Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-419/09/AB
z 17 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-419/09/AB
Data
2009.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości


Istota interpretacji
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją.



Wniosek ORD-IN 981 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 20 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniu 23 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją,

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 14 lipca 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 23 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zgodnie z umową zawartą z PARP z dnia 30 września 2008r., otrzymał dofinansowanie na realizację projektu „Opracowanie wzoru użytkowego z komunikacją bezprzewodową”. Wydatki kwalifikowane objęte wsparciem to inwestycje, doradztwo i szkolenie. Pierwsze wydatki kwalifikowane związane z projektem poniósł w 2008 r. i były to wydatki na zakup oprogramowania (wartości niematerialne i prawne) i wydatki na opracowanie projektu i wykonanie prototypu urządzenia (wynagrodzenie bezosobowe) oraz doradztwo wdrożenia do produkcji (usługi obce). Oprogramowanie zostało przyjęte jako wartości niematerialne i prawne i dokonywano odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tym, że zaliczono je w koszty stanowiące koszt uzyskania przychodu w wysokości kwoty nie stanowiącej wydatków kwalifikowanych. Pozostałą część stanowiącą wydatki kwalifikowane ujęto w koszty ale nie stanowiące kosztu uzyskania przychodu. Natomiast wydatki na opracowanie projektu i wykonanie prototypu urządzenia (wynagrodzenie bezosobowe) oraz wydatki na doradztwo wdrożenia do produkcji zostały ujęte w całości w koszty stanowiące koszt uzyskania przychodu. Wydatki te są w 50% wydatkami kwalifikowanymi. Wydatki te były poniesione w 2008r. i też w tym roku zostały uznane za koszt uzyskania przychodu. Pierwsze dofinansowanie Wnioskodawca otrzymał w maju 2009r. Uruchomienie produkcji i sprzedaż urządzenia nastąpi w 2009r.

W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano, że dofinansowanie (dotacja) pochodzi w 15% ze środków budżetu państwa (wkład krajowy) oraz w 85% ze środków Unii Europejskiej na lata 2007-2013 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 4: Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia, działanie 4.2: Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstw oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

Ewidencję zdarzeń gospodarczych prowadzi w księgach handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy słusznie zaliczono te wydatki w koszty stanowiące koszt uzyskania przychodu 2008r....

Czy wydatki związane z przedstawionym dofinansowaniem są kosztami uzyskania przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na opracowanie techniczne prototypu urządzenia …, budowę prototypu odnoszone są w momencie ich poniesienia w całości w koszty stanowiące koszt uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego. Zakupione maszyny i oprogramowanie do produkcji seryjnej urządzenia są amortyzowane. Amortyzacja powinna być rozliczona wskaźnikiem w jakim nakłady na zakup maszyn i oprogramowania zostały sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jako koszty nie stanowiące kosztu uzyskania przychodu. Pozostała część będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle cytowanego wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, co do zasady otrzymane środki finansowe (dofinansowanie) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem tej ich (jego) części, która została przeznaczona na nabycie (wytworzenie) środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z kolei stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z Budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca w dniu 30 września 2008 r. podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie której otrzymał dofinansowanie na realizację projektu „Opracowanie wzoru użytkowego z komunikacją bezprzewodową”. Dofinansowanie (dotacja) pochodzi w 15% ze środków budżetu państwa (wkład krajowy) oraz w 85% ze środków Unii Europejskiej na lata 2007-2013 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 4: Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia, działanie 4.2: Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstw oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). W czasie realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki kwalifikowane związane z projektem i były to wydatki na zakup oprogramowania, opracowanie projektu i wykonanie prototypu urządzenia oraz doradztwo wdrożenia do produkcji. Zakupione oprogramowanie, jako wartości niematerialne i prawne zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 – 2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast współfinansujące środki krajowe pochodzące z budżetu państwa mogą korzystać ze zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 47c tej ustawy, jeżeli środki te wypłacane są przez agencje rządowe.

W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jednakże tylko u jej beneficjenta.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż jeżeli w związku z realizacją programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, wnioskodawca otrzymał dofinansowanie (dotację) to środki te:

  • w części przeznaczonej na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektów, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 47c i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie, wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.
  • w części przeznaczonej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od ww. zakupionych wartości niematerialnych i prawnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W świetle powyższego, wydatki sfinansowane z dotacji, w części nie przeznaczonej na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych od tej ich części wartości, która została sfinansowana dotacją pochodzącą zarówno ze środków krajowych jak i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj