Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-358/09/MCZ
z 14 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-358/09/MCZ
Data
2009.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Niemcy
renta
renta zagraniczna
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy niemiecka emerytura wypłacana od 01.05.2004r. przez Federalny Zakład Ubezpieczeń dla pracowników umysłowych (Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte) jest zwolniona w Polsce z opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?



Wniosek ORD-IN 538 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 21 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacania emerytury z niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte osobie fizycznej zamieszkałej w Polsce

  • w części dotyczącej emerytury wypłacanej do 31 grudnia 2004r.- jest nieprawidłowe
  • w części dotyczącej emerytury wypłacanej od 01 stycznia 2005r.- jest prawidłowe.

­

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacania emerytury wypłacanej z niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte osobie fizycznej zamieszkałej w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 01 maja 2004r. wnioskodawca otrzymuje emeryturę przyznaną przez niemiecki Federalny Zakład Ubezpieczeń dla pracowników umysłowych (Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte). Emerytura aktualnie jest wypłacana na koniec każdego miesiąca na rachunek bankowy, który wnioskodawca posiada w Niemczech.

Otrzymywaną emeryturę po przeliczeniu na złote (po kursie średnim ustalonym przez NBP na dzień wypłaty) wnioskodawca przyjmował jako przychód do zeznania o wysokości osiągniętego dochodu od 2004r. (PIT-36) w poz. "inne źródła". Od niemieckiego Federalnego Zakładu Ubezpieczeń po zakończeniu roku wnioskodawca nie otrzymał żadnego rozliczenia, stąd też w rozliczeniu rocznym w poz. "pobrane zaliczki" wykazywał zero. Dochód z otrzymywanej emerytury (równy przychodowi) był opodatkowany według skali podatkowej. Do wniosku zostało dołączone uwierzytelnione tłumaczenie decyzji emerytalnej z języka niemieckiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywana emerytura (miesięcznie aktualnie 408 euro) przekazywana z Federalnego Zakładu Ubezpieczeń pracowników umysłowych (Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte) na konto osobiste w Niemczech, podlega opodatkowaniu w Polsce...

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymywana emerytura przyznana przez Federalny Zakład Ubezpieczeń dla pracowników umysłowych (Bundesersicherungsanstalt fur Angestellte) nie podlega opodatkowaniu w Polsce i nie powinna być ujmowana do rozliczenia rocznego.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy z dnia 13 maja 2003r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku emerytury otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym umawiającym się państwie (w Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń drugiego umawiającego się państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie, czyli w Niemczech.

Otrzymywana zatem emerytura przez wnioskodawcę dotyczy postanowień art. 18 ust 2 umowy i nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 19 umowy zawartej między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 18 grudnia 1972r. (Dz. U. z 1975r. Nr 31, poz. 163 ze zm.) dochody nie wymienione wyraźnie w poprzednich artykułach (a dochody z emerytury i renty nie zostały wymienione w poprzednich artykułach) – mogą być opodatkowane tylko w państwie, w którym mają miejsce zamieszkania osoby uzyskujące dochody z tego tytułu. Umowa ta obowiązywała do końca 2004r.

Z powyższych przepisów wynika, iż emerytura otrzymywana z Niemiec, wypłacana do końca 2004r. osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, podlegała opodatkowaniu tylko w Polsce.

W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003r. (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90), obowiązującej od 01 stycznia 2005r. emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polska) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (Polska).

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (Niemcy).

Świadczeniami, których dotyczą postanowienia art. 18 ust. 2 umowy, są m.in. świadczenia przyznane przez Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika iż, wnioskodawca otrzymuje emeryturę przyznaną przez niemiecki Federalny Zakład Ubezpieczeń dla pracowników umysłowych (Bundesversicherungsanstalt fur Angestellte).

Zatem mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz faktyczny, należy stwierdzić, że emerytura ta jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, o którym mowa w art. 18 ust. 2 ww. umowy i od 01 stycznia 2005r. podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Tym samym ww. emerytura wypłacana po 01 stycznia 2005r. zgodnie z postanowieniami umowy nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów, należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko – Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj