funduszami unijnymi (styczeń 2009 r.),
  • zlecono firmie doradczej przygotowanie wniosku o dotację (luty 2009 r.),
  • zlecono przygotowanie analizy „Opracowanie opinii o innowacyjności projektu uruchomienia nowego zakładu procesów specjalnych dla przemysłu lotniczego” (kwiecień 2009 r.).


Wszystkie wydatki zostały pokryte z własnych środków obrotowych i nie będą zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Opis zdarzenia przyszłego.

Spółka poniesie jeszcze wydatki na wynagrodzenie firmy doradczej w momencie przyznania środków z dotacji.

Wyżej wymieniony wydatek również nie będzie refundowany lub zwracany w jakiejkolwiek formie.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie dotyczące stanu faktycznego. Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego opisu zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 24 sierpnia 2009 r. nr ILPB3/423-410/09-3/JG.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na przygotowanie dokumentacji, sporządzenie wniosku w celu uzyskania dotacji na zakup środka trwałego... Jeżeli tak, to czy są to koszty zwiększające wartość początkową środka trwałego...

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie usługi doradcze, ekspertyzy techniczne, czyli koszty związane z przygotowaniem wniosku o dotację, nie zostały uznane za koszt uzyskania przychodu, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; kosztów nie uwzględnia się, o ile dotyczą pozyskania przychodów wolnych od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo –skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Przepisy ww. ustawy podatkowej dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowę z firmą doradczą świadczącą usługi doradcze w zakresie funduszy unijnych, w związku z czym poniosła wydatki na przygotowanie wniosku o dotację i analizę innowacyjności projektu. Wydatki te zostały pokryte z własnych środków obrotowych i nie będą zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Wydatki te nie stanowią kosztów bezpośrednio związanych z przychodem w postaci środków unijnych (dotacji). Zasadnym jest zatem, aby wskazane przez Wnioskodawcę wydatki zakwalifikować do kosztów pośrednich, związanych z prowadzoną przez Niego działalnością.

Powołany przez Wnioskodawcę art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…). Przepis ten wprowadza zasadę, wyłączającą wydatki mieszczące się w ogólnej formule kosztów, wynikającej z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, w sytuacji, gdy dane dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Mając jednak na uwadze przedstawione powyżej uregulowania oraz przedstawiony stan faktyczny, art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Jednocześnie nadmienia się, iż uznanie kosztów związanych z przygotowaniem dokumentacji i sporządzeniem wniosku w celu pozyskania środków unijnych za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z kolei art. 15 ust. 4e tej ustawy wskazuje, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Odnosząc się do kwestii zaliczenia wartości wydatków poniesionych na usługi doradcze w celu uzyskania dotacji, do wartości początkowej środków trwałych, należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 – 14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia, stosownie do treści art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż do wartości początkowej środków trwałych zalicza się tylko wydatki ściśle związane z ich nabyciem. Natomiast przedmiotowe wydatki wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym, zostały poniesione w celu pozyskania środków finansowych na zakup środków trwałych.

Reasumując, wydatki na przygotowanie dokumentacji i sporządzenie wniosku o przyznanie dotacji stanowią w myśl art. 15 ust. 1 w związku z ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia. Tym samym, nie są to wydatki zwiększające wartość początkową środków trwałych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj