Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-448/09/CzP
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-448/09/CzP
Data
2009.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
darowizna
dotacja
dzierżawa
oświata
szkoły


Istota interpretacji
Czy przedsiębiorstwo prawidłowo kwalifikuje jako dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, dochody Szkoły Przyzakładowej, którymi są:1. dotacje Urzędu Miasta otrzymane na podstawie ustawy o systemie oświaty2. dotacje z funduszy Miasta otrzymywane na podstawie ustawy o systemie oświaty3. wpływy z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły 4. darowizny



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 kwietnia 2009r.) uzupełnionym w dniu 20 lipca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu:

  • dotacji z Urzędu Miasta otrzymanych na podstawie ustawy o systemie oświaty
  • dotacji z Unii Europejskiej (np. w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”),
  • jest prawidłowe,
  • dzierżawy pomieszczeń Szkoły Przyzakładowej,
  • darowizn
  • jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania uzyskanych dochodów z tytułu:

  • dotacji z Urzędu Miasta otrzymanych na podstawie ustawy o systemie oświaty,
  • dotacji z Unii Europejskiej (np. w ramach programu „Uczenie się przez życie”),
  • dzierżawy pomieszczeń Szkoły Przyzakładowej,
  • darowizn.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 13 lipca 2009r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura 20 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka posiada w swojej strukturze organizacyjnej Zespół Szkół Przyzakładowych utworzony w 1978 r. przez Kuratora Oświaty i Wychowania. Zespół Szkół Przyzakładowych działa w ramach Spółki jako zakład samobilansujący, natomiast w myśl przepisów ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. nr 256 z 2004 r. poz. 2572) jest szkołą publiczną. Spółka jako organ prowadzący Szkołę ma wpisany w swoim Statucie przedmiot działalności wg PKD: 80 22 A – Szkoły zasadnicze. Działalność Zespołu Szkół Przyzakładowych jest finansowana:

  1. dotacją Urzędu Miasta
  2. dotacjami z funduszy UE (np. w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”)
  3. wpływami z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły
  4. darowiznami

Spółka prowadząc Szkołę jako zakład samobilansujący dołącza jej przychody oraz poniesione koszty do swoich przychodów i kosztów stanowiących podstawę obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Przy obliczaniu podatku dochodowego od osób prawnych, dochody Szkoły wymienione powyżej w punktach 1-4 są traktowane jako zwolnione na mocy art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dochody wymienione w punkcie 1 zwalniane są na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21, a dochody wymienione w punktach 2, 3, 4 na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4).

W konsekwencji koszty funkcjonowania Szkoły nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż:

  • dotacja w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” została przyznana na podstawie umowy z dnia 04 marca 2008r.,
  • środki stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną przyznaną na podstawie Decyzji nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006r. ustanawiającej program działań w zakresie uczenia się przez całe życie opublikowanej w Dzienniku Urzędowym UE L327/45 z 24 listopada 2006r.,
  • środki przekazywane są przez Fundację z siedzibą Warszawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo kwalifikuje jako dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, dochody tej Szkoły, którymi są:

  1. dotacje z Urzędu Miasta otrzymywane na podstawie ustawy o systemie oświaty,
  2. dotacje z funduszy UE (np. w ramach programu „Uczenie się przez życie”),
  3. wpływy z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły,
  4. darowizny.

Zdaniem Spółki art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi m. in., że zwolnione są z podatku dochodowego dotacje otrzymane na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych. A zatem dotacje otrzymywane z Urzędu Miasta (gminy), przyznawane na podstawie ustawy o systemie oświaty, na pokrycie kosztów funkcjonowania Szkoły należy uznać za zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi m. in., że zwolnione są z podatku dochodowego dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa, w części przeznaczonej na te cele. A zatem dochody Szkoły w postaci dotacji unijnych, wpływów z dzierżaw, darowizn, przeznaczone na cele statutowe także należy uznać za zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi Zespół Szkół Przyzakładowych, który w myśl przepisów ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 ze zm.) jest szkołą publiczną. Ww. Zespół Szkół znajduje się strukturze organizacyjnej Spółki. Działalność ww. Zespołu Szkół jest finansowana m. in. z dotacji otrzymanych z Urzędu Miasta na podstawie ww. ustawy o systemie oświaty. Dotacje te przyznawane są na pokrycie kosztów funkcjonowania szkoły.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej dalej jako „ustawa o pdop”) wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.

Zatem z art. 17 ust. 1 pkt 21 w/w ustawy wynika, iż zwolnienie w nim zawarte dotyczy dwu kategorii podatkowych, a mianowicie:

  1. dotacji itp. otrzymanych na pokrycie kosztów,
  2. dotacji uzyskanych jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę dotacje z Urzędu Miasta na pokrycie kosztów funkcjonowania Zespołu Szkół Przyzakładowych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

A zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego wynika ponadto, iż działalność ww. Zespołu Szkół jest finansowana dotacji z funduszy UE (np. w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”).

Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47, który wszedł w życie z dniem 01 stycznia 2007 r., zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r. w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m. in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
3. środki:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA):

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;

4. inne środki.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu. Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m. in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw). Środki pomocowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są więc wydatkami budżetu państwa. Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy. Tym samym dochody otrzymane przez beneficjenta w formie dotacji z budżetu państwa będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy o pdop.

Wprawdzie Wnioskodawca stanął na stanowisku, że dotacje z funduszy UE (np. w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”) winny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o pdop. Wadliwość ta pozostaje jednak bez wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy co do meritum sprawy.

Stwierdzić zatem należy, iż stanowisko Spółki, że dotacje te korzystają ze zwolnienia jest prawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego wynika ponadto, iż działalność ww. Zespołu Szkół jest finansowana z:

  • wpływów z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły,
  • darowizn.

Zdaniem Spółki dochody uzyskane z ww. tytułów korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o pdop.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o pdop wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o pdop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o pdop.

Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zespół Szkół Przyzakładowych prowadzi spółka akcyjna, która wprost w art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o pdop, została wyłączona z możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop uzyskanych dochodów z tytułu:

  • wpływów z wydzierżawienia pomieszczeń Szkoły,
  • darowizn

jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj