Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-574/09-2/BS
z 28 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-574/09-2/BS
Data
2009.08.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse
pośrednictwo
ubezpieczenia
usługi pomocnicze
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania usług pośrednictwa finansowego.



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2009 r. (data wpływu 12.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.90 „usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.90 „usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki (dalej: „Spółka”) jest między innymi prowadzenie działalności wspomagającej usługi ubezpieczeniowe (działalność ta, zgodnie z umową Spółki, zaklasyfikowana jest wg Polskiej Klasyfikacji Działalności obowiązującej od 1 stycznia 2008 r. jako „działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat” - 66.21.Z oraz „pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne” - 66.29.Z).

W ramach swojej działalności Spółka zawarła umowy z zakładem ubezpieczeń, na mocy której to umowy zakład ubezpieczeń zlecił Spółce wykonywanie czynności związanych z procesem wstępnej likwidacji szkody powstałej u swoich klientów.

Przedmiotowa usługa obejmuje następujące czynności:

  • czynności w ramach przyjęcia zgłoszenia szkody, obejmujące: pomoc poszkodowanemu/ ubezpieczonemu podczas zdarzenia (informacja telefoniczna i/lub przekierowanie do operatora assistance), przyjęcie telefonicznej informacji o szkodzie, przyjęcie telefonicznego zgłoszenia szkody, przyjęcie zgłoszenia szkody w sposób inny niż telefoniczny, współpracę z osobami odpowiedzialnymi ze strony zakładu ubezpieczeń za rejestrację szkody i wstępne sprawdzenie pokrycia ubezpieczeniowego w systemie dziedzinowym zakładu ubezpieczeń, wstępną segmentację szkody, przydzielenie likwidatora do sprawy szkodowej, wysłanie wstępnej korespondencji standardowej, przekazanie dokumentacji elektronicznej i papierowej związanej z wykonywaniem usług do zakładu ubezpieczeń, rejestrację danych związanych z realizacją powyższych zadań w systemie informatycznym, udostępnianie pracownikom zakładu ubezpieczeń nagrań rozmów prowadzonych przez likwidatorów, informację na temat statusu sprawy szkodowej.
  • czynności w ramach oględzin przedmiotu szkody, obejmujące: kontakt z klientem i umówienie się na oględziny przedmiotu szkody i miejsca zdarzenia, dokonywanie oględzin przedmiotu szkody w celu ustalenia zakresu oraz charakteru uszkodzeń, oględziny miejsca zdarzenia, oględziny przedmiotów szkody w trakcie i po naprawie, odbiór dokumentów od klienta, prokuratury, sądów, wykonywanie opinii specjalistycznych, zlecenie lustracji ekspertowi zewnętrznemu.
  • czynności mające na celu ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i podjęcie decyzji odszkodowawczej, obejmujące: odbiór protokółu oględzin, analizę dokumentacji szkodowej i ustalenie odpowiedzialności (ustalenie związków przyczynowo - skutkowych), ustalenie wysokości odszkodowania, przygotowanie kosztorysu/weryfikacja roszczeń, ustalenie i aktualizacja kwoty rezerwy, podejmowanie dodatkowych działań wyjaśniających w sprawach wskazanych przez zakład ubezpieczeń, kontakty z organami ścigania, administracji państwowej, samorządowej i innymi zakładami ubezpieczeń w celu ustalenia odpowiedzialności, przygotowanie i podjęcie decyzji (składanie oświadczeń w sprawach roszczeń) - wypłata/odmowa, przygotowanie i podjęcie decyzji w sprawie wypłat technicznych, przekazanie ustaleń i podjętych decyzji do zakładu ubezpieczeń w celu rejestracji w systemie dziedzinowym zakładu ubezpieczeń, przygotowanie dokumentacji regresowej i przekazanie do windykacji zakładowi ubezpieczeń, archiwizację akt szkodowych, analizowanie wniesionych skargi wniosków w związku z likwidacją szkód obsługiwanych przez Spółkę oraz przygotowywanie swojego stanowiska w zakresie skargi; prowadzenie rejestrów ubezpieczeniowych w zakresie szkód likwidowanych przez Spółkę.
  • czynności związane z ustaleniem wartości przedmiotu ubezpieczenia.

Przedmiotem umowy może być także świadczenie innych czynności ubezpieczeniowych (np. oględziny przed zawarciem umowy ubezpieczenia), zgodnie z ustawą o działalności ubezpieczeniowej, o ile zostanie to dodatkowo zlecone w aneksie do umowy.

Mając na uwadze charakter wymienionych wyżej usług, Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego o informacje na temat właściwej klasyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r., dalej: „PKWiU obowiązujące dla celów podatku od towarów i usług”). Spółka w niniejszym piśmie wskazała, iż w jej ocenie, przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu „usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe” (PKWiU: 67.20.10-00.90). W dniu 8 maja 2009 r. Ośrodek wydał informację na temat klasyfikacji statystycznej, w której to potwierdził wyżej przedstawione stanowisko Spółki. Przedmiotowe pismo (…), jak również wniosek Spółki, stanowią załącznik do niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, a także własne stanowisko w sprawie, Spółka uprzejmie zwraca się o potwierdzenie, iż usługi które będzie świadczyć, a które to usługi zgodnie z PKWU właściwą dla celów podatku od towarów i usług mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 67.20.10-00.90, stanowią usługi zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Świadczone przez Spółkę usługi podlegać będą zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W pierwszej kolejności, Spółka zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej: Ustawa VAT, dla celów podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki). Poprzez wskazane wyżej klasyfikacje rozumieć należy rozporządzenia Rady Ministrów wydane na podstawie art. 40 Ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z dnia 31 lipca 1995 r.). Wskazać przy tym należy, iż dla celów podatku od towarów i usług (zgodnie z § 2 aktualnie obowiązującego rozporządzenia) stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Spółka zwraca uwagę, iż klasyfikacji świadczonych przez siebie usług dokonuje podatnik lub też, jeśli podatnik ma wątpliwość odnośnie właściwej klasyfikacji, może zwrócić się on do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z prośbą o informację na temat prawidłowej klasyfikacji.

Mając powyższe na uwadze, Spółka pragnie podkreślić, iż 8 maja 2009 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego udzielił Spółce informacji, iż usługi, które Spółka zamierza świadczyć (opisane w sposób identyczny do opisu przedstawionego w niniejszym wniosku), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 – „usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

Spółka zgadza się z powyższą klasyfikacją. Jak wynika z przedstawionego opisu, usługi świadczone przez Spółkę związane są z likwidacją szkód. Są to zatem usługi związane bezpośrednio z działalnością ubezpieczeniową zakładów ubezpieczeń. Wynika to z faktu, że są to niewątpliwie usługi pomocnicze do usług ubezpieczeniowych, a bez ich wykonania nie jest możliwe zapewnienie klientom zakładów ubezpieczeń skutecznej ochrony ubezpieczeniowej.

Należy także podkreślić, że przedstawiona powyżej klasyfikacja opisywanych usług znajduje potwierdzenie również w dokumencie „Uwagi Wyjaśniające do Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Główny Urząd Statystyczny, Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Statystyki. Zgodnie z tym wydawnictwem, „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych)” - PKWiU 67.2010 obejmują usługi w zakresie lub ściśle związane z ubezpieczeniami i funduszem emerytalno-rentowym, inne niż pośrednictwo finansowe, takie jak <...> administracyjna obsługa akcji ratowniczych, usługi w zakresie uregulowań prawnych i monitorowania odszkodowań ubezpieczeniowych i inne usługi pomocnicze w stosunku do ubezpieczeń i funduszy emerytalno-rentowych, gdzie indziej nie sklasyfikowane”. Należy podkreślić, że chociaż cytowane opracowanie dotyczy nieobowiązującej już Klasyfikacji Wyrobów i Usług, to struktura grupowania 67 omawianej klasyfikacji nie uległa zasadniczym zmianom, dzięki czemu przytoczone wyjaśnienie nie traci swojej aktualności.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług zalicza się m.in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do Ustawy VAT. Przedmiotowy załącznik natomiast wskazuje na sekcję J ex (65-67) PKWiU (usługi pośrednictwa finansowego), która to zawiera również wskazane wyżej grupowanie, jako na usługi zwolnione z podatku od towarów i usług (grupowanie to przy tym nie znajduje się wśród wyłączeń z ogólnego zwolnienia dla usług pośrednictwa finansowego, wskazanych w załączniku nr 4).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, przedmiotowe usługi, jako wskazane w załączniku nr 4 do Ustawy VAT jako usługi pośrednictwa finansowego zwolnione, podlegać będą zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj