Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-829/09-2/IK
z 12 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-829/09-2/IK
Data
2009.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
darowizna
gmina
kanalizacja
wpłaty partycypacyjne


Istota interpretacji
Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 287 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009r. (data wpływu 29 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w prawa zakresie:

  • opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami - jest prawidłowe,
  • opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów przyłączy do sieci lub przydomowych oczyszczalni – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, min. umów o najem lokali komunalnych oraz innych. Gmina prowadzi inwestycje: „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami”. Mieszkańcy dokonują wpłat na rzecz gminy z tytułu partycypacji w kosztach realizacji tych zadań na podstawie umów zawartych pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości. Po zakończeniu inwestycji Gmina jest właścicielem budowli, którą przekazuje mieszkańcom do używania na podstawie umowy użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez mieszkańców gminy wpłaty związane z realizacją inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie są to bowiem czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 i pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wykonanie sieci oraz przyłącza nie może być uznane za dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec nie nabywa własności towaru (przyłącza bądź oczyszczalni). Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy, gdyż mieszkańcy nie korzystają po wybudowaniu oczyszczalni lub sieci z żadnych ulg czy bonifikat przy dostarczaniu wody i odbiorze ścieków. Dokonywane wpłaty nie mają jakiegokolwiek wpływu na późniejszą cenę jednostkową za usługi wodno - kanalizacyjne świadczone przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Sp. z o. o. na terenie naszej Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie :

  • opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami - jest prawidłowe,
  • opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów przyłączy do sieci lub przydomowych oczyszczalni – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o czym stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych – art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy.

Z kolei, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzania ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. O zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (określonych w art. 2 pkt 14 i 16 wymienionej ustawy) obowiązane jest przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia – zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy – na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci, oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Tym samym budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina prowadzi inwestycje: „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami”. Mieszkańcy dokonują wpłat na rzecz gminy z tytułu partycypacji w kosztach realizacji tych zadań na podstawie umów zawartych pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości. Po zakończeniu inwestycji Gmina jest właścicielem budowli, którą przekazuje mieszkańcom do używania na podstawie umowy użyczenia.

W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone wpłaty przez mieszkańców z tytułu partycypacji w kosztach realizacji zadań dot. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika bowiem z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, przedmiotowe wpłaty nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są współfinansowaniem inwestycji realizowanej przez Gminę, w ramach wykonywania zadań własnych.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zatem, dokonywane wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki, nie mieszcząca się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wybudowana sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy i po zakończeniu budowy zostanie przekazana mieszkańcom. W tym zakresie uznano stanowisko Gminy za prawidłowe.

Natomiast, dokonywane przez mieszkańców wpłaty na pokrycie częściowych kosztów jeśli dotyczą budowy przyłączy kanalizacyjnych do sieci wodociągowych będą podlegały podatkiem od towarów i usług, ponieważ budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy. Powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Dlatego w tym zakresie uznano stanowisko Gminy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj