Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-531/09-4/ES
z 19 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-531/09-4/ES
Data
2009.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
członkowie rady nadzorczej
działalność wykonywana osobiście
pobór podatku
rada nadzorcza
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy w związku z faktem otrzymywania przez czterech członków Rady Nadzorczej wynagrodzenia w wysokości 200,00 zł (dwieście zł) miesięcznie, Spółka powinna zastosować w celu obliczenia podatku dochodowego art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czyli obliczyć zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu?



Wniosek ORD-IN 422 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu – 19 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (daty wpływu – 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest:

  • ,b>prawidłowe w odniesieniu do opodatkowania przychodu z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, niebędącym pracownikiem Spółki,
  • nieprawidłowe w kwestii opodatkowania przychodu z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, będącym pracownikiem Spółki.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 9 lipca 2009 r. nr ILPB2/415-531/09-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Spółkę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

Jednocześnie poinformowano, iż stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 9 lipca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 13 lipca 2009 r.). W dniu 20 lipca 2009 r. (data nadania – 16 lipca 2009 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Spółka uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W Spółce funkcjonuje Rada Nadzorcza, która została powołana uchwałą przez Zgromadzenie Wspólników (właściciela, którym jest GMINA). Czterech (w tym dwóch pracowników Spółki i dwóch "obcych") z pięciu członków RN, otrzymuje miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 200,00 zł (dwieście zł) brutto.

Ponadto Spółka poinformowała, że urząd skarbowy ( właściwy dla Jej siedziby), w odpowiedzi na telefoniczne zapytanie: czy należy stosować przy tych wynagrodzeniach zryczałtowany podatek zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnił, że wynagrodzenie, które otrzymują członkowie RN nie jest wynagrodzeniem z tytułu umowy cywilnoprawnej i podstawą do obliczania podatku jest art. 41 ust. 1 ww. ustawy, z którego wynika, że od wypłaconych wynagrodzeń powinny być odliczone koszty uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem otrzymywania przez czterech członków Rady Nadzorczej wynagrodzenia w wysokości 200,00 zł miesięcznie, Spółka powinna zastosować w celu obliczenia podatku dochodowego art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czyli obliczyć zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o wyjaśnienie Ministerstwa Finansów opublikowane 10 maja 2009 r. na łamach wydawnictwa GOFIN w biuletynie "Ubezpieczenia i prawo pracy nr 10” – Spółka powinna dokonać korekty podatku dochodowego od wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej nieprzekraczających miesięcznie 200,00 zł brutto i obliczyć go zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 18% przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w odniesieniu do opodatkowania przychodu z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, niebędącym pracownikiem Spółki,
  • nieprawidłowe w kwestii opodatkowania przychodu z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, będącym pracownikiem Spółki.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście.

W świetle art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Z treści art. 30 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania.

Natomiast – na mocy – art. 41 ust. 4 tej ustawy płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych - z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 5a tej ustawy - wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych.

Kwoty pobranego podatku płatnik obowiązany jest na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy przekazać w terminie do dnia 20-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kwoty wynagrodzeń wypłacane czterem członkom Rady Nadzorczej Spółki zostały określone w kwocie miesięcznej 200 zł. Jednakże dwóch członków Rady to pracownicy Spółki a dwoje z członków to osoby obce dla Spółki.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku stan faktyczny oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, iż kwota w wysokości 200 zł miesięcznie wypłacana pracownikom pełniących jednocześnie funkcje członków Rady Nadzorczej Spółki będzie podlegała regulacji zawartej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast kwota 200 zł wypłacana członkom Rady Nadzorczej (niebędącym pracownikami Spółki) będzie podlegała regulacji zawartej w art. 30 ust. 1 pkt 5a tej ustawy.

Zatem Spółka powinna dokonać korekty uprzednio złożonych deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych, wyłącznie w odniesieniu do wypłacanej kwoty w wysokości 200 zł miesięcznie osobom niebędącym pracownikami Spółki (obcym dla Spółki).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj