Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-994/09/AM
z 1 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-994/09/AM
Data
2009.09.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
darowizna
koszty uzyskania przychodów
podatek
rozliczanie straty
specjalna strefa ekonomiczna
wyłączenie z kosztów


Istota interpretacji
Czy Spółka w sposób prawidłowy zastosowała § 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej. Czy kwotę zwolnienia powinna pomniejszyć o przekazane darowizny jako wydatki nie przeznaczone na rozwój strefy i od nich odrębnie obliczyć i zapłacić podatek? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 czerwca 2009 r.) uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 26 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Specjalna Strefa Ekonomiczna jest spółką zarządzającą obszarem strefy. Nie jest przedsiębiorcą strefowym i nie korzysta z ulg przysługujących takim przedsiębiorcom.

Za rok 2008 Spółka obliczyła dochód podatkowy zgodnie z treścią ustawy o p.d.o.p., uwzględniając między innymi przekazane darowizny jako koszty nie stanowiące kosztu uzyskania przychodu. Część dochodu obniżyła o stratę z lat ubiegłych. Kwota tego obniżenia przewyższała wszystkie koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu (w tym kwotę darowizn). Pozostałą część dochodu obniżyła o wydatki poniesione w 2007r. na zakup gruntu, który Spółka chce w przyszłości sprzedać lub wydzierżawić na potrzeby przedsiębiorców, którzy będą ubiegać się o zezwolenie na działalność w strefie. Grunt ten położony jest na terenie objętym strefą.

Jako podstawę tego zwolnienia przyjęto § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 15 grudnia 2008r.w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej ( Dz. U. z 2008r. Nr 232 poz. 1558 ze zm.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka w sposób prawidłowy zastosowała § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1558 ze zm.). Czy kwotę zwolnienia powinna pomniejszyć o przekazane darowizny jako wydatki nie przeznaczone na rozwój strefy i od nich odrębnie obliczyć i zapłacić podatek... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Spółka poniosła wydatek na zakup nieruchomości (grunt) z przeznaczeniem na rozwój strefy. Zdaniem Spółki zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, mogła tę kwotę odliczyć od dochodu nie pomniejszając jej o wydatek stanowiący darowiznę, która jako koszt nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu, powiększyła dochód do opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 01 lutego 2007 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 26, poz. 164 ze zm.), zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych dochody zarządzającego strefą w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele rozwoju strefy, w tym na nabycie przez zarządzającego nieruchomości lub innych rzeczy służących do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz modernizację i rozbudowę infrastruktury gospodarczej i technicznej na terenie strefy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka obniżyła dochód za 2008 r. o wydatki poniesione w 2007 r. na zakup gruntu, który zamierza w przyszłości sprzedać lub wydzierżawić na potrzeby przedsiębiorców, ubiegających się o zezwolenie na działalność w strefie.

Mając powyższe na uwadze, wydatek poniesiony w 2007 r. na zakup nieruchomości (gruntu) z przeznaczeniem na rozwój strefy zwolniony jest od podatku dochodowego od osób prawnych w części wydatkowanej w roku podatkowym (2007 r.) lub w roku po nim następującym (2008 r.) na cele rozwoju strefy, bez konieczności pomniejszenia jej o wydatek stanowiący darowiznę.

Zatem stanowisko Spółki co do zasady jest prawidłowe.

Jednakże podstawą prawną zwolnienia z tytułu wydatku poniesionego w 2007 r. jest § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 01 lutego 2007 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, a nie jak Spółka wskazała § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 15 grudnia 2008r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, które weszło w życie 30 grudnia 2008 r. Z tego tez względu stanowisko Spółki uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj