Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-860/09/BG
z 19 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-860/09/BG
Data
2009.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przychody


Słowa kluczowe
aport
likwidacja
opodatkowanie
przychód
rozwiązanie
skutki podatkowe
spółka komandytowa
wkład
wkłady niepieniężne
wystapienie ze spółki
zwrot


Istota interpretacji
Czy zwrot przez Spółkę komandytową całości lub części wkładu wniesionego przez Spółkę spowoduje powstanie przychodu po stronie Spółki, w sytuacji gdy wartość zwróconego wkładu nie przekroczy jego wartości z dnia wniesienia?



Wniosek ORD-IN 723 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku ze zwrotem całości lub części wkładu wniesionego do spółki komandytowej, w sytuacji gdy wartość zwróconego wkładu nie przekroczy jego wartości z dnia wniesienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości powstania przychodu w związku ze zwrotem całości lub części wkładu wniesionego do spółki komandytowej, w sytuacji gdy wartość zwróconego wkładu nie przekroczy jego wartości z dnia wniesienia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka działa w branży deweloperskiej i prowadzi liczne projekty inwestycyjne. W związku z prowadzoną działalnością rozważa przystąpienie do spółki komandytowej (dalej: „Spółka komandytowa”). Jako wkład Spółka wniesie budynki i/lub lokale mieszkalne (dalej: „Nieruchomości"). W przyszłości rozważane jest wycofanie wkładu ze Spółki komandytowej w całości lub w części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrot przez Spółkę komandytową całości lub części wkładu wniesionego przez Spółkę spowoduje powstanie przychodu po stronie Spółki, w sytuacji gdy wartość zwróconego wkładu nie przekroczy jego wartości z dnia wniesienia...

Zdaniem Spółki, zwrot wkładu wniesionego do Spółki komandytowej nie będzie stanowił przychodu Spółki do wysokości wniesionego wkładu określonego w umowie Spółki komandytowej, niezależnie czy zwrot dokonany będzie w całości, czy w części.

W myśl art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej: „KSH"), spółka komandytowa jest zaliczana do spółek osobowych. Zgodnie z art. 8 § KSH, spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Spółka osobowa prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą. Ma zatem zdolność do czynności prawnej, ale nie posiada osobowości prawnej. Spółki takie nie są podatnikami podatku dochodowego - podatnikami z tytułu dochodów wypracowanych przez takie spółki są natomiast ich wspólnicy, proporcjonalnie do posiadanego udziału.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54. poz. 654; dalej: „Ustawa CIT"), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału.

Z kolei na podstawie art. 5 ust. 2 Ustawy CIT zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Z powyższej regulacji wynika, że przychód wspólnika z udziału w spółce osobowej, jak i koszty uzyskania tego przychodu ustala się na podstawie posiadanego przezeń udziału. Ustawy CIT w żadnym z pozostałych artykułów nie odnosi się do zasad opodatkowania wspólników spółki osobowej, w tym w szczególności do wycofywania wkładów.

Zdaniem Spółki, w odniesieniu do wycofania wkładów ze Spółki komandytowej pośrednie zastosowanie powinien mieć art. 12 ust. 4 pkt 6a Ustawy CIT. Zgodnie z nim do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Dokonanie wkładu do spółki osobowej nie stanowi kosztu podatkowego wnoszącego wkład. W efekcie, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a Ustawy CIT jego zwrot również nie powinien stanowić przychodu podatkowego.

Do podobnego wniosku prowadzi wykładnia systemowa, zgodnie z którą pośrednie zastosowanie mógłby znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80 poz. 350 z późn. zm.; dalej: „Ustawa PIT"). Zgodnie z nim nie stanowią przychodu przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych wkładów. W efekcie, nie podlegałby opodatkowaniu zwrot wkładów do spółki osobowej do wysokości w jakiej wkłady te zostały określone w umowie spółki osobowej.

Do podobnego wniosku prowadzi również koncepcja transparentności podatkowej spółek osobowych. Transakcje pomiędzy spółką osobową, a jej wspólnikiem traktowane do pewnego stopnia na gruncie podatku dochodowego jak transakcje dokonywane „w obrębie" jednego podatnika podatku dochodowego. W konsekwencji, w przypadku likwidacji takich spółek nie znajdą zastosowania przepisy Ustawy CIT dotyczące podatku z tytułu likwidacji spółek kapitałowych (art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 Ustawy CIT).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej regulacje prawa podatkowego i prawa handlowego, w ocenie Spółki, wypłacona jej, a ustalona w procesie likwidacji Spółki komandytowej kwota pieniężna nie będzie stanowiła jej przychodu do wysokości odpowiadającej wartości wkładu określonego w umowie spółki. Jedynie nadwyżkę przekraczającą wartość wkładu, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych (ale tylko w przypadku, gdy środki te nie zostały jeszcze przez nią uprzednio opodatkowane na podstawie art. 5 ustawy o pdop).

Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że podobne stanowisko było już wyrażane w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego.

Dla przykładu można wskazać:

  • interpretację indywidualną prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 24 lutego 2009r,
  • interpretację indywidualną prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 26 listopada 2008r.,
  • interpretację indywidualną prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 30 października 2008r.

Podsumowując, zdaniem Spółki zwrot wkładu stanowić będzie przychód dla Spółki w kwocie przekraczającej wartość wniesionego wkładu niepieniężnego określonego w umowie Spółki komandytowej. Zatem w przypadku otrzymania przez Spółkę zwrotu w wysokości nie przekraczającej wartości wkładu, zwrot taki nie będzie opodatkowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj