Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1027/09/KG
z 10 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1027/09/KG
Data
2009.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
fundacje
renowacja


Istota interpretacji
Fundacja nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z pracami budowlano-renowacyjnymi w zamku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009r. (data wpływu 28 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku realizacją projektu pn. „Zamek -centrum sztuki i rzemiosła dawnego” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku realizacją projektu pn. „Zamek -centrum sztuki i rzemiosła dawnego”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik otrzymał dofinansowanie w ramach działania 4.1 Infrastruktura kultury Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „Zamek -centrum sztuki i rzemiosła dawnego”.

Realizacja projektu przebiegać będzie w jedenastu etapach – będą to prace budowlane. Uprzednio Podatnik dokona wyboru wykonawców robót budowlanych, digitalizacji gromadzonych informacji dot. poszczególnych etapów, konserwacji zamku oraz prowadził będzie działania promocyjne. Etapy obejmą kolejno: wykonanie stropów, dachu, wzmocnienie ścian i filarów, wykonanie instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej, alarmowej, wykonanie tynków zewnętrznych, wykonanie trzech ciągów schodów, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, wykonanie stanu surowego kominków, wykonanie posadzki cementowej, montaż stolarki okiennej, montaż stolarki drzwiowej, wykonanie podłóg drewnianych, wykonanie wentylacji mechanicznej i strefowej wraz z instalacją gazową wykonanie elewacji, montaż windy z platformą wewnętrzną dla niepełnosprawnych, roboty malarskie, licowanie ścian płytkami w łazienkach i ubikacjach, wykonanie nawierzchni dziedzińca oraz urządzenie ogrodu wokół zamku. Prace te zostaną wykonane na rzecz podatnika przez niezależną od niego firmę budowlaną.

Podatnik nie prowadzi i nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej. Jego działania będą miały charakter pro publico bono na zasadach non profit – Podatnik zamierza stworzyć muzeum, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia wraz z wyposażeniem oraz będą mogły odbywać się koncerty. Działalność ta nie będzie generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, zatem podatnik nie będzie z tegoż tytułu wystawiał faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podatnik będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od faktur VAT potwierdzających nabycie usług budowlano-renowacyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podatnik zamierza stworzyć muzeum, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia wraz z wyposażeniem oraz odbywać się będą koncerty, wystawy, itp. Jak wskazano już powyżej, z tytułu swej działalności podatnik nie będzie wystawiał faktur VAT, gdyż nie będzie ona generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.

Podatnik otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego Województwa dofinansowanie projektu „Zamek .-centrum sztuki i rzemiosła dawnego”. Projekt ten będzie składał się z jedenastu etapów. Wykonanie poszczególnych etapów zostanie zlecone firmie budowlanej. Prace mają na celu m.in. rekonstrukcje dachu obiektu, wzmocnienie stropów oraz ścian, wykonanie instalacji elektrycznej, przeciwpożarowej, alarmowej, wykonanie tynków zewnętrznych, wykonanie trzech ciągów schodów, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, wykonanie stanu surowego kominków, wykonanie posadzki cementowej, montaż stolarki okiennej, montaż stolarki drzwiowej, wykonanie podłóg drewnianych, wykonanie wentylacji mechanicznej i strefowej wraz z instalacją gazową, wykonanie elewacji, montaż windy z platformą wewnętrzną dla niepełnosprawnych, roboty malarskie, licowanie ścian płytkami w łazienkach i ubikacjach, wykonanie nawierzchni dziedzińca oraz urządzenie ogrodu wokół zamku. Prace te zostaną wykonane na rzecz Podatnika przez niezależną od niego firmę budowlaną.

Podatnik nie prowadzi i nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej. Jego działania będą miały charakter pro publico bono na zasadach non profit – Podatnik zamierza stworzyć muzeum, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia wraz z wyposażeniem oraz będą mogły odbywać się koncerty. Działalność ta nie będzie generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, zatem podatnik nie będzie z tegoż tytułu wystawiał faktur VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika przy nabyciu towarów usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Aby jednak podatnik mógł skorzystać z tego uprawnienia, konieczne jest spełnienie przesłanek z ustawy o podatku od towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje bowiem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. gdy wystąpi związek pomiędzy podatkiem naliczonym a sprzedażą opodatkowaną. Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności gospodarczej, wówczas podatnikowi przysługiwać będzie prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Nabycie przez podatnika usług budowlano-renowacyjnych nie będzie miało związku z jego działalnością.

W związku z tym podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT potwierdzających nabycie powyższych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach działania 4.1 Infrastruktura kultury Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „Zamek -centrum sztuki i rzemiosła dawnego”.

W treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca zamierza stworzyć muzeum, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia wraz z wyposażeniem oraz odbywać się będą koncerty, wystawy, itp.

Podatnik nie prowadzi i nie zamierza prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej. Jego działania będą miały charakter pro publico bono na zasadach non profit – Podatnik zamierza stworzyć muzeum, w którym prezentowane będą odrestaurowane pomieszczenia wraz z wyposażeniem oraz będą mogły odbywać się koncerty. Działalność ta nie będzie generowała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu,

W oparciu o tak przedstawione zdarzenia przyszłe należy stwierdzić, iż usługi, które Wnioskodawca będzie nabywał w związku z projektem polegającym na stworzeniu muzeum nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, innymi słowy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie zatem miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn. „Zamek -centrum sztuki i rzemiosła dawnego”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie muzeum, które Wnioskodawca zamierza stworzyć nie będzie generowało sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj