Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-565/09-2/LK
z 2 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-565/09-2/LK
Data
2009.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
zwolnienia przedmiotowe
żołnierze


Istota interpretacji
Czy świadczenia otrzymane przez żołnierzy zawodowych z tytułu:- dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;- dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych;- dopłata do wypoczynku w ramach programu „Tanie wczasy” dla żołnierza oraz członków jego rodziny;- pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowegokorzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., czy też stanowią przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego podlegają opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2009 r. (data wpływu 11.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • jest prawidłowe
  • w części dotyczącej opodatkowania wypoczynku dla żołnierzy i członków jego rodziny oraz zwolnienia z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy,
  • jest nieprawidłowe
  • w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego całej dopłaty do wypoczynku.

UZASADNIENIE

W dniu 11.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypoczynku dla żołnierzy i członków jego rodziny oraz zwolnienia z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy, oraz zwolnienia od podatku dochodowego całej dopłaty do wypoczynku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stosownie do postanowień art. 68 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) żołnierzowi zawodowemu przysługują określone świadczenia socjalno-bytowe. Powyższe należności są realizowane na podstawie:

  • Rozporządzenia MON z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz. U. Nr 135, poz. 1452 z późn. zm.);
  • Decyzji Nr 103/MON/PSSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie zasad organizacji wypoczynku w ramach programu osłonowego „Tanie wczasy”.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów wypłacane są:

  • dofinansowanie do wypoczynku dzieci. Należność przysługuje żołnierzom zawodowym na wszystkie dzieci będące na jego utrzymaniu. Warunkiem jest pobyt zorganizowany w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;
  • dopłata do turnusów rehabilitacyjnych. Należność przysługuje żołnierzom zawodowym na każde dziecko będące na jego utrzymaniu posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej albo przyznany zasiłek pielęgnacyjny;
  • dopłata do wypoczynku w ramach programu osłonowego „Tanie wczasy”. Świadczenie przysługuje członkom rodziny żołnierza. Wyżywienie i zakwaterowanie żołnierza oraz członków jego rodziny na 14-dniowych turnusach finansowane jest z budżetu państwa;
  • pełne pokrycie kosztów wypoczynku dziecka. Należność przysługuje, jeśli dochód na osobę w rodzinie żołnierza zawodowego za okres 12-tu miesięcy poprzedzających miesiąc w którym żołnierz złożył wniosek nie przekracza 40% najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenia otrzymane przez żołnierzy zawodowych z tytułu:

  • dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;
  • dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych;
  • dopłata do wypoczynku w ramach programu „Tanie wczasy” dla żołnierza oraz członków jego rodziny;
  • pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego

korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., czy też stanowią przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego podlegają opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Otrzymane na podstawie Rozporządzenia MON z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjlno-bytowych a także Decyzji Nr 103/MON/PSSS Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie zasad organizacji wypoczynku w ramach programu osłonowego „Tanie wczasy”:

  • dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
  • dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
  • dopłata do wypoczynku w ramach programu „Tanie wczasy” dla żołnierza oraz członków jego rodziny nie jest objęta zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych i stanowi przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego
  • pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego nie jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych i stanowi przychód żołnierza zawodowego z tytułu stosunku służbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wypoczynku dla żołnierzy i członków jego rodziny oraz zwolnienia z tytułu dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierzy,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego całej dopłaty do wypoczynku.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że kwota sfinansowania wypoczynku żołnierza i jego rodziny stanowi przychód żołnierza.

Na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Natomiast w myśl § 11 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 135, poz. 1452 ze zm.), żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje prawo do korzystania z następujących rodzajów świadczeń socjalno-bytowych:

  1. dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym,
  2. dopłaty do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych,
  3. dopłaty do wypoczynku w ramach programu „Tanie wczasy”,
  4. pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego.

A zatem w zależności od źródła finansowania dopłat do wypoczynku lub pobytu na leczeniu, zwolnienie podatkowe jest limitowane kwotowo, albo też nielimitowane. Jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnienie podatkowe jest nielimitowane. Odrębne przepisy to w szczególności akty wykonawcze wydawane przez branżowych ministrów dotyczące funkcjonariuszy różnych służb mundurowych. W przypadku Jednostki Wojskowej jest to Minister Obrony Narodowej.

Niezbędnym do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty KP, przelewu bankowego), z którego będzie wynikało, co najmniej: nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się do z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością), tytuł zapłaty (tj. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko), imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, kwotę i datę dokonania zapłaty.

Zatem w przedmiotowej sprawie zwolnieniu od podatku podlegać będą dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, natomiast dopłaty do wypoczynku osób dorosłych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym zaznaczyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 78a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został powołany błędnie przez Wnioskodawcę gdyż artykuł ten nie dotyczy przedmiotowej sprawy i został uchylony przez art. 1 pkt 14 lit. a) tiret piąte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. 2006 Nr 217, poz. 1588) zmieniającej min. ustawę z dniem 1 stycznia 2007 r. Błędnie powołany artykuł nie wpływa na rozstrzygnięcie sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj